Bevezetés
A tibeti zászló szoros kapcsolatban van az ország történelmével és a királyi dinasztiával, ezer évre tekint vissza. Pontosabban a tibeti királyi időszámítás 820. évére - ami a keresztény időszámítás hetedik századának felel meg -, amikor Song-Cen Gampo tibeti vallási vezető és világi uralkodó idején, Tibet nagy és terjedelmes területét kisebb nagyobb "gö-kji tong-de" és "jung-gi mi-de" nevű közigazgatási egységekre osztották fel. Ezen területek férfiaiból egy 2.860.000 fős hadsereget választottak, ami Tibet határai mentén állomásozott, így a lakosság biztonságban élt. A tibeti nép bátorsága és hősiessége annak idején jól ismert volt az egész világon, amint meghódította és kormányozta még a szomszédos Kínai birodalmat is.
Abban az időben - írások szerint -, Yö-ru Tö seregének volt egy saját katonai zászlaja, ami két hó-oroszlánt ábrázolt egymással szemben, Yö-ru Ma seregének egy olyan, melynek felső szegélye fényes volt, Cang Rulag-nak egy olyan, amely egy hó-oroszlánt ábrázolt, amint az égre szökken, Ü-ru Tö zászlója pedig vörös háttér előtt fehér lángot ábrázolt. Ily módon minden terület seregének megvolt a maga egységes arculata. Ezt a hagyományt követve egészen a XX. század elejéig, a tibeti hadseregen belül minden hadtestnek a zászlóján ugyanezek a motívumok tűntek fel. Ezen időszak későbbi szakaszában, a Nagyszerű Tizenharmadik Dalai Láma - Tibet e jeles szellemi és világi vezetője - uralkodásának idején, számos jelentős változáson ment keresztül a közigazgatási politika, a nemzetközi szokásokkal összhangban. Az előző tibeti katonai zászlók kinézete alapján, Őszentsége megtervezte a jelenlegi nemzeti zászlót. Hivatalosan bejelentette, hogy ezt az egységes zászlót kell minden tibeti védelmi egységnek alkalmaznia. Ezen bejelentés óta, minden tibeti hadsereg ezt a zászlót használja.
Színösszeállítás
Egyszerűen értelmezhető szimbólumrendszer, mely tartalmazza Tibet földrajzi sajátosságát, a hó-világot, a társadalom vallási szokásait és hagyományát, valamint a kormány politikai beállítottságát. A történelem igazolja a tényt, hogy Tibet egyike a legősibb nemzeteknek. Így Tibet mindhárom részén társadalmi helyzetre és vallásra való tekintet nélkül ezt a nemzeti zászlót, egységesen elfogadjuk őseinktől örököltnek. Páratlan kincs ez nekünk, amit még ma is nagyra becsülünk és tisztelünk, mint a múltban.
Szimbólum magyarázat
Középen egy fenséges, hóval vastagon borított hegy látható, amely Tibetet, mint nemzetet jelképezi, a "Havasokkal Övezett Föld"-et.
A sötétkék eget hat vörös szalag szeli át, ami a tibeti nép őseinek hat törzsét képviseli: a Se-t, a Mu-t, a Dong-ot, a Tong-ot, a Dru-t és a Ra-t, melyek cserébe a 12 leszármazottat adták. A hat piros szalag és az eget képviselő hat sötétkék szalag együttese a fekete és vörös őrző-védő istenségek erényes cselekedetekre való folytonos törekvését jelentik, a szellemi tanítások és a világi élet védelmében. Ezekkel az istenségekkel Tibetnek nagyon régre nyúlik kapcsolata vissza.
A hó-hegy csúcsánál a fényesen, minden irányba világító nap sugaraival, a szabadság örömének azonosságát szellemi és anyagi boldogságot és gazdagságot jelképez Tibet földjén minden lény számára.
A hegy lejtőin büszkén áll egy hó-oroszlán pár, a félelemmentesség lobogó sörényével feldíszítve, és az ország diadalmas vívmányait jelképezik a szellemi és világi életben egyaránt.
A gyönyörű és tündöklő háromszínű ékszer, amit magasba tartanak, a tibeti nép örökkön jelen lévő tiszteletét fejezi ki a Három Legfelsőbb Ékesség, a Buddha, Dharma és Szangha iránt.
Az oroszlánok között tartott, kétszínű forgó ékszer azt a védelmet és megbecsülést fejezi ki, melyet a nép a korrekt és etikus viselkedés önfegyelmének tulajdonít, amit elsősorban a tíz emelkedett erény és a viselkedés16 emberszerető módja képvisel.
Végül a széleket díszítő sárga szegély, szín tiszta aranyként, Buddha tanításainak minden irányba és időbe való elterjedését jelképezi.
Forrás: Mantra Magyarországi Buddhista Egyházközösség
Kapcsolódó tartalom: A tibeti család
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése