Zene a szerzetesrendekben
A török megszállás és a reformáció középkori kolostoraink működését csaknem teljesen megbénította. A 17. században a szerzetesrendeket lényegében teljesen újjá kellett szervezni. Az ellenreformáció idején legaktívabban fellépő jezsuita rend a 18. század első felében számos kolostort és iskolát hozott létre elsősorban a Felvidéken (Nagyszombat, Pozsony, Lőcse), de a Dunántúlon (Győr, Sopron) és Erdélyben (Nagyszeben, Kolozsvár) is jelentős központjaik voltak. A másik tanítórend, a 18. század második felében megerősödő piaristák felvidéki templomaiban korszerű többszólamú egyházi zenét játszottak. A régebben nagy jelentőséggel bíró szerzetesrendek közül csak a pálosok és a ferencesekTridenti zsinatot követően – átvették a római liturgiát, amelyhez saját zenei hagyományaikat is hozzácsiszolták, a ferences liturgia pedig lényegében megegyezett a római tradícióval. A ferencesek gyakorlatában új irányzat jelent meg: kísérletet tettek a gregorián korális és az új zenei stílusok egyesítésére. Eleinte a gregorián ének ritmizálásával és primitív orgonakísérettel való ellátásával próbálkoztak. Később, a barokk terjedésével egy újfajta dallamosság, és a metrikus keretekbe illeszkedő, modern (dúr-moll) tonalitású harmonizálás jellemezte a friss alkotásokat. A ferences zeneszerzők egyre népesebb körében végül kialakult egy sajátos, egyszerűsített nyelvezetű klasszikus kompozíciós stílus. A szerzők között nagyobb nevet szerzett Joseph Pantaleon Roskovsky és Pater Gaudentius Dettelbach. kaptak új erőre. Kolostoraikban elsősorban a hagyományos gregorián korálist énekelték. A pálosok kedvező helyzetét segítette, hogy már korábban, – a Tridenti zsinatot követően – átvették a római liturgiát, amelyhez saját zenei hagyományaikat is hozzácsiszolták, a ferences liturgia pedig lényegében megegyezett a római tradícióval. A ferencesek gyakorlatában új irányzat jelent meg: kísérletet tettek a gregorián korális és az új zenei stílusok egyesítésére. Eleinte a gregorián ének ritmizálásával és primitív orgonakísérettel való ellátásával próbálkoztak. Később, a barokk terjedésével egy újfajta dallamosság, és a metrikus keretekbe illeszkedő, modern (dúr-moll) tonalitású harmonizálás jellemezte a friss alkotásokat. A ferences zeneszerzők egyre népesebb körében végül kialakult egy sajátos, egyszerűsített nyelvezetű klasszikus kompozíciós stílus. A szerzők között nagyobb nevet szerzett Joseph Pantaleon Roskovsky és Pater Gaudentius Dettelbach. Zene az iskolákbanA 18. század első felében Magyarországon az intézményes nevelés elsősorban az egyházakon belül folyt. Az oktatás főbb irányvonalát az iskolák felekezeti hovatartozása szabta meg, s gyakori volt a felekezetek közötti küzdelem az egyes intézmények feletti befolyás megszerzéséért. A század második felében – a felvilágosodás eszméinek hatására – az oktatással és neveléssel foglalkozó intézmények állami felügyelet alá kerültek. A továbbra is működő felekezeti iskolák mellett egyre jelentősebb szerepet kaptak a városi, és magániskolák. A zenei műveltség megszerzése szempontjából az egyházi iskolákat alapvetően két csoportra oszthatjuk. Az evangélikus és katolikus intézményekben nagy súlyt fektettek a korszerű zenetanításra. Ezekben az iskolákban a diákok többszólamú kórusban énekeltek, zenekarban játszottak. Az evangélikusok a tehetségesebb növendékeket külföldön taníttatták, hogy aztán bőséges zenei tapasztalatokkal hazatérve az iskolai együttest vezessék, a repertoárt gazdagítsák. Az iskola ének- és zenekara ellátta a helyi evangélikus templom istentiszteleteinek zenei feladatait, és szoros együttműködésben állt a város által alkalmazott muzsikusokkal. A liturguián kívül rendszeresen szerepeltek temetéseken, körmeneteken, városi ünnepségeken. Nagyobb zenei együttesről tudunk a nyugati határszél (Soproni, Kőszeg), valamint a Felvidék (Bártfa, Lőcse, Kassa, Szepes, Rozsnyó, és a bányavárosok), és Erdély számos evangélikus iskolájában. Katolikus területen virágzó zenei élet folyt a nagyszombati, trencséni, kassai, zágrábi, pécsi gimnáziumokban. A káptalani iskolák mellett a legnagyobb jelentőséggel a jezsuiták által fenntartott gimnáziumok bírtak, ahol kiemelkedő ünnepeken zenekaros miséket, vesperásokat adtak elő. A barokk korban jelentkező szubjektív, személyesen átélt vallásosságnak teret engedve egyházzenei ájtatosságokat szerveztek, melyek a hívők gyönyörködtetésére és lelki épülésére szolgáltak. A jezsuita oktatásban fontos szerepet töltött be a latin vagy magyar nyelvű iskoladráma, amely a növendékek számára a nyelvgyakorláson túl az előadói készségek fejlesztését, és a zenei képességek megcsillogtatásának lehetőségét jelentette. A bibliai, mitológiai vagy morális témájú színdarabokban megszólaló áriák, kórusok, hangszeres betétdarabok olykor rendkívül közel álltak a korabeli operához. A református és unitárius iskolák az egyszólamúsághoz ragaszkodtak, intézményeikbe nem engedték be a többszólamú és a hangszeres zenét. Debrecenben, Sárospatakon, Pápán, Nagyenyeden és Székelyudvarhelyen működtek jelentős református kollégiumok, amelyek egyben a környező területek vallási és szellemi központjaivá váltak. A kollégiumi diákok közül kerültek ki a református városok és falvak majdani papjai, tanítói, innen vitték magukkal azt a magasszintű humanista műveltséget, amely a protestáns iskolák legnagyobb vívmánya volt. E kollégiumokban nevelkedtek azoknak a kis- és köznemesi családoknak tagjai, akik a 18-19.században az értelmiségi középréteget adták, s akik - a polgári fejlődés hiányában – a korszak általános műveltségét meghatározták. Bár a latin nyelv, az irodalom, a grammatika és számos helyen a természettudományok oktatása rendkívül magasszintű volt, nem mondhatjuk el ugyanezt a zenei képzésről. A zenetanítás szinte kizárólag a vasár és ünnepnapi istentiszteletek énekeire korlátozódott, így azok elsajátításához nem volt szükség jól képzett énektanárra, többnyire az idősebb diákok tanították meg a gyülekezeti énekeket: zsoltárokat, dicséreteket és halottas énekeket. Ez az egyszerű, strófás, egyszólamú zenei anyag nem kívánt különösebb jártasságot a zenei írás-olvasásban, az igényesebb zenei műformák megismerésében, így a 16. század közepétől kezdve a református iskolák a kottaolvasást, hangszertanítást szinte teljesen feladták. A 18. században mutatkozott először igény az énektanítás korszerűsítésére, és az ismert dallamok primitív, ún. „harmóniás kísérettel” való ellátására. A zeneoktatás színvonalának emelésében és a többszólamú éneklés bevezetésében a legnagyobb eredményt Maróthi György, a debreceni egyetem történelem, retorika és matematika–professzora érte el, aki az 1730-as években – hét évig tartó tanulmányútja során – svájci és hollandiai egyetemeken hallgatott előadásokat. A baseli egyetemen a tudományos tapasztalatok mellett különösen nagy hatással volt rá a város és az iskola magasszintű zeneélete. Hazatérve elfoglalta debreceni professzori állását és a baseli Collegium Musicum mintájára kórust szervezett az egyetem diákjaiból, akikkel megkísérelte a genfi zsoltárok többszólamú, metrikus előadásának meghonosítását. 1743-ban tette közzé „A soltároknak négyes nótájik”...című kiadványát, melyben a genfi zsoltárok Claude Goudimel által 1565-ben megjelent egyszerű, homofon összhangosítását társította a zsoltárok magyar fordításával. Maróthi kezdeményezését a gyülekezet és az iskola elutasította, sem a metrikus, sem a többszólamú zsoltáréneklés nem vált gyakorlattá. Hatása legfeljebb a diákmelodiáriumok néhány dalának primitív összhangosítási kísérletében érezhető. A század végén néhány tehetősebb polgárvárosban létrejöttek a zeneélet felekezetektől független, önálló szervezetei. A lakosság egyre szélesebb rétege érdeklődött a zenei események, hangversenyek iránt, s egyre nagyobb igény volt a muzsikálásban való aktív részvételre, a szélesebb körű zeneoktatásra. Számos helyen olvashatjuk, hogy a székesegyház, a plébániatemplom, a főnemesi zenekar, vagy a város alkalmazásában álló neves külföldi, később hazai zenészek oktatták hangszerre, énekre, esetleg zeneszerzési ismeretekre a tehetősebb családok gyermekeit. Pozsonyban a század végén számos kitűnő muzsikus tevékenykedett egy időben, s közöttük egyre többen éltek zenetanításból. Az 1770-es évektől koncertezett és tanított a városban Franz Paul Rigler, aki igényes zongoradarabjaival, és Bécsben, majd Pesten kiadott Zongoraiskolájával letette a korszerű klavír–oktatás alapjait. Tankönyvében – a zongorajáték mellett – alapfokú ismereteket nyújtott az éneklésről, a számozott basszus–játékról, és az ellenponttanról. Rigler leghíresebb tanítványa volt a város szülötte, Johann Nepomuk Hummel, Haydn utóda az Esterházy–családnál, később sikeres karmester és zeneszerző Németországban. 1828-ban megjelent zongoraiskolájában Rigler tankönyvét bővítette tovább. A pozsonyi zeneiskola élén 1789-től Erkel Ferenc későbbi tanára, Klein Henrik állt. Már a 18. század első felében működött zeneiskola Pesten. A 18-19. század fordulóján új intézményeket hoztak létre Budán, Kassán, Lőcsén, Nagyváradon, Székesfehérváron. A következő években a zenetanárok száma országszerte számottevően gyarapodott. |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése