A Néprajzi Múzeum utolsó időszaki kiállítását 2017. november 30-ig lehet megtekinteni. A nagyon gazdag anyag kurátorai: Fülöp Hajnalka, Katona Edit, Kerezsi Ágnes és Sedlmayer Krisztina. Az utóbbi kétszáz év jellegzetes és különleges lábbelije közül válogatták össze az anyagot, amely komoly munkát adott a restaurátoroknak is, hiszen használt holmit állítottak ki a vitrinekben.
A tárlat főszereplői a Kárpát-medencei népek, de megtalálhatók más európai kultúrák, valamint a földrajzilag távoli népek ünnepi és hétköznapi viseletei is - a mezítlábasság utáni korszakból. Idő- és térbeli változatosságukat meghatározta az éghajlat, a vallás, az életmód, az életkor, a nem vagy az alkalom. A középkori szenteket kivétel nélkül mezítláb ábrázolták. Cipőt az alázatos nép nem hordott, a templomba a muzulmánok ma is cipő nélkül lépnek be, még lábat is mosnak.
Fontak sarut, papucsot gyékényből, szalmából, bőrből, fakéregből. A fakérget nedvesen tették a lábra, hogy felvegye a formáját, majd ott kényelmesre szilárdult. Afrikában a saru felsőrészét gyöngyökkel varrták ki. Merev fapapucsot nemcsak a hollandok viseltek, hanem a muszlim nők, sőt egyes vidékeken a magyarok is. Egy igen kivételes, mondhatni gusztustalan alkalmi darab az ausztrál őslakosok által használt vérbosszú-papucs. Tollakból, hajból, szőrből készült, emberi vérrel megszilárdított lábbeli, amelyet törzsi leszámolásnál viseltek, nehogy a meztelen lábnyomból következtetni lehessen az elkövető kilétére. Ebben nesztelenül lehetett lopakodni.
A bocskor számtalan változata régóta ismert mindenféle kivitelben. Lehetett bőrből és vászonból, esetleg bundás változatban, akadt megkötős vagy papucs-szerű, érhetett akár lábszárközépig is. Elsősorban a parasztok hordták.
A szandált a meleg éghajlatú országokban vagy nyáron viselik. Eritreiában a fröccsöntött műanyag szandált az 1993-as szabadságharcban a katonák hordták. Köztéri szobor örökíti meg a fémcsatos műanyag szandált.
A hatalmas posztó mamuszt a cipőre húzták a hidegben dolgozók. Az idősebbek talán még emlékeznek rá, hogy télen a villamosvezetők Budapesten is hordták.
A modern topánkák már gyakran testre/lábra szabottak. Mást viseltek a templomba, az esküvőre és a hétköznapokra - ha tellett. Vannak díszes báli, ünnepi darabok és egyszerű napi cipők. Koronként változó nőknél a magas- vagy az alacsony sarok divatja, a férfiaknál csizma helyett a kényelmesebb félcipő.
A kiállítás 800 négyzetméteren mutatja be a lábbelik történetének utolsó kétszáz évét. Roppant érdekes tanulságokkal és a divat szeszélyes változásaival ismerteti meg a látogatókat.
Dobi Ildikó - EuroAstra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése