Elbeszélések, Gondolatok, Versek Építészet, Színház- és Képzőművészet, Mitológia, Történelem, Dzsessz- és Klasszikus zene, Tájak, Városok, Emberek, Érdekességek
Magamról
Valaha szebb napokat is látott nyugdíjas vagyok. Korábban hosszú éveken keresztül mikrobiológusként, tanárként éltem. Rövidebb ideig kisebb számítástechnikai cégeknél is munkát vállaltam. Az első számítógépemnek 22 évvel ezelőtt örülhettem. Tizenöt éve használok nyílt forráskódú, ingyenes, Linux operációs rendszert, valamint szoftvereket a korábbi, illetőleg a jelenlegi számítógépeimen. Néhány éve a weboldalaimat szerkesztem.
Keresés ebben a blogban
„Lighthouse” Kulturális és művészeti honlap
A „December 13.”társoldala a „LIGHTHOUSE” Kattintson a képre, ismerje meg!
Kodály Zoltán Psalmus Hungaricusa, az új magyar zenének ez a legmonumentálisabb és legátfogóbb jelentőségű alkotása, 1923 nyarán támadt -- szinte izoláltan Kodály minden más művétől, évekig tartó hallgatás után --, és a főváros jubileumi hangversenyén került bemutatásra. Szövegéül az 55. zsoltárnak az a szabad magyar átültetése szolgált, mely Kecskeméti Végh Mihály XVI. századbeli protestáns prédikátor műve s az újabban előkerült legrégibb boroszlói szöveg tanúsága szerint 1561-ből való;a nyomtatott énekeskönyvekben 1590 óta szerepel. Mint a XVI. század számos magyar verse, ez a zsoltár is tele van az üldözött költő keserű önvallomásaival, és robusztus, izzó erejű, gazdag nyelve ennek a csodálatos ígéretekkel teljes, vívódó magyar irodalmában is külön helyre állítja. Nem véletlen, hogy ez a zaklatott életű század annyira mélyére hatolt a magyar sors lényegének -- és nem véletlen, hogy Kodály épp ebben a korban találja meg legnagyobb alkotásának szövegét.A mű első, nagyobb felében, mely a korál háromszor való megjelenését és a főtémák első nagy visszatérését foglalja magában, tenorszóló és kar váltakoznak, a következő Adagióban tisztán a tenor, az utolsó szakaszban tisztán a kar dominál.Az egész komplexumot egységbe fogja s át- meg átszövi a korál dallama és négy visszatérő motívum: hol egyedül, hol egymással kombináltan, hol a felszínen, hol a mélységbe rejtve, uralkodón vagy burkoltan. A Psalmust az introdukció lázadó és keserű indulatban lobogó zenéje vezeti be, s amikor izgatott feszültsége enged, és néhány egyszerű hangra csendesedik: még akkor is mintha csak elharapná a szót, mintha a tumultus csak megtorpanna, hogy helyet adjon a korál dallamának. Ez a korál, lelkében régi magyar epikus elemekkel rokon, mégis az először megszólaló dallam azok közé a melódiák közé tartozik, amelyek, ha megjelentek, örök időkre jelentek meg a maguk kristályos egyszerű fenségében. Először a kórus mély hangjai éneklik, s még inkább epikus színe van.Most rövid közjáték, mélyből feltörő s magasra ívelő dallama (az introdukció motívuma) vezet a tenorszólóhoz, amelyet vonósok tremolója kísér. A költő veszi át a szót.Már az első strófa végén ott lappang a sírás fojtott ritmusa; most felszínre tör, egész vádoló vigasztalanságában, és a strófa végén : "ellenségimre való haragomban" magasra szökell, és vad erejében eluralkodik a zenekaron. Már sejteti, hogy közelről, nagyon közelről jött a bántalom, mely a költőt megsebezte. De a haragot a távolba-vágyás szomorúsága váltja föl. "Mint az galamb elröpültem volna" -- s az álmodozó vonósok felett egy halk, töredezett futam festi a sebzett galamb repülését. A nyugalmat újra felkavarja a keserűség. "Akarok inkább pusztában laknom, vadon erdőben széjjel bujdosnom, hogy nem mint azok között lakoznom, kik igazságot nem hagynak szólanom." Itt jelenik meg másodszor a korál, most már nem reflektáló, epikus színben, hanem éles, szenvedélyes lüktetéssel -- a kórus világos, dramatikus színei, szoprán és tenor éneklik -- a dallamot már körülfonja a sírás zenéje. A zenekar mélyén most ott bogozódik a gonoszok hálójának szövevénye: a háló, a cselszövők fondorkodók gyilkos terve, hogy elveszítsék, aki jobb náluk, s az ének disszonanciák torlaszán vergődik, végül maga marad, hogy elkiáltsa: " hozzá fogható nincsen álnoksággal"! És ekkor, előbb mintha távoli erdők zúgása volna, de aztán egyre közelebbről hangzik fel a messzi, szenvedő tömegek, asszonyok és gyermekek jajongása: "Özvegyek, árvák nagy bosszút vallnak"... A korál dallamát, mely a tenor szólamában egy percre felvillan, most körülhömpölygi a sírás növekvő áradata (női kar), s alattuk a háló örvénye kísért a zenekarban. A három ritmus egymásba olvad, és magasba torlódik, egyre fokozódón, míg végül a tetőponton ("jószágokban felfuvalkodtana") a kórus jajongása síró zuhatagként omlik bele a korál zenéjébe; és most megnövekedve tér vissza, s mint hömpölygő folyam ragadja magával költő és tömeg vádoló panaszát. Most az egész kórus énekli, hatalmas és lebíró erővel; s a korál utolsó sorát , mikor a szöveg már véget ért, felcsukló sírás nyújtja el. A rövid, sóhajszerű motívum, mely a következő közjátékban uralkodik, újra az egyes emberhez visz a tömegjelenet után. Az önvallomás legfájóbb pontja következik: "Keserűségem ennyi nem volna, ha ellenségtül nyavalyám volna" -- s az expozíció felívelő motívuma vezet el a hűtlen barát alakjához -- ahhoz a sebhez, mely legjobban éget.S ahogy a boldog ifjúság emléke után ráeszmél: "főellenségem most látom, hogy az volt", elementáris erővel lobban fel a haragja, és elkiáltja az átkot, melyet a kürtök és trombiták fenyegetőn ágaskodó, szaggatott szignáljai kísértenek.Az átokra kitörő sikoltással felel a kórus; a zenekarban az introdukció zenéje robog, egész viharos szilajságában. A visszatérés a tenorszóló főtémájához vezet, amelyet a kar most halkan ismétel, mintha imát tanulna; költő és nép szava összekulcsolódik, mint a könyörgő kéz újjai: "Én pedig Uram, hozzád kiáltok, reggel és délbe, etve könyörgök." A panasz zenéje is újra megszólal; most maga a kórus ismétli az imát, mint a tömeg, mely megértette és magáévá teszi a próféta igéjét -- s a dallam vége szinte észrevétlenül ömlik át a sírás régi ritmusába: "az ellenségtől mert én igen tartok". Az Adaggiót instrumentális közjáték vezeti be; a hárfa forrón buzgó akkordjai felett klarinét-, majd hegedűszóló vigasztaló, éteri zenéje száll alá a magasból.Míg ezt az imát mondja, ott állnak az ének felett különös fényben a fel- és alálebegő motívumok. A költő megváltása és apoteózisaez; nem is maradhat tovább népénél... Az Adaggio vége fátyolos mennyei zengésbe olvad. Az utolsó szakasz a kórusé --, talán népé, mely maga maradt. Trombiták és harsonák szólalnak meg; az élet riadója hív számadásra: "Igaz vagy, Uram, ítéletedben" -- dallama újra a korálé, de változott, kemény ritmusban; a kórus üres kvintjeibe metszően harsog belé a riadó éles szava. "A vérszopókat ő idejükben te meg nem áldod szerencséjökben" -- s utána halkan és félelmesen: "hosszú életök nem lészen a földön". De az igazak jutalma örök boldogság; most róluk énekel a tömeg. Növekvő tumultus dalolja a bizakodás himnuszát; a felnövekvő nagy fugatót -- előbb a kórusban, majd a zenekarban -- átvilágítja a bizalom ünnepélyes és szilárd ritmusa az orgona átszellemült akkordjai felett: "A szegényeket felmagasztalod", énekli a tömeg és boldog örömmel, és és az igazak erejével diadalmaskodik a "kevélyek aláhajigálásá"-ban. Az utolsó árnyék még ott kísért: "Ha egy kevéssé megkeseríted, az égő tűzben el-bétaszítod. -- a korál dallama itt a kórus mély hangjain tér vissza, s a zenekarban még a megpróbáltatás kínzó tüze lobog; azután minden ujjongó örömmé változik: "Nagy hamarsággal onnan kivonszod, nagy tisztességre ismét felemeled." Igazak győzelme eloszlatja az utolsó felhőt is, minden sugárzik a fényben; s a kórus jubilációja alatt az introdukció zenéje kigyúltan és tündöklőn ujjong a zenekaron. A megtisztulás és a győzelem öröme egyetlen tűzoszlopba olvad; s az ujjongás tetőpontján megszólal a trombiták és trombonok heroikus diadalmi fanfárja is.De ez a tűzoszlop egy perc múlva elsápad és kialszik, mint ahogyan Schütz villogó és vehemens akkordjai szoktak kihamvadni: "az ég bezárul". Visszatér az introdukció melankólikus zenéje, és a kórus epilógust énekel, amilyennek a régi századok költői énekeiket le szokták zárni: Szent Dávid írta az Soltárkönyvben, ötvenötödik dicséretében; -- ebben az utolsó strófában a korál dallama először a korai középkor aszkéta "orgánum" -ainak módjára, üres kvartokban szólal meg. Majd egyszerre felível föléje a tenorok melizmás záródallama, melyben évszázadok szomorúsága vibrál; még egyszer a költő hangja -- tán messziről -- a hívők hangja élén.Azután a korál nyújtott végső hangja felett ismétlik halkan: "vigasztalásért szörzék így versekben". Mint amikor az ember lehunyt szemekkel és már becsukott imakönyvvel, egy percig még csendesen figyeli, hogyan hal el az ének odabelül.
Ez a tanulmány a 25 éves Szabolcsi Bence írása, 1924-ben, egy évvel a Psalmus bemutatása után készült. Forrás: Miért szép századunk zenéje? - Gondolat, Budapest, 1974 )135-145. oldal)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése