Amellett, hogy ez az állatok iránti könyörület egy kifejezése, a vegetarianizmust sokan követik ökológiai és egészségi okokból. Az elmúlt ötven évben húsevők milliói -- hinduk és nem hinduk -- hozták meg személyes döntésüket, mely szerint nem eszik más élőlények húsát. Öt fő motivációs ok lehet eme döntésben: 1. A dharmikus/szentírási törvény ok 2. A karmikus következmények ok 3. A spirituális öntudat ok 4. Az egészségi ok 5. Az ökológiai ok Történelem A Lelki táplálék, Vegetarianizmus a világ vallásaiban könyv a következőt jegyzi meg: "A húsevés ismert rossz hatásai ellenére a hinduk között a nemvegetáriánus táplálkozás széles körben két idegen hatalom (először a muzulmánok, majd a britek) hatására terjedt el széles körben. Velük jött a 'civilizáltság' iránti igény, hogy úgy egyenek mint a szahib. Akik viszont a védikus ismeretanyagot tanulták, sose vették át a húsorientált táplálkozást, és a vallásos hindu a vegetáriánus elveket a vallási kötelességek közé sorolja ma is. "A védikus szövegek alapján a vegetarianizmust mindig is széles körben gyakorolták Indiában. Ezt megfigyelte Megasthenes ókori utazó és Fa-hsien kínai buddhista szerzetes is, aki az ötödik században utazott Indiába, hogy hiteles másolatait szerezze meg szent iratoknak." "Ezek az iratok egyértelműen támogatják a húsnélküli életformát. A Mahabharátában például Bhishma a nagy harcos magyarázza Yudhishtirának, a legidősebb Pandava hercegnek, hogy az állatok húsa olyan mint a saját fiának húsa. "Hasonlóan a Manusmriti is azt mondja, hogy 'tartózkodni kell bárminemű hús evésétől', mert azok evése magába foglalja megölésüket is, ami karmikus kötődést okoz (bandha) [5.49]. A védikus irodalomban máshol, az utolsó nagy védikus királytól, Maharaja Parikshittől idézik, hogy 'csak az állat-ölő nem élvezheti az Abszolút Igazság üznetét [Shrimad Bhagavatam 10.1.4].' " Szent iratok Aki saját húsát más teremtmények megevésével kívánja növelni nyomorúságban és bármilyen fajtaként is születik meg. Mahabharat 115.47 Azok a magas lelkületű személyek, akik a szépségre, végtagjaik hibátlanságára, hosszú életre, megértésre, mentális és fizikai erőre és emlékezőtehetségre vágynak a sértés minden fajtájától tartózkodniuk kell.Mahabharat 18.115.8 A tehén pontos neve Aghnya ["nem megölendő"], ami jelzi, hogy soha volna nem szabad levágni. Akkor ki vághatja le őket? Aki tehenet vagy bikát öl, förtelmes bűnt követ el. Mahabharat, Shantiparv 262.47 A húst vásárló himsát (erőszak) követ el a gazdagsága által; aki húst eszik az ízenek az élvezete miatt követi azt el; a gyilkos magával a megkötözéssel és legyilkolással követ el himsát. Azaz három formája van az ölésnek: aki hozza a húst vagy érte küld, aki levágja egy állat végtagjait, és aki beszerzi, eladja vagy megfőzi a húst és megeszi - mindegyik húsevőnek tekintendő. Mahabharat, Anu 115.40 Aki látja, hogy a mindenek ura mindenben ugyanaz örökké ami van - halhatatlan a halál területén - az igazságot látja. És ha az ember látja, hogy a benne levő Isten ugyanaz, mint aki másban van, nem bántja magát mások bántása által. Ezután ő tényleg a legmagasabb útra lép. Bhagvad Gita 13.27-28 Ahimsa (nemártás) a legmagasabb (szintű) dharma. Ahimsa a legjobb 'tapas'. Ahimsa legnagyszerűbb ajándék. Ahimsa legmagasabb önkontroll. Ahimsa a legmagasabb áldozás. Ahimsa a legmagasabb erő.Ahimsa a legmagasabb barát. Ahimsa a legmagasabb igazság. Ahimsa a legmagasabb tanítás. Mahabharat 18.116.37-41 Mi a jó út? Az az út, mely tükrözi, hogy kerülhető el bármilyen teremtmény megölése. Tirukural 324 Mindenki aki él összeteszi tenyerét ájtatos imádásában azoknak aki visszautasítják a mészárlást és a hús ízlelését. Tirukural 260 Mi az erkölcsös magatartás? Sose pusztíts életet, mert az vezet minden más bűnhöz. Tirukural 312, 321 Nincs jóság a következő kettő eszében: aki fegyvert forgat és aki egy teremtmény húsán lakmározik. Tirukural 253 |
Copyright 1993, Himalayan Academy, minden jog fenntartva. Az ebben az újságriportban közölt információ nem publikálható kereskedelmi célból a Himalayan Academy előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül. (A kiadó kérése, hogy az anyagot ne használják fel fizetős magazinban vagy újságban az ő engedélyük nélkül. Elektronikus (ingyenes) terjesztése, barátok vagy osztály számára való lemásolása rendben van. Ez a szerzői jogi megjegyzés NEM távolítható el, és a cikk nem szerkeszthető át vagy változtatható meg a Himalayan Academy előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül.
A Hinduism Today-re való ingyenes, három hónapos tesztelőfizetésért írja meg USA-beli postai címét a hinduism@mcimail.com email címre.
Forrás: Nemzetközi Vegetáriánus Unió
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése