Történet
Hajdan a dzsámi és a minaret szomszédságában a török hódoltság alatt egy medresze(főiskola) és egy derviskolostor is állott, amelyeket szintén Jakovali Hasszan pasa alapított.. A kolostort a mevlevi dervisek, a „keringő dervisek" használták.A török hódoltság után a kolostor és az iskola elpusztult, a dzsámit kápolnává alakították. Ez utóbbiban a török építészeti elemeket az 1950-1960-as évekbeli restauráláskor állították helyre.
A dzsámi és a minaret 2007 óta áll a Műemlékek Nemzeti Gondnoksága vagyonkezelésében, s várja a keleti kultúra iránt érdeklődőket.
A muszlim élet Pécsett„....és a csatamezőn ott maradt a nemesség színe virága..."-írta megrázó jelentésében Antonio Burgio pápai nuncuis 1526-ban, a mohácsi csatavesztésről, amely fordulópontot jelentett Magyarország történelmében.
A Budát elfoglaló, s az Alföld nagy részét végigpusztító török seregek azonban ekkor még elhagyták hazánkat, ám 1541-ben „az ország szíve", Buda, 145 hosszú évre török kézre került. 1566-ig egymást követték a török hadjáratok, amelyek következtében az ország középső része az Oszmán Birodalom részévé vált.
Buda eleste után két évvel, 1543-ban, a törökök elfoglalták Pécset is, csak 1686-ban szabadult fel a török uralom alól. A hódoltságban a törökök amellett, hogy gondoskodjanak a megszállt területek katonai védelméről, meg kellett hogy teremtsék a muszlim mindennapi élet kereteit is: védművek, katonai létesítmények mellett egymás után épültek a közösségi élet keretéül szolgáló épületek, karavánszerájok, árúcsarnokok, iskolák, fürdők, kutak, dervisiskolák, s mindenek előtt a muszlim vallásgyakorlat központjai, a mindennapi közös imádság színterei, a mecsetek és a dzsámik. Ez utóbbiakban a pénteki imát is el lehetett végezni.
A dzsámi belsejében Mekka irányát (az imádkozás irányát) a mihráb-fülke jelöli, mellette a szószék (mineber), ahonnan a szónok elmondja a pénteki prédikációt. Imádkozás közben a hívek a mihráb, így Mekka felé fordulnak.
Forrás: Műemlékek Nemzeti Gondnoksága
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése