2009. március 2., hétfő

Barokk és klasszika > Városi zeneélet





A 17–18. században a magyarországi városok zenei életét és annak színvonalát három tényező határozta meg: a város státusza, a lakosság nemzetiségi összetétele és felekezeti hovatartozása.

A városi lakosság nemzetiségi összetétele a török utáni időben sokat változott és vidékenként nagyon különböző volt. A bécsi udvar betelepítési politikájának következtében jelentősen megnőtt a német ajkú lakosság számaránya elsősorban a nyugati, felvidéki és nagyobb erdélyi városokban, ahol a kultúra lassanként elnémetesedett (pl. Pozsony, Bártfa, Pest-Buda, Brassó, Nagyszeben). Jellemző, hogy e településeken a közigazgatásban a korábban használatos latin helyett a német nyelvre tértek át.

A betelepülő német lakosság az új környezetében is meghonosította a magával hozott korszerű egyházi zenekultúrát. A katolikus és evangélikus többségű városok az igényes többszólamúság művelését tartották fontosnak, míg a református és unitárius területeken az istentiszteleti zene a hangszerkíséret nélküli egyszólamúságra, a gyülekezeti éneklésre korlátozódott.

A szabad királyi városok hivatásos toronyzenészeket alkalmaztak, akik feladata (a veszély-jelzésen kívül) a nap fontos időpontjainak zenejátékukkal való jelzése volt. A több (elsősorban rézfúvós) hangszeren játszó tornyosok később a városok zeneéletének nélkülözhetetlen figurájává váltak: kisegítettek a templomi zenekarban, játszottak a városi ünnepélyeken, tehetősebb polgárok családi eseményei alkalmával.

A mezővárosok zenei élete általában szegényesebb képet nyújtott. Színvonala a város egyházi vagy világi hűbérurának anyagi helyzetétől és műveltségétől függött. Többnyire a püspöki székhelyek váltak kulturális központokká, mivel az egyházi vezetés (a püspök és a káptalan) a templomi zene magas nívójának fenntartására sokat áldozott.

A 17-18. század fordulójától kezdve több felvidéki és nyugati városunkban működött katonazenekar. Bár a települések mindennapi életében nem vettek részt (hiszen gyakran elvezényelték őket), számos alkalommal játszottak a jeles ünnepeken, felvonulásokon. Hasonló jelentőségük volt a vándor színtársulatok muzsikusainak is. A városi éjjeliőrök órakiáltásait a népzene őrizte meg számunkra.

A 18. század második felében a gazdagabb polgárvárosokban kialakult a nyilvános koncertélet. Eleinte egy-egy főúr saját költségén rendezett „muzsikális akadémiát” vendégeinek, később a belépőjegyes hangversenyeken a nemesi és polgári lakosság egyre szélesebb rétege részesülhetett az igényes zenehallgatás örömeiben. A koncerteken a város neves zenészei, illetve vendégmuzsikusok játszottak. Az estek műsora igen vegyes volt, általában híven tükrözte a közönség ízlését.

Főúri és polgári környezetben egyaránt igényes szórakoztatási forma volt a házimuzsikálás. A házikoncertek alkalmával a család zenében jártas tagjai mutathatták meg tehetségüket. Az amatőr muzsikusok számának növekedése szükségessé tette a kottakiadás megindulását.

A játszott repertoár elsősorban a bécsi hangversenyélet hatását tükrözi. A jelentősebb zenekarok kortárs szerzők (pl. Zimmermann, Druschetzky) versenyműveit, szimfóniáit tűzték műsorra, míg a házikoncerteken a kamarazene (pl. Bengráf, Druschetzky, Zimmermann, Csermák, Spech, Grill vonósnégyesei ), és a zongoramuzsika modern alkotásai szólaltak meg. A billentyűs zeneoktatás iránt megnövekedett igényt elégítették ki az első hangszeriskolák (pl.a pozsonyi Rigler Ferenc Klavír-iskolája), valamint számos szonáta és táncgyűjtemény.

Jelentős városaink közül kiemelkedett Pozsony, amely főúri zenekaraival és virágzó polgári zeneéletével az ország kulturális központjává vált. Pest–Budán inkább a polgárság volt a muzsika pártfogója és művelője.

Polgári típusú zeneélet bontakozott ki az erdélyi szász városokban (Nagyszeben, Brassó, Kolozsvár), ahol a koncertek mellett igen színvonalas opera–előadásokat rendeztek.

Olvasmány: Georg Lickl Georg Lickl


Nyitókép


Nincsenek megjegyzések: