A szerzetesség és a kolostori kultúra minden történeti korszakban szorosan összekapcsolódott az adott időszak művészetével. A középkori kolostorok építészeti kialakítása, és különösen azok épületszobrászati díszítése sok esetben a románkori és gótikus művészet legjelentősebb alkotásai közé tartoznak.
A magyarországi szerzetesi építészet ilyen alkotásai közé sorolhatjuk a Nyugat- és Észak-Dunántúl kolostortemplomainak egy jelentős csoportját. Ezek közé az emlékek
közé tartozik egyértelműen a Pannonhalmi bencés apátság temploma, különösen annak 13. századi részletei, valamint a templom 15. századi késő gótikus boltozatai. Ugyancsak a gótikus stílus nagyon jó állapotban megmaradt emléke a kolostor kerengője.
Templomépítészeti szempontból mindegyik középkori kolostortemplom fontos adalék a hazai építészet fejlődéséhez, de néhány ezen a területen található emlék mindenképpen külön is említést érdemel, elsősorban azért, mert olyan épségben maradtak meg, ami alig jellemző a hazai emlékekre. Ilyen a tihanyi apátság 11. századi altemploma, a jáki, lébényi, türjei és zsámbéki kolostortemplomok, vagy a romjaiban is jelentős építőművészeti jelentést hordozó vértesszentkereszti templom.
Az épületszobrászati díszítések közül nemcsak a régióban, hanem az egész középkori magyar emlékanyagot figyelembe véve kiemelkedik a Jáki apátsági templom, különösen annak nyugati kapuzata és az apostolszobrok. Hasonló művészeti jelentőséggel bír a pannonhalmi Porta Speciosa, és a nagyon kis számban megmaradt középkori falfestészeti emlékek egy része is kolostortemplomokhoz kapcsolódik (Ják, Türje).
Az építészeti, szobrászati és festészeti emlékek mellett vannak a régióban olyan szerzetesi emlékek is, amelyek egy-egy speciális épületrész szempontjából kiemelkedő jelentőségűek. A soproni ferences kolostortemplom önmagában is a hazai koldulórendi építészet kiemelkedő emléke, de emellett megmaradt gótikus káptalanterme mind a téralakítás, mind az épületszobrászati díszítés szempontjából külön említést érdemel.
A Nyugat- és Észak-Dunántúl kolostori örökségének másik művészeti szempontból kiemelkedő emlékcsoportja kéts
égkívül a barokk stílushoz kapcsolódik. A pesti egyetemi templom, az esztergomi jezsuita templom, a szentgotthárdi és a zirci ciszter apátságok templomai mind-mind a hazai barokk építészet kiemelkedő példái, amelyek építészeti kialakításukban, részletmegoldásaikban kiemelkednek a nagyszámú hazai barokk templomépület közül.
Ugyanez érvényes a kolostorok egyes részleteire is, különösen a barokk kolostortemplomok gazdagon faragott belső berendezéseire, orgonáikra, faragott oltáraikra, vagy egyes kolostorok egyedi könyvtárberendezéseire. A templomok belső díszítésén a magyarországi barokk művészetben kiemelkedő jelentőséget játszó művészek dolgoztak, közülük is külön említést érdemel Franz Anton Maulbertsch munkássága, aki a közép-európai barokk festészet meghatározó egyénisége volt.
A gazdag barokk emlékanyag hatása mindvégig meghatározó a szerzetességhez kapcsolódó művészeti alkotásokban.
Ebből a szempontból különösen érdekes a 20. századi modern magyar építészeti emlékek első alkotásaival párhuzamosan megszületett neobarokk épületek (pl. budai ciszter gimnázium és Szt. Imre templom) megjelenése.
A kolostorokhoz kapcsolódó művészeti alkotások egy része ma múzeumi gyűjteményekben található meg. Középkori kolostoraink belső díszítésének, oltárképeinek jelentős része elpusztult a török korban, a megmaradt emlékek egyik csoportja az Esztergomi Keresztény Múzeum kiemelkedő fontosságú gyűjteményében található meg.
A Keresztény Múzeum mellett több olyan egyházi gyűjtemény is van a kolostorút területén, amely kolostorokhoz kapcsolódó művészeti emlékeket mutat be, illetve olyan alkotásokat, amelyek ezekbe a gyűjteményekbe adományként kerültek. Ezek közül kiemelkedő jelentőségű a Pannonhalmi bencés apátság gyűjteménye, de fontos egyházművészeti alkotások találhatóak a győri egyházmegyei gyűjteményben, vagy a vasvári domonkos rendtörténeti gyűjteményben is.
A magyarországi szerzetesi építészet ilyen alkotásai közé sorolhatjuk a Nyugat- és Észak-Dunántúl kolostortemplomainak egy jelentős csoportját. Ezek közé az emlékek
közé tartozik egyértelműen a Pannonhalmi bencés apátság temploma, különösen annak 13. századi részletei, valamint a templom 15. századi késő gótikus boltozatai. Ugyancsak a gótikus stílus nagyon jó állapotban megmaradt emléke a kolostor kerengője.Templomépítészeti szempontból mindegyik középkori kolostortemplom fontos adalék a hazai építészet fejlődéséhez, de néhány ezen a területen található emlék mindenképpen külön is említést érdemel, elsősorban azért, mert olyan épségben maradtak meg, ami alig jellemző a hazai emlékekre. Ilyen a tihanyi apátság 11. századi altemploma, a jáki, lébényi, türjei és zsámbéki kolostortemplomok, vagy a romjaiban is jelentős építőművészeti jelentést hordozó vértesszentkereszti templom.
Az épületszobrászati díszítések közül nemcsak a régióban, hanem az egész középkori magyar emlékanyagot figyelembe véve kiemelkedik a Jáki apátsági templom, különösen annak nyugati kapuzata és az apostolszobrok. Hasonló művészeti jelentőséggel bír a pannonhalmi Porta Speciosa, és a nagyon kis számban megmaradt középkori falfestészeti emlékek egy része is kolostortemplomokhoz kapcsolódik (Ják, Türje).
Az építészeti, szobrászati és festészeti emlékek mellett vannak a régióban olyan szerzetesi emlékek is, amelyek egy-egy speciális épületrész szempontjából kiemelkedő jelentőségűek. A soproni ferences kolostortemplom önmagában is a hazai koldulórendi építészet kiemelkedő emléke, de emellett megmaradt gótikus káptalanterme mind a téralakítás, mind az épületszobrászati díszítés szempontjából külön említést érdemel.
A Nyugat- és Észak-Dunántúl kolostori örökségének másik művészeti szempontból kiemelkedő emlékcsoportja kéts
égkívül a barokk stílushoz kapcsolódik. A pesti egyetemi templom, az esztergomi jezsuita templom, a szentgotthárdi és a zirci ciszter apátságok templomai mind-mind a hazai barokk építészet kiemelkedő példái, amelyek építészeti kialakításukban, részletmegoldásaikban kiemelkednek a nagyszámú hazai barokk templomépület közül.Ugyanez érvényes a kolostorok egyes részleteire is, különösen a barokk kolostortemplomok gazdagon faragott belső berendezéseire, orgonáikra, faragott oltáraikra, vagy egyes kolostorok egyedi könyvtárberendezéseire. A templomok belső díszítésén a magyarországi barokk művészetben kiemelkedő jelentőséget játszó művészek dolgoztak, közülük is külön említést érdemel Franz Anton Maulbertsch munkássága, aki a közép-európai barokk festészet meghatározó egyénisége volt.
A gazdag barokk emlékanyag hatása mindvégig meghatározó a szerzetességhez kapcsolódó művészeti alkotásokban.
Ebből a szempontból különösen érdekes a 20. századi modern magyar építészeti emlékek első alkotásaival párhuzamosan megszületett neobarokk épületek (pl. budai ciszter gimnázium és Szt. Imre templom) megjelenése.A kolostorokhoz kapcsolódó művészeti alkotások egy része ma múzeumi gyűjteményekben található meg. Középkori kolostoraink belső díszítésének, oltárképeinek jelentős része elpusztult a török korban, a megmaradt emlékek egyik csoportja az Esztergomi Keresztény Múzeum kiemelkedő fontosságú gyűjteményében található meg.
A Keresztény Múzeum mellett több olyan egyházi gyűjtemény is van a kolostorút területén, amely kolostorokhoz kapcsolódó művészeti emlékeket mutat be, illetve olyan alkotásokat, amelyek ezekbe a gyűjteményekbe adományként kerültek. Ezek közül kiemelkedő jelentőségű a Pannonhalmi bencés apátság gyűjteménye, de fontos egyházművészeti alkotások találhatóak a győri egyházmegyei gyűjteményben, vagy a vasvári domonkos rendtörténeti gyűjteményben is.
Forrás: KOLOSTORÚT




Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése