Lásd még: Lőcse és környéke, Lőcse (Levoča), Betlér (Betliar), Vöröskolostor (Červený Kláštor), Szent Jakab-templom, Menedékkő (Kláštorisko), Krasznahorka (Krásna Hôrka), Szepesi vár, Nagyőr (Strážky)

Gazdag a történelme, egyben több művészeti emlék kincsestára. Ezt tükrözi az is, hogy háromszoros nemzeti emlékhely: a templom önmagában az, de a híres Lőcsei Pál mester fafaragványa és Szilassy János barokk stílusú aranyműve is a nemzeti kultúrörökség része.
A templom a középkorban nagyon tisztelt id. Szent Jakab apostolról, a harcosok, vándorok és munkások védőszentjéről kapta nevét. Ünnepnapja július 25. Ezen a napon tartották régen a lőcsei nagy évi vásárt.
A római-katolikus Szent Jakab-templom Szlovákia egyik legjelentősebb vallási épülete. A templom önmagában és belső kiépítése 1965-től nemzeti emlékhely. Legcsodálatosabb a főoltára, amely egyben a világ legmagasabb gótikus stílusú oltára, a későgótikus stílusban munkálkodó híres Lőcsei Pál mester műve. Az oltár 18 m 62 cm magas.
A gótikus oltáron kívül Szilassy János művei – a 18. század második felében készült szentségtartók, kelyhek és egyéb vert arany- és égetett, cseh gránátokkal díszített zománcművek – is 1992-től a nemzeti kulturális örökség részei.
KÖRNYÉK: Késmárk-Kežmarok (31 km), Magas-Tátra-Vysoké Tatry (Ótátrafüred-Starý Smokovec - 38 km), Poprád-Poprad (26 km), Szepesi vár-Spišský hrad (19 km), Szepesváralja-Spišské Podhradie (15 km), Szepeshely-Spišská Kapitula (15 km), Zsigra-Žehra (19 km), Igló-Spišská Nová Ves (10 km), Szepessümeg-Smižany (14 km), Szepescsütörtök-Spišský Štvrtok (12 km).









Bevezető Felül ![]() A Szepesség történelmi központja, hajdani adminisztrációs, gazdasági és kultúrközpontja Lőcse. Nagyjából a régió központjában található, a jelentős európai kereskedelmi útvonalak kereszteződésén. Számos középkori előjogának köszönhetően előkelő helyet foglalt el Európa városai között, magasröptű városrendezésével, építészetével és kultúréletével. Gazdasági szempontból is a jelentős városok közé tartozott, egyrészt mint az iparos tevékenység, másrészt mint a nemzetközi és belkereskedelem központja. A város jelentős szerepéről máig sok tény tanúskodik. Említsük meg a polgári építészeti stílust, amelynek történelmi értéke gyakran csak most bukkan elő, az egyes épületek felújításánál. De ide sorolhatjuk a szakrális építészetet is, annak meglepő nagyságával és minőségével. Ennek köszönhetően a múltban gyakran nevezték Lőcsét szlovák Nürnbergnek is. Ezek közül is talán a legjelentősebb kincs a Szent Jakab templom – a városi plébánia, amelyben egyedülálló középkori gótikus stílusú szárnyas oltárok találhatók. Ezeknek egy része két nemzeti kulturális örökség köréhez is tartozik. Kevesen tudják, hogy 12 saját készítésű gótikus oltárral, amelyek nagyrészt az eredeti helyükön találhatók, Európában csak Lőcse és Bártfa (Bardejov) dicsekedhet. A világ legnagyobb galériái sem birtokolnak ilyen mennyiségű gótikus stílusú oltárt, miközben a főoltár nem csupán művészeti remekmű, hanem egyben a világ legmagasabb gótikus stílusú oltára is. Az oltárokon kívül a Szent Jakab templom még több sírfelirattal és egyéb művészeti remekművel is dicsekedhet. A templom valódi értékét csak a művészethez értők szűk köre ismeri, a nagyközönség még nem. FOTOALBUM ![]() ![]() ![]() |
A templom építészeti stílusának fejlődése és történelme Felül ![]() Az másodlagos kérdés, hogy az építkezés egy vagy két szakaszban történt-e. A lényeg az, hogy a 14. század harmadik harmadában a templom már állt, a további építkezések már csak a melléképületeket és az empóriumot, az oldal- vagy a kereszthajók feletti árkádos, karzatszerű részt illették. A legrégibb kibővítés a Szent György-kápolna a templom északi oldalán. Valószínűleg 1390 körül építették Ulenbach György, kassai polgár temetkezési kápolnájaként. Ulenbach Györgyöt 1392-ben temették ide. A kápolnát valószínűleg 1414-ben szentelték fel. Lőcse legerőteljesebb fejlődése a 15. században volt. 1474-ben fogadta Mátyás királyt, feltételezhetően ekkor építették a déli előcsarnokot a fölötte lévő kápolnával, amelynek Corvini oratórium a neve. Egyazon korban építették az északi előcsarnokot is, talán a Thurzó család költségén, valamint a nyugati orgonakarzatot. A templom belsejében ekkor már az oltárok ekészültek, és az orgona is megvolt. A templom főhajója elejére a Thurzó család szarkofágjait helyezték el. Lőcse következő nagy történelmi pillanata 1494-ben volt, amikor itt találkozott a négy Jagelló fivér, köztük a lengyel és a magyar király. Kíséretükkel hosszabb időt töltöttek itt. E találkozóra emlékeztet a középső hajó hátsó részén található pad, valamint a Máriahó-oltár. A látogatást követően a templomot gazdagon berendezték. Ennek okát nem csak a város kiváló gazdasági helyzetében kell keresni, hanem a város magasan művelt papjaiban is, élükön Dr. Henckel Jánossal, a nagy humanistával. Új oldaloltárakat építettek, sőt a város egy új főoltárt is rendelt. A templomban új orgonát szereltek be és ekkor keletkeztek a falfestmények is. 1519-ben építették fel a könyvtár épületét az északi kapu fölött, valamint elhelyezték az új toronyórát. Ez időben érkezik Lőcsére Pál mester, a kitűnő fafaragó, a városban és környékén több híres művészeti alkotás megteremtője. Elmondhatjuk, hogy a templom legértékesebb kincsei a 16. század első negyedében keletkeztek. Nagy szerencsénk, hogy az 1538-as, 1550-es és későbbi várostüzekben ezek megmaradtak. Még az 1544-ben győztes reformáció sem változtatott a templom berendezésén. Az oltárszárnyakat bezárva tartották, ezért nem volt ok arra, hogy eltávolítsák belőlük a szobrokat. 1622-ben egy új orgonakarzatot kezdtek építeni északi bejárattal, röviddel ezután a templomban egy gazdagon díszített orgonát is felszereltek, amelyet a karzatra kívülről erősítettek fel. Az orgonával szemben fából egy szószéket is faragtak. Természetesen időről-időre, szükség szerint a templomot tatarozták (tetőfedés, harang, tető). Csupán a torony sérült annyira meg, hogy a 17. század közepén egy külön haranglábat építettek, a tornyot később lebontották. 1667-ben a régi orgonakarzatot összekötötték az új karzattal, az ún. suszterkórussal. A 17. század utolsó negyede úgy a város mint a templom számára változatos időszak volt. 1674-ben az ellenreformáció hatására a templomot az evangélikusoktól elvették és a katolikusok újra berendezték. A rendi felkelések alatt a templom néhány év alatt többször is tulajdonost váltott, miközben több eredeti oltár is megsérült, sőt eltávolították. Eltávolították a világi zászlókat, páncélöltözeteket, pajzsokat, sarkantyúkat stb., amelyeket régebben a sírok fölé helyeztek. A 17. század végén egyes plébánosok az eltávolított oltárok helyett barokk stílusú oltárokat kezdtek építtetni. De még ezzel sem nyerte el a templom a végső arcát, mert az 1706-1710-es években az evangélikusok és a katolikusok megosztva használták. 1710-től aztán teljesen a katolikusoké lett. Új oltárokat építettek, és így 1830-ban 15 oltárja volt. Az 1747-es nagy várostűz behatolt a három déli kapun keresztül a templomba is, de csak kisebb kárt okozott. Ezután a kapukat – egy kivételével – befalazták. A tűzvész utáni legkomolyabb beavatkozás a főoltár előtt a Thurzó család sírjainak eltávolítása volt, valamint a templom padlójának kikövezése homokkővel. A 18. század végén a tető magasságáig szétszedték a templomtornyot és új torony építésén gondolkodtak. Erre az 1852-1857-es években került sor, ezután építették meg a hátsó oldalkápolnákat is. Ezekben az években hívta fel a világ figyelmét Merklas Václav a lőcsei templom belső értékeire. A főoltár szerzőjét – Lőcsei Pál mestert is ekkor azonosították. A templom egy új, neogótikus stílusú Szent Erzsébet oltárral is ekkor gazdagodott, felhasználva az eredeti 15. századi festményeket. Az 1866-1867-es években felújították a híres orgonát is, az orgona ekkor kerül a mai helyére. A felújítás folyamán találták meg és restauralták az északi falon lévő falfestményeket, később a presbitérium falfestményeit is. Az általános felújítás keretében látták el a templomot a 19. század kilencvenes éveiben színes ablaküvegekkel, és 1911-ben a mai padlózattal. A Csehszlovák Köztársaság megalakulása után egy nagyobb felújítást terveztek. 1923 után kezdték el, egy új tűzvész után, amelyben a templom teteje leégett. A felújítás a 20. század harmincas éveinek végéig tartott. Egy új általános felújítás 1948-1949-ben kezdődött. Kicserélték a tetőfedést, letisztították a templom oszlopait és belső íveit, kijavították a tetőszerkezetet és a kőborítást is. Fel akarták újítani a villanyvezetékeket, be szándékozták vezetni a templom fűtését és újra kicserélni a padlózatot Az állam egyházellenes intézkedései azonban megakadályozták a templom belsejének felújítását. Nagyobb felújítási munkákhoz csak 1952-ben fogtak. A Kotrba fivérek állami költségén felújították a főoltárt. A Kotrba fivérek ezután is módszeresen vettek részt a további felújításokban, de más restaurátorok is dolgoztak a többi oltár, szobor, falfestmény felújításán. A költségeket a plébánia viselte, Klubert Štefan lőcsei plébános jóvoltából. A további oltárok felújítását Dlugoš František végezte el 1989 után. Elmondhatjuk tehát, hogy az összes oltárt felújították, valamint az orgonát és a szószéket is, azaz a a templom belsejét teljes egészében. A templom külsejének felújítása messze meghaladja a plébánia anyagi lehetőségeit. Ezek felújítása az állami szervek, a város és több alapítvány hozzájárulásával történik. FOTOALBUM ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Építészeti stílus Felül
A lőcsei Szent Jakab plébániatemplom a szlovák építészet történetében kitüntetett helyet foglal el. A művészettörténelem szerint ezen épülettel jutott Szlovákiában a gótikus stílusú építészeti stílus magasabb fokra, ez a lépcsőzetes háromhajós templom módosításában nyilvánult meg, egy pszeudobazilikai teremben. A középső és oldalhajók között van egy bizonyos magassági különbség, de ez lényegesen kisebb, mint a bazilikák esetében. A lőcsei templom alaprajzát és építészeti stílusát különös kiegyensúlyozottság jellemzi. Ez egy vagy több nagyon fejlett építészeti iskola eredménye, ezek bizonyára a Duna-medence építészeti stílusa hatására fejlődtek így. Az építészeti stílus kiegyensúlyozott volta, a négyszög alapú viszonylag egyszerű oszlopok és az egyszerű keresztboltív miatt az épület egyszerűnek hat. Valójában azonban egy nagyon fejlett építészeti iskola műve, ezt bizonyítja nem csak az építők következetes munkája, hanem az a tény is, hogy a templomot a középkori számszimbolika szerint építették, akárcsak a gyakran megcsodált franciaországi katedrálisokat. A hármashajó, a Szentháromság szimbóluma, más templomokban is gyakori. Ettől fontosabb, hogy a templom boltozata (az ég szimbóluma) tizenkét oszlopon nyugszik, hasonlóan mint az Egyház életének alapja is a tizenkét apostol. Latinul a ecclesia szó jelenthet templomot, de az egyházat is. A templomba eredetileg öt kapun lehetett bejutni – ez Krisztus öt sebének szimbóluma. A templom belső méretei: 49,5 m hosszú, 22 m széles és a középső hajó magassága 19 m. Méreteinek köszönhetően a lőcsei templom Szlovákia egyik legnagyobb terme. Érdekes, hogy a szentély viszonylag kicsi, valamint az, hogy az első és utolsó három ívmező keskenyebb, mint a templom közepén lévő ívmezők. Ez összefügghet, de nem szükségszerűen, az építkezés alatti tervváltoztatásokkal. A mai sekrestye egy önálló egység, ívmezőkkel ellátott szentélyként épült. A templom világítását háromrészes gótikus stílusú ablakok biztosítják, az ablakokat különféle három- és négylevelű geometrikus alakzatokkal töltötték ki. A déli kapu felett egy rózsaablak található. A két főkapu közül a déli díszesebb, ezen keresztül lépett a templomba a városi előkelőség és a jelentősebb látogatók. Gazdagon díszített, az oszlopok fején emberi vagy állati szobrok találhatók, ezeknek kellett szimbolikusan megakadályozni, hogy a templomba tisztátlan erők jussanak be. A 15. század második feléből származó déli előterem különös csillagszerű boltozattal rendelkezik, ennek bordáit festett díszítéssel emelték ki. Az északi előterem eredetileg gerendázott menyezettel rendelkezett, de a 16. század első negyedében hálószerű boltozatot kapott, az átépítést bizonyára az akkori plébános – Henckel János – fedezte. Ő építtette a bejárat és a Szent György kápolna fölött elhelyezett könyvtárat is. A tartópilléren található címer bizonyára az övé, nem pedig a Thurzó családé, ahogy azt eredetileg gondolták. Az északi kapu a délihez viszonyítva egyszerűbb díszítésű. Előterméből egy gótikus stílusú kapu vezet a Szent György-kápolnába, valamint több reneszánsz stílusú kapu vezet az oldalhajó feletti árkádos, karzatszerű részbe, az empóriumba, valamint a könyvtárba. A nyugati empórium is csillagszerű boltozattal rendelkezik. A templom legutolsó bővítése a torony két oldalához hozzáépített hátsó kápolnák. 1859-1860-ban építették, boltívük és ablakuk pszeudogótikus. A 18. század végén rossz műszaki állaga miatt lebontott templomtornyot 1852-1858 között építették újjá neogótikus stílusban Mück Frigyes, lőcsei építész tervei szerint. A munkákat Schmidt Lajos kőfaragó mester vezette. A torony is új tetőszerkezetet és új födémet kapott az 1923-as tűzvész után. FOTOALBUM ![]() ![]() ![]() ![]() |
Forrás
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése