Új művészeti irányok fejtegetésénél sohasem szabad elfelednünk, hogy valamely új irány elmélete nem több, mint bizonyos időpontban a tovafejlődő művészi látás lehetőségeinek szerves összefoglalása. Korunk művészetteóriái tehát összefoglalásai ama lehetőségeknek, melyekből napjainkban őszinte és igaz művészet létre jöhet. Ezek a lehetőségek korok szerint változnak és elsősorban az emberiség szociális fejlődése determinálja őket. A művészi irány igazsága tehát utilitarisztikus, pozitivista igazság, melynek kritériumát nem a művész végső célja és az elmélet, hanem az elmélet és a kor szabta lehetőségek közötti viszonyban kell keresnünk. A művész végső célja mindig ugyanaz: magában mélyre: a gyökérig ásni, mely közösségbe fonja őt embertársaival. Az ásás maga: a tisztán látás: a kifejezés. A művészi látás fejlődésében bizonyos korok megkülönböztetése, művészi irányok megjelölésével egyértelmű. A francia zene legújabb törekvésének ismertetésénél tehát egyedüli szempontunk az lesz, hogy mennyire képes ez az új törekvés korunk szociális viszonyaitól és szükségleteitől megszabott lehetőségeket meglátni, s azokat a művészi kifejezés szolgálatába állítani. Természetesen a lehetőségek
Schönberg példáját különösen fiatal művészforradalmároknak kellene megszívlelni, akik korunk társadalmi vajúdásának kétségkívül kollektív berendezkedéshez vezető lezajlását be sem várva már most aktivista-kollektív, tömegekkel lelki közösségben lévő művészetet követelnek. Ilyen művészethez még hiányzik a lehetőség. Ezt a lehetőséget meg
Kollektív művészethez elsősorban kollektív, tömegtől kialakított, vagy tömegtől adoptált műformák adnak lehetőséget. A művészet kollektivizmusa formai probléma, amelyet öntudatos, spekulatív módon megoldani nem lehet. A festő hiába fest plakátot, ha formanyelvét a nép nem érti meg. A művésznek a néptől kell tanulni új formanyelvet, megkapni a merev, sérthetetlen formát, amelyet azután ő annyira elmélyíthet, hogy a tömeg nem tudja a művészet mélységeibe követni, ami nem is baj: a kollektivizmus gyökere és talaja, de nem célja a művészetnek. Ilyen formákat kapott örökségbe a Niebelungen-Nôt szerzője, ilyen forma volt Bach számára a mise, a kantáta stb. Keret: mely szinte szent felsőbbségében annyira merev, hogy a művész minden külsőséges, "esztétikai" hozzányúlását eleve kizárja s majdnem csak ráutalja a megalázatosított művészt az objektív pszichológiai szerkesztésre: s ez a legtisztábban monumentális koncepcióhoz vezet. Kollektív művészethez kialakult, általános formák szuggesztiója kell. Ilyen formák a tömeg között viszont csak nagy erkölcsi világnézetek, vallások, hősi tradíciók stb. hatása alatt keletkezhetnek.
A polgári társadalom erkölcsi hanyatlásának idejében ezek a szuggesztiók teljesen erejüket vesztették. A művészetek közül talán a zene hanyatlása volt a legszembetűnőbb. Az öntudatlanul monumentális pszichológiai kompozíciót az esztétikai (impresszionista zene, "szép" hangulati felépítésével) és a logikai (program-zene, ahol a programban ismét csak esztétikai szempontok érvényesültek) váltotta fel. A dekadens romantika önfertőjéből a zenét tényleg korunk kollektív törekvései emelték ki. Nem az a törekvés, mely a művészetben az aktív tömeggel keres kapcsolatot, s melynek céltalanságára csak az imént mutattunk rá. Az új zenei törekvés csak annyiban kollektív, hogy a kialakult, pregnánsan szigorú formák szuggesztióját a népnél kereste, nem az erjedő, cselekvő tömeg között, hanem a parasztságnál, ahol ez a kialakult formanyelv nemsokára a múlté lesz. Hogy a fiatal teoretikusok terminusait használjuk, az új, monumentális zene nem
Sokkal kétesebb eredménnyel járt Strawinszky rokon-irányú vállalkozása. A franciák közé szakadt oroszt megütötte a dadaizmus és a talajéhes aktivista kollektivizmus levegője. Strawinsky az orosz népi zene körül igen termékeny talajra talált. Ő azonban inkább forradalmár volt, aki lehetőségeket szeretne teremteni, mint művész, aki lehetőségeket használ fel. Forradalmi keresése az orosz talajtól, legkülönbözőbb exoticizmusokon keresztül, egész a Café Concert-ek rang-time ritmusáig kergette őt, tehát oda, ahol szigorúan kialakult formanyelvről szó sem lehet, ahol bomlott zsenijét csak újabb káosz bomlasztja tovább. Strawinsky objektívre törekvése, ha ezen az úton halad (csak gondoljunk legújabb zongoraszerzeményeire, a képtelenül elszomorító háromkezesekre!) művészetből érdekes kortünetté süllyed.
Nyugat · / · 1921 · / · 1921. 11. szám
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése