Egy kapcsolat vége? Mikor a kortárs művészet divatos és drága, könnyen flörtöl a luxusiparral. Így volt ez a hatvanas években, mikor a pop art meghódította a divattervezés világát, és így volt ez az elmúlt egy-két esztendőben is. A méregdrága divatcégek sorra kötötték a szerződéseket a csillagként ragyogó kortárs művészekkel. Damien Hirst a Levisnek tervezett gyémánttal kirakott farmereket, a japán Takashi Murakami pedig a Louis Vuitton táskáknak kölcsönzött manga-külsőt. De mi történik a gazdasági válság után? A korábbi ügyfelek kezdenek elhidegülni egymástól. A Chanel pavilon leáll
A világkörül utazó kiállítás turnéját a válság hatására le is rövidíti a vállalat. Francia sajtóértesülések szerint a cég inkább a stratégiai beruházásokra összpontosítja az energiáit, a decens Zaha Hadid-mű pedig egy párizsi külvárosban horgonyozhat majd le. A jövőben talán Karl Lagerfeld tart benne divatbemutatókat.
Más luxusmárkák még tartják magukat. Az alig egy éve megnyitott Hermès Alapítvány nem kapott még utasítást a költségvetés csökkentésére. A Louis Vuitton sem tervezi megszakítani termékeny kapcsolatát a kortárs művészettel: a Champs-Elysées-i székház tetején továbbra is egymást követik a kiállítások, a Frank O. Gehry által megálmodott párizsi Louis Vuitton Alapítvány pedig (ami a milliárdos tulajdonos, Bernard Arnault kortárs gyűjteményének épül) elvileg megnyílik 2011-ben. Persze lehet, hogy a gazdasági visszaesés előbb-utóbb minden számítást áthúz. A Louis Vuitton már csak úgy mer kiállítást rendezni az egyik dizájnerének, ha mellé társít egy hátrányos helyzetű gyermekeket segítő jótékonysági árverést! Rossz előjel, hogy a másik francia műgyűjtő milliárdos, François Pinault lemondta az új velencei művészeti központja zajos megnyitóünnepségét. Pinault szintén a luxusmárkák világából érkezett a műkereskedelem birodalmába (a piacvezető árverezőház, a Christie's tulajdonosa), mind a mai napig olyan márkák tartoznak az érdekeltségébe, mint a Gucci vagy az Yves Saint Laurent. Pinault pár évvel ezelőtt már megszerezte magának a velencei Palazzo Grassit, kortárs gyűjteményének bemutatására. Idén júniusban nyílik majd meg a második kortárs művészeti központja a lagúnák városában, az egykor vámházként szolgált Punta della Doganában. De – luxusmárkákban érdekelt milliárdosként meglepő módon – nem tervez fényűző partit... Szerző: Rieder Gábor | ||||||
| ||||||
2009. február 2., hétfő
Divat és kortárs művészet
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése