A görög mitológia szerint Pán, a kecskelábú, kecskeszarvú pásztoristen beleszeretett Szürinxbe, a szép árkádiai nimfába, és üldözőbe vette, hogy elcsábítsa. Már majdnem utolérte a Ládón folyónál, amikor egy másik istenség hirtelen nádszállá változtatta az üldözött nimfát. Pán nem tudta, melyik lehet Szürinx a sok egyforma nádszál közül, ezért hát vaktában többet is levágott, és azokból faragott magának hangszert. A róla elnevezett pánsíp az ókori Hellászban valóban a pásztorok hangszere volt.
Pán, a kecskeszarvú pásztoristen |
Az egymás mellé illesztett, hosszabb-rövidebb elemekből álló, héttagú sípsort eleinte szájjal szólaltatták meg, később pedig szélszekrényre állítva működtették a szerkezetet. A sípok száma aztán gyarapodott, s ezzel párhuzamosan a megfelelő mennyiségű és erősségű levegőről is gondoskodni kellett. A mintát most is egy ősi hangszer, a duda adta. Az egyszerű bőrzsákból és két sípból álló hangszer a rómaiak körében volt népszerű. "Néró császár tudta, hogyan kell megszólaltatni a sípot, míg karjával a zsákot nyomja" - olvashatjuk Dion Krizosztómosz korabeli történész feljegyzésében.
A sípokat tehát már folyamatosan lehetett működtetni. A következő lépésként azt kellett megoldani, hogy a fújtatott levegő csak bizonyos sípokat szólaltasson meg, miközben a többi néma marad. A két elem összekötése és a közéjük iktatott, nyitható-zárható szelepek feltalálása az alexandriai Kteszibiosz mérnök nevéhez fűződik. Az általa a Kr. e. III. században létrehozott szerkezetben a fújtatás műveletét hidraulikus prés végezte, a sípok váltakozó megszólalását hosszú lécek lenyomásával szabályozható szelepek biztosították. A találmány tehát már rendelkezett az orgona négy legfontosabb kellékével: a síppal, a fújtatóval, a szeleppel és a billentyűvel. Kteszibiosz hangszere nem maradt fent, de a Cicero által hidraulisznak (hydraulum organumnak, azaz víziorgonának) nevezett szerkezet egyik - felirata szerint Kr. u. 228-ban adományozott - példányának részei 1931-ben éppen a mai Budapest területén található egykori római településen, Aquincumban kerültek elő. Akkor már négy regisztert (meghatározott hangkarakterű sípsort) használtak, s a levegőmozgást kétféle kihúzható csúszkával szabályozták: az egyik fajta az egyes regisztereket, a másik az egyes billentyűket látta el levegővel. Az épségben és teljes egészében megtalált alkatrészek mellől azonban hiányzott a víztartály és annak üstje. Ebből többen arra következtettek, hogy ez már légfújtatós hangszer ("organum pneumaticum") lehetett. S ha Rómában esetleg mégsem, Bizáncban már egészen bizonyosan légtömlők váltották fel a hidraulikus prést.
a rekonstruált aquincumi víziorgona |
"Venit organo in Franciam" (Frankhonba jön az orgona) - szólt a tudósítás, amikor a bizánci császár 757-ben légfújtatós, ólomsípokból álló orgonát ajándékozott Kis Pipin királynak. A római gladiátorok zajos viadalain, cirkuszi előadásokon használt hangszer tehát - eleinte csak az énektanítás eszközeként - Nyugat-Európában is megjelent. Hogy eleget tehessen a fokozatos igénybevételnek, berendezése módosult, mérete megnőtt. Feltűnt azoknak az uralkodóknak az udvaraiban, akik orgonaépítő szerzeteseket foglalkoztattak, és egymástól orgonistákat "kölcsönöztek". A már a templomba is bevonult hangszerek hatalmas fújtatóit, szelepeit emberi erő hozta működésbe, a két - eleinte egymással szemben elhelyezkedő - billentyűsoron (manuálon) ketten játszottak.
A XIII. századtól az egyházban végleges otthonra lelt orgona változásait két igény sürgette: a könnyebb játszhatóság és a liturgikus zene alakulása. A billentyűket igyekeztek kisebbre és könnyebben mozgathatóvá építeni, a levegő egyenletes áramlását pedig mechanikus szerkezetekkel könnyíteni. Ennek megfelelően alkották meg az újabb sípokat, alakították azok méreteit, állították be hangolásukat. Hordozható, kisméretű portatívokat és regálokat, valamint felállítható pozitívokat készítettek, hogy kisebb térben, mobilizálhatóbb hangszerekkel rendelkezzenek.
1312-ben egy német mester Velencében megépítette az első nagy templomi orgonát, amelyet aztán az újabb és újabb hangszerek sora követett. Ezek egyre jobban hasonlítottak ma ismert leszármazottaikra: a XV. században megjelent a pedál, s a fehér (elefántcsont) billentyűk között feltűntek az ébenből készült feketék is. A népszerű többszólamú kórusművek előadásához speciális részműveket készítettek, így világosan kirajzolódhattak a szólamok, különböző hangszíneket lehetett létrehozni, a hangszíncsoportokat egymás után szembe lehetett állítani, a pedál fejlesztésével pedig az egyre fontosabbá váló basszus szólamot lehetett hangsúlyozni. A billentyűsorokat egymáshoz olyan közel helyezték el, hogy most már egy orgonista játszhatott rajtuk. Még csupán egy lépés kellett ahhoz, hogy a manuálokat egy játszóasztalon, egymás alatt helyezzék el. Innen rövid út vezetett a "klasszikus", három manuálos, pedáljátékkal rendelkező orgonákig.
A XVI. század a technikai újítások kora: a regisztereket csúszkákkal (kifúrt tölgyfa lécekkel) kapcsolták ki és be, a fújtatókat a szabályozott hangerő és a tiszta intonálás érdekében szélmérlegekkel látták el. Ezt 1667-ben egy szélmérő készülék egészítette ki. A XVII. század egyébként a "jól temperált" orgona kialakításának kora, hiszen 1690-re 12, egymástól egyenlő hangközi távolságra osztották az oktávot. A jól temperált altenburgi Trost-orgonát Bach például úgy mutatta be, hogy félhangonként emelkedve játszotta el egy korál három versszakát. A gyülekezet úgy érezhette, hogy ez a hit erősödését jelképezte.
Az egyre inkább önálló, változatos kifejezőeszközökkel rendelkező hangszert nemcsak a zeneszerzők "látták el" óriási irodalommal, hanem gazdag díszítéssel is a készítők, akik mind tudatosabban mérték fel és használták ki az orgonáknak otthont adó templomok akusztikai lehetőségeit.
A Bach által már a hanyatlás korának minősített XVIII. század után újabb műszaki újításokat hozott a XIX. század, a romantika. Az orgonasípokat megszólaltató szelepeket közvetlenül szabályozó billentyűk technológiáját (a mechanikus traktúrát) a század elején a sűrített levegőjű (pneumatikus), majd a század vége felé az elektromágnes útján vezérelt traktúra váltotta fel. A késő romantika már nem is a koncertálás képességét, hanem a zenekari effektusokat kedvelte ebben a hangszerben. Hatalmas méretű orgonák épültek, a régieket többnyire átépítették. A XX. században aztán Albert Schweitzer mozgalmat indító hitet tett a bachi orgonamuzsika hiteles megszólaltatása, és ehhez kapcsolódóan a régi hangszerek historikus rekonstruálása mellett.
Mára az orgona a koncerttermek reprezentatív hangszerévé vált Amerikától Európán át egészen a Távol-Keletig.
Forrás: Tóth Anna
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése