A kolostorok a középkortól kezdődően a tudás és a kultúra központjai v
oltak. Hosszú évszázadokon keresztül a szerzetesi könyvtárak és kódexmásoló műhelyek voltak az írásbeliség legfontosabb központjai. A kolostorok mellett létrejött iskolák pedig a legjelentősebb oktatási központok voltak. Egészen a nagy középkori egyetemek megjelenéséig a kolostori képzés számított a legmagasabb színvonalú oktatásnak és nem csupán az egyházi ismeretek szempontjából. Maguk az egyetemek is nagymértékben a szerzetesi és kolostori oktatás mintájára jöttek létre. Az egyetemek megszületése után is megmaradtak kiemelkedő fontosságú oktatási központoknak a különböző rendi iskolák.A szerzetesség újkori fejlődésének pedig egyik nagyon fontos vonása, hogy tanítórendek jönnek létre, illetve már korábban is létező szerzetesrendek egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek az oktatásra, annak minden szintjét figyelembe véve.
Magyarországon a középkori szerzetesség kezdeteinél már találkozhatunk ezzel a kiemelkedő kulturális szereppel. A megtelepülő bencések iskolát hoznak létre Pannonhalmán, ezt tekintjük a magyar iskolatörténet első fejezetének. Ennek révén nem csupán az írásbeliség meghonosításában játszanak kiemelkedő szerepet, hanem a latin kultúra is közvetítésükkel jut el jórészt a frissen keresztény hitre tért országban.
Már a kolostor legkorábbi időszakából adataink vannak annak könyvtáráról is. A bencések mellett a ciszterek és a koldulórendek közül főként a domonkosok voltak kiemelkedő fontosságúak kulturális és oktatási szempontból. Az írásbeliség szempontjából azonban számos rend játszott kiemelkedő szerepet.
A magyar jogfejlődés speciális vonásaként létrejött "hiteles helyek" jelentős része kolostorokhoz kapcsolódott. Ezek voltak azok az intézmények, amelyek a középkori joggyakorlat, majd királyi szabályozás eredményeként olyan dokumentumokat, okleveleket készíthettek, másolhattak, amelyek megfeleltek bizonyos formai és tartalmi követelményeknek, és emiatt azokat hitelesnek tekintették jogviták esetén.
A pannonhalmi bencés apátság, a székesfehérvári keresztes konvent azon intézmények közé tartozott, amelyek szinte az egész országra kiterjedően készítettek ilyen dokumentumokat. A kolostorokkal kapcsolatban keletkezett oklevelek emellett sok más vonatkozásban is fontosak a magyar kultúra története szempontjából. A tihanyi bencés apátság 1055-ös oklevele őrizte meg például nyelvünk leírt emlékeinek legkorábbi csoportját.
Az írásbeliség másik fontos eleme, a könyvkultúra, illetve a kódexek másolása szintén a kolostorokhoz kapcsolódott. Kiemelkedő jelentőségű például a lövöldi (ma városlődi) karthauzi kolostor ilyen tevékenysége, ahol még a díszes könyvkötések elkészítése is a szerzetesi közösséghez kapcsolódott. A kódexek másolása azonban nem tartozott csak a férfi kolostorok feladatai közé, Ráskai Lea a margitszigeti apácakolostorban másolta, többek közt a Boldog Margit életéről szóló magyar nyelvű szöveget is.
A török kori pusztítás után visszatérő, illetve akkor megtelepedő szerzetesrendek kiemelt szerepet kaptak az oktatásban. A reformáció hatását ellensúlyozandó külön hangsúlyt kapott a magas színvonalú oktatás és ezzel párhuzamosan a tudás, a modern értelemben vett tudományok tárházainak létrehozása. A barokk kolostori könyvtárak nem csupán a korszak legjelentősebb szellemtörténeti gyűjteményei, hanem kialakításuk, belső díszítésük a barokk stílus legjelentősebb belső építészeti emlékei közé emeli őket.
A pannonhalmi bencés könyvtár, vagy a pesti pálos könyvgyűjtemény minden vonatkozásában (könyvészeti, építészeti, bútortörténeti) vonatkozásában kiemelkedik a hazai emlékanyagból.
Hasonló fontossággal bírtak a jezsuita kolostorok gyűjteményei is. Ezek jelentőségét már a korszak kiemelkedő tudós szerzetesei is felismerték, a történeti forrásanyag egyik legelső tudományos értékű feldolgozását például a jezsuita történészeknek, köztük Pray Györgynek köszönhetjük.
A gyűjtemények szerepe még inkább megnövekedett II. József a szerzetesrendeket feloszlató rendelete után, mivel ezen könyvtárak egy része közgyűjteményekbe került, illetve a megmaradó rendek jelentős része éppen oktatási tevékenysége miatt folytathatta a munkáját.
Hasonló helyzet a legújabb korban is előállt, amikor a kolostorok feloszlatására újra sor került. A kommunista hatalomátvétel nyomán megszüntetett kolostorok könyvtárainak egy része elpusztult, mások viszont ismét közgyűjteményekbe kerültek, a néhány megmaradó, továbbra is oktatással foglalkozó szerzetesi iskola azonban megőrizte és fenntartotta kiemelkedő kulturális és oktatási színvonalát.
Forrás: KOLOSTORÚT




Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése