2010. március 6., szombat

Lorin Maazel karmester nyolcvan éves




Március 6-án lett nyolcvan éves Lorin Maazel, a világ egyik legmegbecsültebb és legkeresettebb karmestere.



Bár szülei amerikaiak, ő Franciaországban született, majd a család hamar hazatért. Négyévesen fedezték fel, hogy abszolút hallása és tökéletes zenei memóriája van (ma is emlékezetből vezényel még a próbákon is), ötévesen hegedült, hétévesen zongorázott. Nyolcévesen egy egyetemi zenekart, nem sokkal később már a New York-i Filharmonikusokat vezényelte, s alig volt tízéves, amikor a Maestro, Arturo Toscanini meghívta az NBC Szimfonikus Zenekarhoz vendégkarmesternek. Az egyetemen 16 évesen kezdett filozófiát, matematikát és nyelveket tanulni (hat nyelven beszél), közben a pittsburghi szimfonikusoknál hegedűs és segédkarmester volt, miközben önálló vonósnégyese is működött. 1960-ban, harminc évesen első amerikaiként és legfiatalabb karmesterként lépett fel Bayreuthban, a Lohengrint vezényelte, két évvel később mutatkozott be a New York-i Metropolitanben és a Salzburgi Ünnepi Játékokon. Pályafutása során volt - többek között - a Berlini Német Opera zeneigazgatója, Széll György utódaként a clevelandi zenekar vezető karnagya, a bécsi Staatsoper igazgatója, a valenciai opera zenei igazgatója. Tavaly köszönt le a New York-i Filharmonikus Zenekar vezető karmesteri posztjáról, néhány hete a Müncheni Filharmonikus Zenekar jelentette be, hogy szeretné vezető karmesterének megnyerni. Maazel több mint százötven zenekar élén ötezernél több koncertet és operaelőadást vezényelt, két éve a "hangverseny-diplomácia" jegyében Észak-Koreában turnézott a New York-i szimfonikusokkal. Többször dirigált Budapesten a New York-i és a Bécsi Filharmonikusok, valamint a Symphonica Toscanini élén (utóbbi zenekar örökös zeneigazgatója, így a muzsikusokat személyesen válogatta ki). Ő vezényelt a népszerű brit musicalszerző, Andrew Lloyd Webber Requiemjének 1985-ös bemutatóján, s három operafilmet is dirigált (Don Giovanni, Carmen, Otello). Lemezre játszotta többek közt Beethoven, Mahler, Rahmanyinov, Csajkovszkij szimfóniáit, Puccini legtöbb operáját. Nevéhez több rekord is fűződik: 1988 decemberében például a londoni Royal Festival Hallban a világon elsőként vezényelte el egyhuzamban (igaz, négy szünettel) Beethoven kilenc szimfóniáját. 1980 és 1986 között minden évben ő vezényelte a bécsi újévi koncertet, összességében több mint tíz alkalommal dirigálta a jeles eseményen a Bécsi Filharmonikusokat. 2008 januárjában 45 év szüBár szülei amerikaiak, ő Franciaországban született, majd a család hamar hazatért. Négyévesen fedezték fel, hogy abszolút hallása és tökéletes zenei memóriája van (ma is emlékezetből vezényel még a próbákon is), ötévesen hegedült, hétévesen zongorázott. Nyolcévesen egy egyetemi zenekart, nem sokkal később már a New York-i Filharmonikusokat vezényelte, s alig volt tízéves, amikor a Maestro, Arturo Toscanini meghívta az NBC Szimfonikus Zenekarhoz vendégkarmesternek. Az egyetemen 16 évesen kezdett filozófiát, matematikát és nyelveket tanulni (hat nyelven beszél), közben a pittsburghi szimfonikusoknál hegedűs és segédkarmester volt, miközben önálló vonósnégyese is működött. 1960-ban, harminc évesen első amerikaiként és legfiatalabb karmesterként lépett fel Bayreuthban, a Lohengrint vezényelte, két évvel később mutatkozott be a New York-i Metropolitanben és a Salzburgi Ünnepi Játékokon. Pályafutása során volt - többek között - a Berlini Német Opera zeneigazgatója, Széll György utódaként a clevelandi zenekar vezető karnagya, a bécsi Staatsoper igazgatója, a valenciai opera zenei igazgatója. Tavaly köszönt le a New York-i Filharmonikus Zenekar vezető karmesteri posztjáról, néhány hete a Müncheni Filharmonikus Zenekar jelentette be, hogy szeretné vezető karmesterének megnyerni. Maazel több mint százötven zenekar élén ötezernél több koncertet és operaelőadást vezényelt, két éve a "hangverseny-diplomácia" jegyében Észak-Koreában turnézott a New York-i szimfonikusokkal. Többször dirigált Budapesten a New York-i és a Bécsi Filharmonikusok, valamint a Symphonica Toscanini élén (utóbbi zenekar örökös zeneigazgatója, így a muzsikusokat személyesen válogatta ki). Ő vezényelt a népszerű brit musicalszerző, Andrew Lloyd Webber Requiemjének 1985-ös bemutatóján, s három operafilmet is dirigált (Don Giovanni, Carmen, Otello). Lemezre játszotta többek közt Beethoven, Mahler, Rahmanyinov, Csajkovszkij szimfóniáit, Puccini legtöbb operáját. Nevéhez több rekord is fűződik: 1988 decemberében például a londoni Royal Festival Hallban a világon elsőként vezényelte el egyhuzamban (igaz, négy szünettel) Beethoven kilenc szimfóniáját. 1980 és 1986 között minden évben ő vezényelte a bécsi újévi koncertet, összességében több mint tíz alkalommal dirigálta a jeles eseményen a Bécsi Filharmonikusokat. 2008 januárjában 45 év szünet után dirigált ismét a New York-i Metropolitan Operaházban, ennyi idő még soha nem telt el egy művész két fellépése között a patinás intézményben. Az öntörvényű művészt nem zavarta, amikor 1998-ban a madridi közönség kifütyülte Ravel Bolerójának interpretációjáBár szülei amerikaiak, ő Franciaországban született, majd a család hamar hazatért. Négyévesen fedezték fel, hogy abszolút hallása és tökéletes zenei memóriája van (ma is emlékezetből vezényel még a próbákon is), ötévesen hegedült, hétévesen zongorázott. Nyolcévesen egy egyetemi zenekart, nem sokkal később már a New York-i Filharmonikusokat vezényelte, s alig volt tízéves, amikor a Maestro, Arturo Toscanini meghívta az NBC Szimfonikus Zenekarhoz vendégkarmesternek. Az egyetemen 16 évesen kezdett filozófiát, matematikát és nyelveket tanulni (hat nyelven beszél), közben a pittsburghi szimfonikusoknál hegedűs és segédkarmester volt, miközben önálló vonósnégyese is működött. 1960-ban, harminc évesen első amerikaiként és legfiatalabb karmesterként lépett fel Bayreuthban, a Lohengrint vezényelte, két évvel később mutatkozott be a New York-i Metropolitanben és a Salzburgi Ünnepi Játékokon. Pályafutása során volt - többek között - a Berlini Német Opera zeneigazgatója, Széll György utódaként a clevelandi zenekar vezető karnagya, a bécsi Staatsoper igazgatója, a valenciai opera zenei igazgatója. Tavaly köszönt le a New York-i Filharmonikus Zenekar vezető karmesteri posztjáról, néhány hete a Müncheni Filharmonikus Zenekar jelentette be, hogy szeretné vezető karmesterének megnyerni. Maazel több mint százötven zenekar élén ötezernél több koncertet és operaelőadást vezényelt, két éve a "hangverseny-diplomácia" jegyében Észak-Koreában turnézott a New York-i szimfonikusokkal. Többször dirigált Budapesten a New York-i és a Bécsi Filharmonikusok, valamint a Symphonica Toscanini élén (utóbbi zenekar örökös zeneigazgatója, így a muzsikusokat személyesen válogatta ki). Ő vezényelt a népszerű brit musicalszerző, Andrew Lloyd Webber Requiemjének 1985-ös bemutatóján, s három operafilmet is dirigált (Don Giovanni, Carmen, Otello). Lemezre játszotta többek közt Beethoven, Mahler, Rahmanyinov, Csajkovszkij szimfóniáit, Puccini legtöbb operáját. Nevéhez több rekord is fűződik: 1988 decemberében például a londoni Royal Festival Hallban a világon elsőként vezényelte el egyhuzamban (igaz, négy szünettel) Beethoven kilenc szimfóniáját. 1980 és 1986 között minden évben ő vezényelte a bécsi újévi koncertet, összességében több mint tíz alkalommal dirigálta a jeles eseményen a Bécsi Filharmonikusokat. 2008 januárjában 45 év szünet után dirigált ismét a New York-i Metropolitan Operaházban, ennyi idő még soha nem telt el egy művész két fellépése között a patinás intézményben. Az öntörvényű művészt nem zavarta, amikor 1998-ban a madridi közönség kifütyülte Ravel Bolerójának interpretációját, s a hangzavarban egyenként szólította ismét pódiumra a szólistákat. Maazel nemcsak karmesterként és hegedűművészként, hanem zeneszerzőként is ismert. Írt gordonka- és fuvoladarabot Msztyiszlav Rosztropovics, illetve Jean-Pierre Rampal számára, néhány éve pedig operát George Orwell 1984 című regénye alapján. Forrás: MTIt, s a hangzavarban egyenként szólította ismét pódiumra a szólistákat. Maazel nemcsak karmesterként és hegedűművészként, hanem zeneszerzőként is ismert. Írt gordonka- és fuvoladarabot Msztyiszlav Rosztropovics, illetve Jean-Pierre Rampal számára, néhány éve pedig operát George Orwell 1984 című regénye alapján. Forrás: MTInet után dirigált ismét a New York-i Metropolitan Operaházban, ennyi idő még soha nem telt el egy művész két fellépése között a patinás intézményben. Az öntörvényű művészt nem zavarta, amikor 1998-ban a madridi közönség kifütyülte Ravel Bolerójának interpretációját, s a hangzavarban egyenként szólította ismét pódiumra a szólistákat. Maazel nemcsak karmesterként és hegedűművészként, hanem zeneszerzőként is ismert. Írt gordonka- és fuvoladarabot Msztyiszlav Rosztropovics, illetve Jean-Pierre Rampal számára, néhány éve pedig operát George Orwell 1984 című regénye alapján.

Forrás: MTI

Nincsenek megjegyzések: