2009. június 29., hétfő

Becsület



Carol B. Thomas
első tanácsos a Fiatal Nők Általános Elnökségében

A becsület teljes egésszé tesz benneteket.

Carol B. Thomas

…örülök, hogy találkozhatok veletek ezen az estén, amint átlépünk az új évezred küszöbén. Szent időszak ez, amelyben élünk. Legyetek akár 12, 15 vagy 17 évesek, amit most tesztek nagyban befolyásolja azt, hogy miként készültök jövőbeli szerepetekre mint nők, anyák és a királyság építői.

Emlékszem, amint 16 éves koromban az egyik nyári estén leültem, és leírtam a naplómba mindazokat a tulajdonságokat, amik jövendőbeli férjemet jellemezték - legyen bizonysága, legyen jóképű, legyen humorérzéke, pénze és jó képzettsége. Úgy gondoltam, ezek mind jó tulajdonságok. Azonban, amikor a legidősebb lányom, Becky 16 éves volt, megkérdezte tőlem: „Mi a legfontosabb tulajdonság, amit egy férjben keresni kell?” Akkor már régóta férjnél voltam. Tudtam a választ a kérdésre. Szerintem, a legfontosabb tulajdonság, amivel rendelkezhetünk az a becsület. Nagyon szeretem a becsületesség értékét!

Mi is ez az igen fontos alapelv? A becsület azt jeleneti, hogy megteszed, amit mondasz; hogy megtartod a magadnak tett ígéreteidet. A Fiatal Nők programja így határozza meg a becsületet: „Megvan az erkölcsi bátorságom annak megfelelően cselekedni, amit a helyesről és a helytelenről tudok.”

„Könnyen észrevehetjük . . . azokat, akik becsületesek. Őszinték. Akkor is a helyes dolgot teszik, amikor senki sem figyel. Megtartják szavukat, és nem fecsegik ki a titkot. Visszafizetik adósságukat, és eltakarítják a saját szemetüket. Felelősséget vállalnak a cselekedeteikért” („The Wholeness of Integrity,” Church News, 1999. június 26., 16).

Mindenki különböző szintű becsülettel érkezik ebbe a világba. Gondolkoztatok már azon, vajon mi tette alkalmassá Jézust arra, hogy a világ Üdvözítőjének szerepét kapja? Ő volt az Atya Elsőszülöttje, akit a kezdetektől fogva kiválasztottak. De valójában mi tette őt tökéletessé? A teljes elkötelezettsége és odaadása Mennyei Atyánk iránt. Az Üdvözítő képes volt arra, hogy bûnt kövessen el, de a vágya, „hogy becsületes legyen, páncélt jelentett a kísértés ellen.” (James E. Talmage: Jesus the Christ, 3. kiad.[1916], 134. o.) Az Üdvözítő azt mondta: „Én mindenkor azokat cselekszem, a melyek néki [az Atyának] kedvesek.” (János 8:29) Tudjuk, hogy élete során állandóan helyes döntéseket hozott. Megvolt az erkölcsi bátorsága annak megfelelően cselekedni, amit a helyesről és a helytelenről tudott.

Hinckley elnök azt mondta: „Ebben a világban semmi sincs, ami a becsületet helyettesíthetné. Beletartozik a tisztelet. Beletartozik a teljesítmény. Beletartozik az adott szó megtartása. Beletartozik annak megtétele, ami helyes, tekintet nélkül a körülményekre” (Teachings of Gordon B. Hinckley [1997], 270).

Lássunk néhány példát olyan fiatal nőkről, akik megtanulják szeretni a becsületességet. Úgy döntöttek, a helyes dolgot választják, tekintet nélkül a körülményekre.

Egy Brooke nevű fiatal nő írja:

„Múlt nyáron alkalmam volt részt venni egy vezetőségi konferencián. Néhány órába telt csupán, mire rájöttem, hogy az UNSZ fiatalok kisebbségben vannak a csoportban. Végül egy szobába kerültem két lánnyal, akik nagyon kedvesek voltak, de egyértelműen különböztek a normáink. Este, amikor a szentírásokat olvastam, úgy bámultak rám, mint valami csodabogárra. Míg italozásról beszéltek, én alkoholmentes, süteményes bulikról meséltem. Nevettek, de mindig furcsák voltak.

„Bár néha meg voltam ijedve, soha nem vallottam kudarcot abban, hogy kiálljak amellett, amiben hiszek. A konferencia végén azt [mondta] az egyik szobatársam: Úgy látom, a mormonok klasszak is lehetnek - és hogy gondolkozik majd a vallásunkon, talán meg is ismerkedik vele. [Megtanultam], hogy hatással lehetek másokra egyszerűen azzal, hogy kiállok azért, amiben hiszek.”

Cari ezt az élményét meséli el:

Mindig tudtam, mi a helyes, de úgy gondoltam, megválaszthatom a saját utamat. Amikor azon az úton jártam, elveszettnek és összezavarodottnak éreztem magam. Végül alázatos szívvel imádkoztam, és megkérdeztem Mennyei Atyámtól, hogy mitévő legyek. Az első lépés a barátok váltása volt. Nem volt könnyű, hiszen a „népszerű” csoportban voltam. De kockáztattam és megtettem, amit kellett.

Hétvégenként sokat lógtunk, és korhatáros filmeket néztünk. Elhatároztam, hogy soha többé nem nézek korhatáros filmeket. A tanév elején az egyik srác elhívott moziba. Megmondtam neki, hogy nem nézek korhatáros filmeket. Azt mondta: „Jól van, másikat is nézhetünk.” Ez többször is előfordult. Elmentem bulikról, otthon ültem hétvégenként, és nemet mondtam egyes randevúkra, mert nem nézek korhatáros filmeket. Ez életem legnagyobb áldása. Most sokkal könnyebb más tekintetben is kiállnom azért, amiben hiszek.”

Kristen, aki az Udvarhölgy csoportba tartozik, azt mondja:

„Minden nap megpróbálok Isten tanújaként állni. Kicsi dolgokban - kedves vagyok mindenkivel, akivel beszélek, nem nevetek a durva vicceken, nem pletykálok másokról, türelmes vagyok. Néha ezeket a kis dolgokat a legnehezebb megtenni, . . . de állandóan azon igyekszem, hogy jobb legyek. A szentírások tanulmányozása és az ima erőt adtak - bátorságot, hogy kiálljak az Üdvözítő mellett, és megosszam a bizonyságomat Róla. A szentírások erőt adnak nekem, hogy megjavuljak.”

Most hallgassuk Salina levelét:

„Tavaly Joseph Smithről tanultunk a szemináriumon. Az év vége felé volt egy nagyon felemelő óránk, ami az egész életemet megváltoztatta. Az összes megpróbáltatásán át, mindig kiállt tanúként.

Amint ott ültem és figyeltem, újra és újra megkérdeztem magamtól, tudnék-e én is ilyen erős lenni. A bizonyságom megerősödött azon a napon, amikor a Szellem kinyilvánította nekem, hogy az egyház igaz, és Joseph Smith igaz próféta volt. Ha olyan megpróbáltatásokkal kerülnék szembe, mint ő, az Úr segítségével éppen olyan erős lehetnék. Így azon a napon elhatároztam, hogy mindig tanúként állok majd. Ha Joseph Smith képes volt erre, akkor én is képes vagyok rá!”

Ezek a fiatal nõk a becsület értékét tanulják. Van egy közös szál, ami keresztülfut mindegyik történeten. Felismeritek? Már ezerszer hallottátok. A szentírásaitok olvasása és az ima segít, hogy a Szellem veletek legyen.

Amikor Spencer W. Kimball elnök 15 éves volt, egy cövekkonferencián hallotta, amikor a beszélő megkérte a jelenlevőket, hogy aki elolvasta már az egész Bibliát, az emelje fel a kezét. Hallottam, amikor Kimball elnök azt mondta: „Nem érdekelt, mit gondolnak mások. Tudtam, hogy nem olvastam el, és nagyon szégyelltem magamat.” A gyűlés végeztével olyan gyorsan hazafutott, ahogyan csak tudott, lekapta a Bibliát a polcról, és felmászott vele a padlásra. A testvérei csúfolódtak, mondván: „Minek is próbálod? Sose fejezed be.” De befejezte. Majdnem egy évvel később befejezte a Biblia olvasását. A becsület, melynek már 15 évesen a birtokában volt, azon dolgok egyike volt, amelyek Isten egy igazán nagy prófétájává tették őt.

Kedves fiatal nők, ti is képesek vagytok arra, hogy megszeressétek a becsületességet, ha fegyelmezitek magatokat azzal, hogy naponta imádkoztok és tanulmányozzátok a szentírásokat. A Szentlélek még nagyobb vágyat kelthet bennetek arra, hogy őszinték és becsületesek legyetek. Hozzátok meg még ma este azt a döntést, hogy ezentúl egész életetekben minden nap imádkoztok és olvassátok a szentírásokat. A szentírások és az ima annyira összetartoznak, mint a kenyér meg a vaj. Segítenek nektek közel maradni az egyházhoz és az Úrhoz.

Emlékezzetek erre: amikor kifejlesztitek a becsületet, gyönyörűbbek lesztek! A becsület teljes egésszé tesz benneteket. A becsület olyan fényt ad a szemetekbe és olyan magabiztosságot sugároz, amely mágnes módjára vonzza hozzátok a többieket.

Hinckley elnök azt mondta: „Nincs csodálatosabb ezen a világon . . . a fiatal nőnél, akinek tiszták a szavai és a tettei” (Teachings of Gordon B. Hinckley, 384).

Éppen úgy, mint a lányom, Becky, egy nap majd ti is olyan fiatal férfit kerestek, akiben megtalálható a becsület. Egy fiatal férfi pedig, aki Isten papságát viseli, szintén olyan fiatal nőt akar majd feleségül venni, akiben megtalálható a becsület.

Hinckley elnöknek igaza volt. „Semmi sincs, ami a személyes becsületet helyettesíthetné. Beletartozik a tisztelet. . . a teljesítés, . . . az adott szó megtartása, . . . annak megtétele, ami helyes, tekintet nélkül a körülményekre” (Teachings of Gordon B. Hinckley [1997], 270).

Az Úr Jézus Krisztus szolgáiként, képesek vagyunk erre! A becsület fejlesztése érdekében tett őszinte erőfeszítésünk lehetővé teszi, hogy Isten erőt adjon nekünk ennek elvégzésére. Hadd ismételjem meg ezt: A becsület fejlesztése érdekében tett őszinte erőfeszítésünk lehetővé teszi, hogy Isten erőt adjon nekünk ennek elvégzésére. Megígérem nektek, hogy amikor olvassátok a szentírásokat, és imádkoztok,- mert ez a bűvös képlet - akkor a Szentlélek segít nektek a becsület kifejlesztésére és megerősítésére tett nemes harcotokban. Erről teszem a bizonyságomat Jézus Krisztus nevében, ámen.


Forrás: The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints


Nincsenek megjegyzések: