Elbeszélések, Gondolatok, Versek Építészet, Színház- és Képzőművészet, Mitológia, Történelem, Dzsessz- és Klasszikus zene, Tájak, Városok, Emberek, Érdekességek
Magamról
Valaha szebb napokat is látott nyugdíjas vagyok. Korábban hosszú éveken keresztül mikrobiológusként, tanárként éltem. Rövidebb ideig kisebb számítástechnikai cégeknél is munkát vállaltam. Az első számítógépemnek 22 évvel ezelőtt örülhettem. Tizenöt éve használok nyílt forráskódú, ingyenes, Linux operációs rendszert, valamint szoftvereket a korábbi, illetőleg a jelenlegi számítógépeimen. Néhány éve a weboldalaimat szerkesztem.
Keresés ebben a blogban
„Lighthouse” Kulturális és művészeti honlap
A „December 13.”társoldala a „LIGHTHOUSE” Kattintson a képre, ismerje meg!
1903. november 12-én halt meg a francia impresszionista festészet neves alakja, Camille Pissarro. Egész életében kitartott a századvég lenézett és kitaszított művészi irányzata mellett – nemhiába, hiszen később olyan kiváló mesterek tekintették őt tanáruknak, mint Cézanne és van Gogh.
Pissarro 1831. július 10-én született a dán Antillákon, Szent Tamás szigetén, egy portugál származású francia, vas- és rövidárukereskedő fiaként. (Érdemes tudni, hogy a mai amerikai Virgin-szigeteket hívták egykor dán Antilláknak, az USA ugyanis csak 1917-ben vásárolta meg 25 millió dollárért a szigetcsoportot, s nevezte át a térséget.)Visszatérve Pissarróhoz: 12 éves korától a Savary igazgatósága alatt működő franciaországi intézetben tanulja a rajzolás és festészet mesterségét, az igazgató, szakítva az akadémiai iskolával, kivezeti a természetbe tanítványait. A festő pályája (hét éves kitérővel, mikor édesapja üzletében dolgozott), Párizsban folytatódott, 1855-ben Corot és Anton Melbye tanítványa lett, rendszeresen látogatja a Suisse Akadémiát, ahol ismeretséget köt Edouard Monet-val.Ebben az időben a festők egyetlen útja a sikerhez a Szalonon át vezetett, a kétévente (később évente) megrendezett kiállításra csak azok a képek kerülhettek, amelyek megfeleltek a bíráló zsűri ízlésének, az impresszionisták erre gyakran képtelenek voltak. Reménytelen küzdelem kezdődött az új stílust képviselők és az elfogadott irányzatot követők között, ennek eredményeként az impresszionistákat egészen a XX. század elejéig megvetés és ellenszenv kísérte.Az a néhány kép, amely valamilyen véletlen folytán mégis kiállításra került, nem váltott ki semmiféle reakciót a közönség részéről, teljes visszhangtalanság kísérte 1859-ben Pissarro „Montmorency-i táját” csakúgy, mint az 1861-ben kiállított Monet festményt, a „Spanyol énekest”.1863-ban hatalmas lehetőség nyílt Pissarro és társai előtt, a Szalon négyezer képet utasított vissza, ez akkora felháborodást váltott ki, hogy III. Napóleon személyesen tekintette meg az elutasítottak képeit. Az ő támogatásával jön létre a Visszautasítottak Szalonja, ezen a kiállításon Pissarro alkotásai mellett már megtaláljuk Manet, Cézanne, Armand Guillaumin festményeit is. Ám a kiállítás eredménye még így is katasztrofális volt, a közönség és a kritika felháborodva utasította el őket. A művészeti számkivetettség együtt járt az anyagi ellehetetlenüléssel. Néhány szerencsésebb festő, mint Renoir és Degas némi támogatást adnak nyomorgó sorstársaiknak, kiknek a képét csupán jótékonyságból vásárolja meg Durand-Ruel műkereskedő, vagy Martin apó, egy volt kardalos, illetve Tanguy apó, a gipszöntő. A francia mesterek munkáját európai érdektelenség kísérte, erre jó példa Pissarro és Monet képeinek sorsa a francia-német (1870) háborúban. Mindkét festő műveit felhasználták a német katona-mészárosok és szálláscsinálók, az előbbiek kötényként használták, az utóbbiak az udvart terítették le velük, nehogy sáros legyen a csizmájuk.
Pissarro a háború elől Angliába menekült, de ott sem tartották kiállításra méltónak képeit, hiába festette meg a „Vasút Norwoodnál” és a „Upper Norwood utca kocsival” című képeket. 1871-ben tér vissza Franciaországba és Pontoise városkában telepedik le, rövidesen csatlakozik hozzá két régi barátja Cézanne és Guillaumin. Ekkor festett képeit (Voisins, a falu széle, Vörös háztetők) az érett impresszionizmus kialakulásának fontos állomásának tartják. Ez évben történt a stílus megnevezése is, Monet: Impresszió, a felkelő nap. című festménye nyomán.Önálló kiállítások és árverések1874-1886 között nyolc kiállítást önállóan szerveznek meg, többet a festő, Degas anyagi támogatásával. Az első kiállításon 30 festő, 165 képpel vett részt, a várt siker azonban ismételten elmaradt, a Figaro kritikusa így kommentál: „letartóztattak egy szerencsétlen embert, aki, kijövet a kiállításról, megmarta a járókelőket.”Nem sikerültek a nagy árverések sem, pedig élelmes kereskedők ekkor egy Renoir vagy Monet képet 100-300 frankért vásárolhattak volna.Pissarro festészete az 1880-as évek elejétől megváltozik, tájképek helyett figurális ábrázolások kerülnek előtérbe (Pásztorlány, Ülő parasztlány), a téma változásával egyidőben, a festési technikája is megváltozik, csatlakozik a neoimpresszionistákhoz, illetve a pointillistákhoz. Ahogy akkor mondta: „romantikus impresszionizmus helyett a tudományos impresszionizmust választottam”. Ekkor ismerkedik meg Van Gogh-hal, kinek rövid ideig tanára lesz.1890-ben szakít a pointillistákkal, és visszatér régi stílusához, s már Párizsban festi meg utolsó műveit, a „Pont Neuf”-öt, és a „Boulevard Montmartre téli reggelen”-t. Élete utolsó éveiben már alig lát, halálát pedig egy félrekezelt vérmérgezés okozta.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése