2009. január 19., hétfő

Hogyan tévesztenek meg napjaink szellemi vezetői?



1. rész
De honnan került elő ez a sok mester...?

Akik rendszeresen olvasnak apróhirdetéseket, az elmúlt néhány évben érdekes jelenségre figyelhettek fel: robbanásszerűen megnőtt a lelkünk rendbetételére jelentkező szellemi vezetők, tisztánlátók, guruk, jósok, boszorkányok, kineziológusok, pszichológusok, trénerek, mindenféle tanácsadók száma.

Ha mesterre van szükségünk, jelöltek százai közül válogathatunk, a legkülönbözőbb szempontok alapj
án. A piac törvényei szerint ekkora kínálat hosszú távon elképzelhetetlen volna számottevő kereslet nélkül.

Az igény tehát akkora, hogy a lelki vezetésre szép lassan egész iparág épült . Ennyien estünk kétségbe hirtelen? Esetleg már régóta szenvedünk, ám valamiért csak most jutottunk el oda, hogy tegyünk ellene valamit? Szorongunk? Megcsömörlöttünk? Vajon, mit keresünk, amikor úgy döntünk, hogy egy idegen útmutatására bízzuk életünket?

"Nézz ki jól, és érezd magad remekül!" - hangzik a fogyasztói társadalom jelmondata, amely már jó ideje meghatározza életünket. A diadalmas individualizmus korszakában, a reklámok civilizációjában élünk, amelynek szlogenje szerint bármi lehetséges és minden megkapható - az élet kellékei által a tökéletes boldogság is. Csupán a kellékeket kell megszerezni, ami viszont a legtöbbünket alapvető nehézségek elé állít. Ugyanakkor immár Magyarországon sem egészen szokatlanok a karrier-vagyon-luxus szentháromságára épülő sikertörténetek, melyeknek megvalósítóiról egyre többet hallhatunk.

Persze ha a sorok között is tudunk olvasni, hamar gyanút fogunk. A remek közérzethez ugyanis azok sem feltétlenül jutnak közelebb, akik irigylésre méltóan néznek ki, megengedhetik maguknak a síelést Svájcban és a nyaralást Dubaiban, miközben egyetlen telefonnal óriás gépezetet hoznak mozgásba, s mindenhová elér a kezük.

A sikeremberek és a "lúzerek" mára épp úgy tanácstalanul állnak életük megoldatlanságai előtt, csupán egyiküket a "miért nem sikerül?", másikukat az "akkor miért nem tudok örülni?" problémája gyötri. A fogyasztói civilizáció nem ad választ alapvető kérdésekre, az intenzív élvezetek és a luxuscikkek mámora csak ideig-óráig képes elnyomni a belül kongó ürességet, a szorongást és az élet valódi értelmének hiányát .

A hiányérzet piacot teremtett, s ezen a piacon a valódi segítők mellett hamar megjelentek a kétségbeesés vámszedői is, akik jól csengő hirdetésekben kínálnak megoldást kátyúba jutott életünk problé- máira.

Több ezer éves szellemi iskolák követői versengenek a modern tudományok képviselőivel, így kerül egy lapra a buddhizmus az NLP-vel, a kabbalizmus a kineziológiával, a taoizmus az agykontrollal. E zavarba ejtő kínálat sokszor egyszerűen "ezotéria" vagy "oktatás" címszó alatt szerepel, mi pedig úgy válogathatunk a mesterek között, akár a zsibvásáron a megunt játékok, kinőtt cipők és divatjamúlt kalapok kupacában.

Más módszerek segítségével, de mindegyikük ugyanazt ígéri. Megelégedettséget a hiányérzet helyett, változást a defektállapot helyett, életprogramot a sodródás helyett, függetlenséget a kiszolgáltatottság helyett, kompetenciát az inkompetencia helyett .

Hogyan döntsük el, melyik hitre, módszerre, programra van szükségünk, s ki az, akire nyugodt szívvel rábízhatjuk magunkat? Minek alapján mondhatjuk ki az ítéletet: ez a mester, ez pedig a szél- hámos? Mire figyeljünk, hogy a kétségbeesés legsötétebb órájában se keveredjünk egy csaló vagy egy szekta hálójába?

A 32 éves Csilla megszokott élete szinte napok alatt omlott össze, amikor egyszerre mondtak fel neki munkahelyén, és derült ki, hogy férje már jó ideje megcsalja valakivel. Kétségbeesésében saját maga számára is meglepő lépést tett: jelentkezett egy újsághirdetésre. Az ígéretes néhány sor feladója olyan egyedülálló módszert kínált, amelynek elsajátításával bárki jelentősen javíthat életminőségén. Hamarosan kiderült, hogy ezt a technikát egy meglehetősen drága hétvégi tanfolyam keretében lehet elsajátítani, ám Csilla úgy érezte, hogy jelenlegi helyzetében nincs sok veszítenivalója.

Kezdeti bizalmatlansága hamar feloldódott, amikor egy szuggesztív erejű előadó és egy maroknyi, de egyre lelkesebb csoport társaságában találta magát. A rendkívül jól felépített, magával ragadó előadások hatására rövid idő után úgy érezte, eddig szomorúságban, fásultságban és tudatlanságban tengette mindennapjait, s számára az élet csak most kezdődik igazán. A második nap végére már teljes eufóriában volt, korábbi problémái jelentéktelennek tűntek a káprázatos új lehetőségek fényében. Külön örült neki, hogy a kétnapos előadás valójában nem is kétnapos, mert még számos találkozón fogják tökéletesíteni az elsajátított módszert, és újabbakat tanulni. Még az sem rettentette el, hogy ezek az alkalmak - bár olcsóbban kínálták őket, mint az első hétvégét - az ő pénztárcájára szabva így is nagyon drágák voltak.

A hétvégét követő napok hihetetlen felszabadultságban teltek - soha nem volt még ennyire sugárzó és magabiztos. Váratlan állásajánlattal keresték meg, hűtlen férjének pedig könnyű szívvel adta ki az útját, bízván abban, hogy rövidesen megtalálja az igazán hozzá illő partnert. A tanfolyam csapata az időközben heti rendszerességűvé sűrűsödött találkozók során valódi közösséggé nőtte ki magát, a csodás módszer oktatója pedig olyan lelki mesterré, aki az élet minden területén pontos útbaigazítással szolgált.

A pozitív élményektől kivirágzott Csilla hamarosan megismerkedett egy vonzó férfivel. A kapcsolat ígéretesen indult, ezért Csilla enyhe lelkiismeretfurdalással ugyan, de minden második hétvégéjét szabaddá tette udvarlója számára. Igencsak meglepődött, amikor mestere dühösen kérte számon mulasztásaiért, és azt állítván, hogy a férfi "veszélyezteti megújult személyiségét", arra buzdította, hogy azonnal szakítson vele. Csilla megzavarodott az addig tapasztaltaktól szögesen eltérő reakciótól: erős bűntudatot érzett, ugyanakkor józan kritikai érzéke jelezte, hogy valami nincs rendben.

Eleinte megpróbálta összeegyeztetni kapcsolatát és a tanfolyamot, amely új magabiztossága forrását jelentette - ám próbálkozásaira csak még nyugtalanítóbb reakciókat kapott. Csoporttársai egyre hűvösebben bántak vele, a mester nyomán ők is azt sugallták, hogy súlyos hibát követ el - egyikük száján még az "áruló" szó is kicsúszott, amiért minden második alkalmat elmulaszt. Mestere többször megfenyegette, hogy ha nem hajlandó követni a "helyes utat", kitaszítják maguk közül, ám az utolsó csepp a pohárban az volt, amikor felszólította, hogy fizesse ki azokat a találkozókat is, amelyeken nem vesz részt, hiszen ő sem követelhet más elbírálást, mint a többiek. Csilla ekkor döntött - és becsukta maga után az ajtót.

A fenti epizód óta másfél év telt el, és Csilla azóta is boldog, harmonikus kapcsolatban él új partnerével.
"Abban a kétségbeesett élethelyzetben nagyon jól jött, hogy találtam egy közeget, ahol elfogadtak, bíztattak, és azt állították, mindenre képes vagyok." - mondja - "Így utólag átgondolva, az 'egyedülálló módszer' lényege csupán ennyi volt, minden más eleme nélkülözhető. Nagyon hálás vagyok a sorsnak, hogy jókor találtam rájuk, s még hálásabb, hogy időben szállhattam ki. Ma már ugyanis tudom, hogy ez a közösség egy szekta volt. Mindenhez a mester jóváhagyása, bölcs ítélete kellett, aki az eredményeket csak addig támogatta, ameddig nem váltunk általuk túlságosan függetlenné - és legfőképpen ameddig fizettünk. Erre talán a mai napig sem döbbentem volna rá, ha akkor nem találkozom a jelenlegi barátommal. Mindenkinek azt javaslom, bármennyire is kétségbeesett, arra a néhány percre még őrizze meg lélekjelenlétét, amíg kiválasztja, kitől kér segítséget."


Csilla esete egyáltalán nem egyedi, és nem is a legkirívóbbak közül való. Ugyanakkor szép számmal akadnak pozitív példák is, olyan tanácsadók, akik egy-egy nehéz élethelyzetben valóban képesek segíteni rajtunk. A kérdés csupán az, miként találhatjuk meg őket a sok önjelölt próféta között.


Forrás


Nincsenek megjegyzések: