Pénteken és vasárnap került sor a két nagy őszi hazai aukcióra. Kérdés volt, hogy a pénzügyi válság idején felpörög-e úgy a magyar műkincspiac, mint ahogy az máshol tapasztalható. Százmillió forintról még soha nem indult licit, megnéztük, meddig emelik a tétet és a tárcsákat, megdől-e az eladási rekord. Milliárdokat költöttek a gyűjtők és befektetők.
A péntek esti előadás előtt egy gombostűt sem lehetett leejteni a Vígszínház nézőterén. A főszereplő hat órakor jelent meg a színpadon, a tömeg szabályosan felhördült, amikor meglátta. A darab rendezője is elnémult egy percre a Lámpagyújtó felé fordulva, teljes csend honolt a teremben. A narrátor halk szavai törték meg a hallgatást, a jelenet végén pedig vastaps tört ki: a méretes főszereplőt ketten vitték ki, majd alig lélegzetvételnyi szünet után immár felszabadultabb hangulatban folytatódott a darab. A rendező Kieselbach Tamás, a narrátor Winkler Nóra, a főszereplő pedig a Lámpagyújtó című festmény volt, mely 1921-ben született, alkotója Bortnyik Sándor. A darabot évente kétszer tűzi műsorra a Vígszínház, tavasszal és ősszel, a színészek mindig mások. Az előadás címe a Kieselbach Galéria Aukciója.
Milliókért emelt tárcsák |
Dugig telt nézőtér |
A narrátor, egy segítő és a rendező |
Mindezek ellenére a sokak által várt csúcsdöntés nem sikerült. A kép 170 millió forintos áron kelt el mintegy két perc feszült hangulatú licitálás után. Csalódottságról ezzel együtt sem beszélhetünk. Annak ellenére, hogy ez a rekord nem dőlt meg, kifejezetten eredményesnek és erősnek nevezhető az árverés. Általában elmondható, hogy szépen emelkedtek az árak, és voltak kiemelkedő licitek is.
Példa erre az a Gulácsy-grafika, amely 800 ezer forintról indult, és 4,2 millióig ment fel az ára. Igaz, az aukciók állandó sztárjainak voltak meglepő módon mindössze kikiáltási áron elkelt képei is, nagy értékű Rippl-Rónai és Gulácsy is volt ilyen. Sokan várták azt is, hogy milyen érdeklődés lesz a sikeres debreceni kiállítás után Aba-Novák Vilmos képei iránt.
Nem véletlen, hogy több kvalitásos képe is árverésre került az est folyamán, ezek is tisztességes licitek után keltek el, kettő húszmillió forint fölötti áron. Egy 3,5 millió forintról induló Anna Margit kép 10 millió forintos leütési árat ért el (ez rekord az életművel kapcsolatban) két gyűjtő izgalmas egymásra licitálása során. A komoly albumokat megszégyenítő minőségű és részletességű katalógusban olvashatjuk, hogy a fiatal festőnő nyomorogva élt, amikor a kép készült.
Négy fotó is szerepelt a az árverés kínálatában, két Rónai Dénes művészportré 320, illetve 340 ezer forintért, míg Friedmann Endre két fényképe 360, illetve 600 ezer forintért kelt el. Összességében sikeres árverésen van túl a Kieselbach galéria, majd minden második, azaz 124 tétel végzett millió forint feletti leütési áron.
Két nappal később került sor a Virág Judit galéria árverésére, ahol szintén magas leütési árak születtek. Gulácsy Lajos, Szinyei Merse Pál, Tihanyi Lajos, Czóbel Béla és Vaszary János képei keltek el legdrágábban vasárnap este a Kongresszusi Központban.
Licit az erkélyen is |
A 175 aukcióra vitt tétel több mint felénél, 97 esetben koppant az egymillió forintos határ fölött a kalapács, tizenháromszor ütöttek le nyolc számjegyű összeget. Mint az várható volt, Gulácsy Lajos eddig ismeretlen festménye, a 40 millió forintos kikiáltási árról indított Nő kék kancsóval végzett a legmagasabban, 65 millió forintért kelt el.
Egy másik Gulácsy-képet a 12 millió forintos kikiáltási árat csaknem megháromszorozva, 33 millió forintért szerzett meg egy kitartó gyűjtő. Szinyei Merse Pál Patak című képéért harmincmillióról egészen 50 millió forintig tartott a verseny.
48 millió forintot fizettek Czóbel Béla egy csendéletéért, Tihanyi Lajos 1920-as önarcképéért 44 millió forintot. 26 millió forintért vitték el Aba Novák Vilmos Ősz című nagyméretű vásznát, és jól szerepeltek a kortárs alkotások is.
Forrás: DELUXE
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése