CSÓK ISTVÁN
Sáregres (Pusztaegres), 1865. 02. 13 - Budapest, 1961. 02. 01.
Festő. A modern magyar plein-air festészet egyik vezéralakja.
1882-85 között a budapesti Mintarajziskolában tanult Székely Bertalan, Greguss János és Lotz Károly irányításával. 1886-87-ben a müncheni Képzőművészeti Akadémiára járt, ahol Löfftz és Hackl voltak a tanárai. 1887-től a párizsi Julian Akadémián folytatta tanulmányait. Bouguereau és Robert Fleury voltak a mesterei, de nagyobb hatást gyakorolt rá, akár ottani magyar kortársaira, a mindnyájukat körülfogó művészi szellem és ennek konkrét megnyilvánulása Bastien-Lepage és Dagnan Bouveret alkotásaiban. Csókra különösképpen ez utóbbinak a festészete tett láthatóbb benyomást. Ekkor készült a "Krumplihámozók" című alkotása, mely érdekes vegyületét mutatja a müncheni és párizsi hatásoknak. Ezt a művét 1889-ben Párizsban állította ki először, és kitüntetést, mention honorable-t nyert vele. Művészetének korai korszakában népi tárgyú, erőteljes, rajzos jellegű figurális kompozíciókat készített, majd színgazdag népviseletbe öltözött sokác nőket festett, mint például az 1890-ben, Münchenben készült híres alkotása, az "Úrvacsora", azaz az "Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre" című festménye, melyet a budapesti Műcsarnokban mutatott be, és amellyel a Párizsi Szalonban 1891-ben III. osztályú aranyérmet, 1894-ben az antwerpeni kiállításon első osztályú aranyérmet, az 1900. évi párizsi világkiállításon pedig I. osztályú aranyérmet nyert.
A következő, 1891-92. évi téli bemutatón a művésznek "Árvák" című képe hozta meg az általános sikert. A budapesti Műcsarnokban az 1000 forintos társulati díjat nyerte meg vele, az állam megvásárolta, és 1894-ben, Bécsben az osztrák állami nagy aranyérmet kapta meg rá, ugyanez évben Antwerpenben az I. osztályú aranyérmet. Münchenben Csók egy ideig a Hollósy-körrel tartott kapcsolatot, később eltávolodott ettől, s csak az első nagybányai nyár legendás híre és rajongó lelkesedése térítette őt újra Hollósy társaságába. 1895-1896-ban a Dunántúlon festette a színes viseletű sokácokat. 1897-ben elvileg már nagybányainak vallotta magát, és egész nyáron a művésztelepen dolgozott. 1897-ben részt vett a nagybányai festők budapesti kiállításán. Ilyen előzmények után festette élete legnagyobb kompozícióját, a "Báthory Erzsébet"-et, amelyet itthon azonban nem fogadtak kellő megértéssel, és a beígért állami vásárlás is elmaradt. Némileg kárpótolta a művészt, hogy 1897-ben a müncheni nemzetközi kiállításon első osztályú aranyérmet nyert a festménnyel. Ebből a korszakból származó nagy kompozícióit, melyek főleg Nagybányán készültek, a kudarcélménytől vezéreltetve feldarabolta, megsemmisítette (Isten hozzád, szerelmem!, Krisztus és Vénusz-másképp: És szabadíts meg minket a gonosztól).
Ezután határozta el, hogy megnősül, és kiköltözik Párizsba. 1903-ban ismét a francia fővárosba ment, életének legboldogabb, ragyogó és harmonikus időszaka volt az itt töltött hét esztendő. A francia impresszionizmushoz hatása alá kerülve (Matisse, Maurice Denis, Van Dongen, Vlaminck, Derain) megfestette a "Műteremsarok" és a "Thámár" című műveit. Az utóbbit 1911-ben a római nemzetközi kiállításon megvásárolta az olasz állam. Olyan nagy sikert aratott, hogy a közoktatásügyi miniszter megvásárolta az Uffizi képtár részére Csók István önarcképét. 1909-ben hazatérve Párizsból Wlassics Tibor portréjával aratott nagy sikert a Műcsarnokban, majd 1917-ben az USA-beli Pittsburgben. Ezért 1911-ben megkapta az állami nagy aranyérmet. 1921-32 között a budapesti Képzőművészeti Főiskola tanára volt. A nyarakat rendszeresen a Dunántúlon, Tolna és Baranya megyében töltötte, s színgazdag képeivel ő tette általánosan ismertté a sárközi és öcsényi parasztság festői viseletét (Öcsényi keresztelő-1902, Mézevők, Teknővájó cigányok-1903). 1905 nyarától kezdve többnyire Mohács környékén dolgozott. A sokác nők pazar ruházata, a vidék frissessége, ragyogó fényei kifogyhatatlan tárházát jelentették az újabb és újabb festői témáknak. Darázs, ez a jobbára sokácok lakta Dunamenti kis község többször megjelenik képein (Darázsi táj-1905, Darázsi részlet-1907). Legtöbbet 1909 körül időzött itt (A darázsi plébános, Darázsi fejfa, A darázsi plébánosnál).
1925-1931 között festette balatoni tájkép-ciklusát és kislányáról, Züzüről festett több képet (Züzü kakassal, 1912), valamint tájképeket, portrékat, csendéletet egybeolvasztó színdús kompozíciókat. Ezen harmadik korszakában, idehaza érte el művészete tetőpontját. Korai realizmusából, részben párizsi hatásra, a posztimpresszionistákhoz közel járó színes dekorativitást fejlesztett ki.
A MIÉNK művészcsoport egyik alapító tagja volt. 1920-tól a Szinyei Társaságnak, 1949-től a Magyar Képzőművészek Egyesületének volt az elnöke. Öregkori alkotásai közül, a "Háború és Béke" című triptichonja jelentős (1951). 1948-ban és 1952-ben Kossuth-díjjal, később pedig kiváló művészi címmel tüntették ki.
Forrás: http://www.visuart.hu/festmeny_magyar/xx/xx_archivum/eletrajz.php?azonosito=xx_csok_istvan
1865. február 13-án | született a fejérmegyei Pusztaegeresen. |
1875-1882. | Reáliskolai tanuló. |
1882-1885. | Budapesten a Mintarajziskolát látogatja. |
1886-1887. | Münchenben tanul a festőakademián. |
1888-1889. | Párizsban a Julian szabadiskolába jár, ahol Bouguerau korrigálja. |
1889. | A Krumplitisztítók c. képét a párizsi Szalonban állítja ki, ahol dícsérő megemlítésben részesül. |
1890. | Ismét Münchenben tanul. |
1890. | A Műcsarnokban, Budapesten, kiállítja az Úrvacsoraosztást. |
1891-ben | ugyanazt Párizsban. |
1891. | A budapesti Műcsarnokban kiállítja Árvák c. képét. |
1891. | Ugyanezt Münchenben a Glaspalastban. |
1895. | Báthori Erzsébet c. festményét kiállítja Münchenben. |
18-95 és 1896 | Budapesten és a Dunántúl fest. |
1897. | Nagybányán tartózkodik. |
1901. | A veneziai kiállításon szerepel. |
1903. | Megházasodik és Párizsba költözik. |
1904. | Düsseldorfban állít ki. |
1905. | A Műteremsarok a párizsi Szalon kiállításán. |
1908. | Kiállít a Nemzeti Szalonban a magyar impresszionisták és neoimpresszionisták kiállításán. |
1909. | Budapestre költözik. |
1911. | A római nemzetközi kiállításról a római múzeum megvásárolja Thámar c. képét, a firenzei Uffizi képtár felszólítja, hogy önarcképét küldje be. |
1914. | Nagy gyűjteményes kiállítása a budapesti Műcsarnok összes termében. |
1917. | A Sanfranciscói nemzetközi kiállításon szerepel. |
1922. | Londonban állít ki a nemzetközi festőtársaságban. |
1923. | Tanárrá nevezik ki a Képzőművészeti főiskolára. Ugyanebben az évben jókora gyűjteményt küld festményeiből Brüsszelbe. |
1926. | Pittsburgban állít ki. |
1929. | Ugyanott. |
Az 1920. | év óta a Szinyei Merse Pál társaság elnöke, melynek számos kiállításán résztvett. |
1949. | A Magyar Képző és Iparművész Szövetség elnöke. |
1951. | Búcsúzása a Háború és béke c. festményével Ezután látási zavarok, melyek a színlátását befolyásolták, arra kényszerítették, hogy ecsetét letegye. Testi épségét és frissességét, derűs bölcsességét, tréfálkozó kedvét az utolsó percig megőrizte, de festeni sajnos már nem tudott. |
Kitüntetései
Hazaiak:
Az Orsz. Magy. Képzőművészeti társulat nagydíj a Árvák c. képére. | |
1905. | Lipótvárosi kaszinó díja Műteremsarok c. képére. |
1910. | Erzsébetvárosi kaszinó díja, Vámpírok c. képére. |
1911-1912. | Állami nagy aranyérem Wlassics Tibor arcképére. |
1948. | Kossuth-díj. |
1950. | Népköztársasági Érdemrend V. osztálya. |
1952. | Kíváló művész címe. |
1955. | Magyar Népköztársaság Érdemrendje. |
Külföldiek:
1889. | Mention honorable, Párizs, Krumplitisztítókra. |
1891. | III. oszt. aranyérem párizsi Szalonban az Úrvacsorára. |
1894. | I. oszt. aranyérem Antwerpenben az Úrvacsorára. |
1894. | Bécs, állami nagyaranyérem, az Árvákra. |
1897. | I. oszt. aranyérem Münchenben a Báthorira. |
1900. | Aranyérem Párizsban a Báthorira. |
1912. | Állami nagy aranyérem, Amsterdam. |
1917. | Nagyaranyérem, Sanfrancisco. |
1923. | Lipótrend tisztikeresztje, Brüsszel. |
Forrás: Farkas Zoltán: Csók István, Képzőművészeti Alap Kiadóvállalat, Budapest, 1957, 60-61. oldal
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése