Életrajz | ||
Kaposváron született 1949-ben. Népi hangszereket 1973 óta készít, elsősorban különféle citerákat, valamint ütőgardont. Hangszereit kitűnő mesterségbeli felkészültséggel, magas színvonalon készíti. Az anyag gondos megválasztása, a szerkesztés archaizmusa és pontossága, a formai szépség és a műgonddal megoldott kivitelezés jellemzi hangszereit. Rendkívül sokféle citerát készít (formai, méretbeli, hangszín, hangmagasságbeli különbségek), amelyek hagyományos magyar népi citerák, ugyanakkor ?Gáts" hangszerek is, magukon hordozva az alkotó egyéniségét, saját elképzeléseit is. Ugyanilyen mértékben igazodik a felhasználók igényeihez is, ezért hangszereit egyaránt szívesen használják hivatásos és amatőr zenészek, citera együttesek és népzenei iskolák is. | ||
Hangszereivel évek óta sikeresen szerepel hazai és külföldi kiállításokon, melyeken számos díjat kapott. A Népművészet Ifjú Mestere címet 1976-ban, a Népi Iparművész címet 1979-ben a NÉPMŰVÉSZET MESTERE kitüntető címet pedig 1993-ban nyerte el. A Mesterségek Ünnepén, Budapesten 1997-ben az Év Mesterének választották. | ||
A CITERA A citerafélék családjába tartozó hangszerek a világ szinte minden táján megtalálhatóak, gyakran egymástól nagymértékben eltérő méretű és formájú hangszerek tartoznak ide. A citerák fontos közös jellemzője, hogy a húrok a hangszertest felett húzódnak végig, nyakuk nincsen. A magyar citera eredetéről biztosat nem tudunk. A citera név már a XVI. században előfordult, de hangszer, illetve leírás csak a XIX. század második feléből maradt ránk. A magyar citera közeli rokonai a német nyelvterületen régebben népi hangszerként használt Scheitholt, a ma is használt francia epinette, a norvég langleik, a dán humle és a svéd hummel.A magyar népi citera különösen a XIX. század második felében és a XX. század elején volt nagyon közkedvelt. Az utóbbi húsz-harminc évben ismét népszerűvé vált.
| |||||||||||||||||
A magyar citerát, régebben és ma is, a rendkívül nagy formai változatosság jellemezte. Mivel nem túl bonyolult hangszer, legtöbben saját maguk készítették vagy egy-egy ügyesebb készítő látta el a környezetét citerákkal. A régebbi citerák diatónikusak voltak, az újabbak egy második érintősorral kiegészülve kromatikussá váltak. | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
A CITERAJÁTÉK A citerázást könnyű megtanulni. A játékos az érintők (bundok, kóták) fölött húzódó dallamhúrokon játssza a dallamot, míg a többi húrt (kísérőhúrok) időnként vagy állandóan hozzá pendíti. Nem penget mindig minden kísérőhúrt, gyorsabb játéknál csak a dallamhúrokhoz közelebb levőket használja. A kísérőhúrok a dallam mellé egyszerű (bordun) kíséretet adnak, színesítik a hangzást, ugyanakkor ütemes megpendítésük a ritmust erősíti, kiemeli, és feszesebbé teszi. | |||||||||||||||||
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése