2008. október 10., péntek

Bemutatkozó: Juha Richárd - szobrászművész


Juha Richárd

Nevem Juha Richárd Attila, 1971. december 8-án születtem Debrecenben. Általános iskolai tanulmányaim mellett több éven át zenét tanultam, konkrétan gordonka szakra jártam a debreceni Simonffy Emil Zeneiskolába.

Az általános iskolát követően a nyíregyházi Csontváry Kosztka Tivadar Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolába jártam szobrász-bronzöntő szakra.

● A szakközépiskolai érettségi bizonyítvány kézhezvételével középfokú szakmai végzettséget igénylő szobrász–bronzműves munkakör betöltésére jogosultam. Érettségi szakmai vizsgamunkámként Gárdonyi Géza életnagyságú bronz mellszobrát készítettem el. Ezt a művemet a leveleki Gárdonyi Géza Általános Iskolában állították fel.

● Középiskolai tanáraim Orr Lajos, Buda István és Bíró Lajos szobrászművészek voltak.



● A művészeti szakközépiskola elvégzése után a pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem Művészeti Karára nyertem felvételt, s ott szobrász szakon tanultam. Diplomadolgozatom címe: Áttekintés a 19-20. század történelmi szobrászatán a lovasszobrok tükrében. Diplomamunkám egy 50 cm magas bronz lovasszobor, amely Szent László királyunkat ábrázolja.


● Az egyetemen Rétfalvi Sándor, Gaál Tamás,

Colin Foster művésztanárok irányítása alatt formálódtak szobrászi képességeim.


● Szakmai munkám állandó katalizátora az a tudat, hogy egyik nagyapám nővére a Királyi Képzőművészeti Főiskolát végezte. Olyan nagy művészek oktatták, mint Csók István, Kisfaludi Stróbl Zsigmond, Lyka Károly. Ez a családi szellemi örökség számomra iránymutató kötelezettség.


● Ars poeticám: Úgy gondolom, hogy ideje ismét összekötni a művészetet a mondanivalóval. Vallom, hogy a művész feladata elsősorban, hogy gondolatokat ébresszen és gyönyörködtessen, úgy ahogy azt a régi mesterek tették.


● Az egyetemi évek alatt több darabban is szerepet kaptam a Pécsi Nemzeti Színházban. Elvégeztem a tanár szakot, művészettörténet-, művészetirajz-, ábrázológeometria-tanári képesítést szereztem.




● ECDL Európai Számítógép-kezelői jogosítványt szereztem.

● Angol középfokú nyelvvizsgát tettem.

● Tagja vagyok a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének.

Főbb, megvalósított munkáim:

● Pusztadobos község címerének megtervezése és kivitelezése – bronz.

● Női akt: Nyíregyházi Művészeti Szakközépiskola aula – terrakotta.

● Veres Péter író mellszobra – bronz.

● József Attila mellszobra: Debreceni Egyetem

Egyetemi és Nemzeti Könyvtár – terrakotta.

● Mansfeld Péter és Tóth Ilona ‘56-os mártírok mellszobra:Terror Háza Múzeum, Budapest,

Andrássy u. 60. – bronz

● Mindszenty bíboros mellszobra: Terror Háza Múzeum Budapest Andrássy u. 60. – terrakotta

● Bocskai István-mellszobor: Debreceni Református Kollégium – terrakotta

● Bartók Béla mellszobra – Debrecen, Grand Hotel Aranybika, Bartók Terem – terrakotta



● Szent-Györgyi Albert mellszobra – Debreceni

Egyetem Orvos és Egészségtudományi Centrum

terrakotta

● Nazareti portré – Hajdúdorog, Móra Ferenc Általános és Művészeti Iskola – terrakotta

● Liszt Ferenc mellszobor – Debreceni Egyetem Zeneművészeti kar – terrakotta

● Mansfeld Péter mellszobor – Debreceni Polgármesteri Hivatal – bronz, gránit

Csoportos kiállításaim:

● 1992, Nyíregyháza–Sóstó – záróvizsga-kiállítás

● 1998, Pécs, Dóm Galéria

● 2003/2004/2005/2006, Hajdú-Bihar Megyei Őszi Tárlat

● 2005 A ,,Cívisváros NAGY KÖNYVE” rendezvényen a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtárában.

● 2005, Debreceni Belvárosi Közösségi Ház,

Pódiumterem: Tehetséges Debreceni Fiatalokért

Közalapítvány díjazott alkotóinak tárlatán

● 2006, Fresh-art tárlat, Debrecen, Mű-terem

Galéria.

Egyéni kiállításaim:

● 2005, Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum, Kulturális és Szervezési Iroda által rendezett tárlat az egyetem galériájában.

● 2005, Debrecen, Cassandra Galéria

● 2005, Debrecen, Kiss Galéria

● 2006, Debrecen, Jászai Antik Klub Galériája

● 2006, Debrecen, Füredi úti Református Templom

● 2006, Fehér Bot Alapítványnál rendezett kiállítás

Hajdúdorog, Móra Ferenc Általános és Művészeti

Iskola díszterem


Kiállítás szervezése és kivitelezése:

● 2006, Debrecen, Kossuth Lajos Tudományegyetem

Egyetemi és Nemzeti Könyvtár

1956 Emlékezete kiállítás szervezése és megvalósítása.

Díjak, ösztöndíjak:

● 2005: Tehetséges Debreceni Fiatalokért

Közalapítvány Díja

● 2006: Debreceni Kulturális Alap Alkotói

Ösztöndíja

Munkáim sajtóvisszhangja:

Alkotásaimról, művészi világomról egyebek között az alábbi médimokban jelent meg értékelő írás:

Debreceni Főnix, Hajdú-Bihari Napló, Debrecen hetilap, Kelet-Magyarország, Református Tiszántúl, Reformátusok Lapja; Debrecen Televízió, Alföld Televízió; Kossuth rádió

Debrecen, 2007. január 05.

Juha Richárd

szobrászművész

Cím: 4026 Debrecen, Mester u. 3-5.
Tel.: (52) 422-540
Mobil: 06-30-9763-117
E-mail:
juharichard@tvnetwork.hu

Juha Richárd további munkái itt megtekinthetők:

http://www.festomuvesz.hu/juharichard/juharichard.htm


Nincsenek megjegyzések: