2009. április 4., szombat

Miért nem esznek a hinduk húst




Amellett, hogy ez az állatok iránti könyörület egy kifejezése, a vegetarianizmust sokan követik ökológiai és egészségi okokból.

Okok

Az elmúlt ötven évben húsevők milliói -- hinduk és nem hinduk -- hozták meg személyes döntésüket, mely szerint nem eszik más élőlények húsát. Öt fő motivációs ok lehet eme döntésben:

1. A dharmikus/szentírási törvény ok
Ahimsza, a nemártás törvénye, a hindu első kötelessége az Isten és a
Teremtés iránti vallási köteleségei közül, ahogy azt a Védák írják.

2. A karmikus következmények ok
Minden tettünknek, beleértve az ételválasztásunkat, karmikus következményei vannak. Más teremtmény megevésével beszállva a sebesülés, fájdalom és halál okozásának ciklusába, mindenkinek az okozott szenvedés mértékében meg kell azokat tapasztalnia a jövőben.

3. A spirituális öntudat ok
Az étel a test kémiai konyhájának forrása, és amit fogyasztunk befolyásolja tudatosságunkat, érzelmeinket és tapasztalat mintáinkat. Ha valaki magas tudatállapotban, békében és boldogásgban és szeretettel minden teremtmény iránt szeretne élni, nem ehet húst, halat kagylót, rákot, szárnyast vagy tojást. Az állati ételek vegyianyagait fogyasztva, az ember a lemészárolt állat húsába zárolt haragot, irígységet, félelmet, aggódást, gyanút és halálfélelmet juttatja a testébe. Ezen okokból a shakaharik magasabb tudatállapotban, míg a mansaharik alacsonyabb tudatállapotban élnek.

4. Az egészségi ok
Orvosi tanulmányok bizonyítják, hogy a vegetáriánus ételeket könnyebb megemészteni, többféle tápanyagot tartalmaznak, és kevésbé terhelik meg szennyeződéssel a testet. A vegetáriánusok kevésbé érzékenyek a főbb betegségekre melyek a mai kor emberét érintik, így hosszabb, egészségesebben, produktívabb életet élnek. Kevesebb fizikai problémájuk van, ritkábban járnak orvoshoz, kevesebb fogproblémájuk és kisebb orvosi költségeik vannak. Az immunrendszerük erősebb, a testük tisztább, finomabb és bőrük szebb.

5. Az ökológiai ok
A Föld szenved. Nagy vonalakban a fajok gyorsuló pusztulása, az őserdők pusztítása, hogy hely legyen legelőknek, a termőréteg elvesztése, a víz folyamatosan növekvő szennyezettsége, a légszennyezés mind visszavezethető egy dologra: a hús jelenlétére az emberi táplálkozásban. Semmilyen más, általunk, vagy az emberiség által meghozott döntésnek nem lenne olyan drámai hatása bolygónk ökológiájára, mint a húsevés abbahagyása melletti döntés.

Történelem

A Lelki táplálék, Vegetarianizmus a világ vallásaiban könyv a következőt jegyzi meg: "A húsevés ismert rossz hatásai ellenére a hinduk között a nemvegetáriánus táplálkozás széles körben két idegen hatalom (először a muzulmánok, majd a britek) hatására terjedt el széles körben. Velük jött a 'civilizáltság' iránti igény, hogy úgy egyenek mint a szahib. Akik viszont a védikus ismeretanyagot tanulták, sose vették át a húsorientált táplálkozást, és a vallásos hindu a vegetáriánus elveket a vallási kötelességek közé sorolja ma is.

"A védikus szövegek alapján a vegetarianizmust mindig is széles körben gyakorolták Indiában. Ezt megfigyelte Megasthenes ókori utazó és Fa-hsien kínai buddhista szerzetes is, aki az ötödik században utazott Indiába, hogy hiteles másolatait szerezze meg szent iratoknak."

"Ezek az iratok egyértelműen támogatják a húsnélküli életformát. A Mahabharátában például Bhishma a nagy harcos magyarázza Yudhishtirának, a legidősebb Pandava hercegnek, hogy az állatok húsa olyan mint a saját fiának húsa. "Hasonlóan a Manusmriti is azt mondja, hogy 'tartózkodni kell bárminemű hús evésétől', mert azok evése magába foglalja megölésüket is, ami karmikus kötődést okoz (bandha) [5.49]. A védikus irodalomban máshol, az utolsó nagy védikus királytól, Maharaja Parikshittől idézik, hogy 'csak az állat-ölő nem élvezheti az Abszolút Igazság üznetét [Shrimad Bhagavatam 10.1.4].' "

Szent iratok

Aki saját húsát más teremtmények megevésével kívánja növelni nyomorúságban és bármilyen fajtaként is születik meg. Mahabharat 115.47

Azok a magas lelkületű személyek, akik a szépségre, végtagjaik hibátlanságára, hosszú életre, megértésre, mentális és fizikai erőre és emlékezőtehetségre vágynak a sértés minden fajtájától tartózkodniuk kell.Mahabharat 18.115.8

A tehén pontos neve Aghnya ["nem megölendő"], ami jelzi, hogy soha volna nem szabad levágni. Akkor ki vághatja le őket? Aki tehenet vagy bikát öl, förtelmes bűnt követ el. Mahabharat, Shantiparv 262.47

A húst vásárló himsát (erőszak) követ el a gazdagsága által; aki húst eszik az ízenek az élvezete miatt követi azt el; a gyilkos magával a megkötözéssel és legyilkolással követ el himsát. Azaz három formája van az ölésnek: aki hozza a húst vagy érte küld, aki levágja egy állat végtagjait, és aki beszerzi, eladja vagy megfőzi a húst és megeszi - mindegyik húsevőnek tekintendő. Mahabharat, Anu 115.40

Aki látja, hogy a mindenek ura mindenben ugyanaz örökké ami van - halhatatlan a halál területén - az igazságot látja. És ha az ember látja, hogy a benne levő Isten ugyanaz, mint aki másban van, nem bántja magát mások bántása által. Ezután ő tényleg a legmagasabb útra lép. Bhagvad Gita 13.27-28

Ahimsa (nemártás) a legmagasabb (szintű) dharma. Ahimsa a legjobb 'tapas'. Ahimsa legnagyszerűbb ajándék. Ahimsa legmagasabb önkontroll. Ahimsa a legmagasabb áldozás. Ahimsa a legmagasabb erő.Ahimsa a legmagasabb barát. Ahimsa a legmagasabb igazság. Ahimsa a legmagasabb tanítás. Mahabharat 18.116.37-41

Mi a jó út? Az az út, mely tükrözi, hogy kerülhető el bármilyen teremtmény megölése. Tirukural 324

Mindenki aki él összeteszi tenyerét ájtatos imádásában azoknak aki visszautasítják a mészárlást és a hús ízlelését. Tirukural 260

Mi az erkölcsös magatartás? Sose pusztíts életet, mert az vezet minden más bűnhöz. Tirukural 312, 321

Nincs jóság a következő kettő eszében: aki fegyvert forgat és aki egy teremtmény húsán lakmározik. Tirukural 253


Copyright 1993, Himalayan Academy, minden jog fenntartva. Az ebben az újságriportban közölt információ nem publikálható kereskedelmi célból a Himalayan Academy előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül. (A kiadó kérése, hogy az anyagot ne használják fel fizetős magazinban vagy újságban az ő engedélyük nélkül. Elektronikus (ingyenes) terjesztése, barátok vagy osztály számára való lemásolása rendben van. Ez a szerzői jogi megjegyzés NEM távolítható el, és a cikk nem szerkeszthető át vagy változtatható meg a Himalayan Academy előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül.

A Hinduism Today-re való ingyenes, három hónapos tesztelőfizetésért írja meg USA-beli postai címét a hinduism@mcimail.com email címre.


Forrás: Nemzetközi Vegetáriánus Unió


Nincsenek megjegyzések: