Elbeszélések, Gondolatok, Versek Építészet, Színház- és Képzőművészet, Mitológia, Történelem, Dzsessz- és Klasszikus zene, Tájak, Városok, Emberek, Érdekességek
Magamról
Valaha szebb napokat is látott nyugdíjas vagyok. Korábban hosszú éveken keresztül mikrobiológusként, tanárként éltem. Rövidebb ideig kisebb számítástechnikai cégeknél is munkát vállaltam. Az első számítógépemnek 22 évvel ezelőtt örülhettem. Tizenöt éve használok nyílt forráskódú, ingyenes, Linux operációs rendszert, valamint szoftvereket a korábbi, illetőleg a jelenlegi számítógépeimen. Néhány éve a weboldalaimat szerkesztem.
Keresés ebben a blogban
„Lighthouse” Kulturális és művészeti honlap
A „December 13.”társoldala a „LIGHTHOUSE” Kattintson a képre, ismerje meg!
Az ezerszázhatvanas években történt, hogy Bodzás-atya maroknyi magyar népe ott aBőszhavas gödrében elhatározta, hogy kőből épít templomot magának, amit a portyázó kunokmeg egyéb csatangoló hordák nem lesznek képesek többé fölgyújtani. Mert Erdélynek abbanaz eldugott csücskében, távol minden királyi vártól és védelemre alkalmas településtől, bizonyaz akkori időben gyakorta megesett, hogy egy-egy kósza, zsákmányra éhes csapat besiklott avölgyek mentén s vitték, ami a markukba esett, legyen az jószág, élelem, szolgának valógyerek vagy jóformájú hajadon. Ember-rablás ugyan ritkán esett meg, mert mihelytmegkondult odafönt a bajfa, már futott is a nép föl a havasba, ahova nem merte követni azellenség, s vitt magával, amit lehetett. A kunyhókra azonban tüzet vetett a rabló banda s afából épült templomot is földig égette. Már pedig a templomukra erősen büszkék voltak abodzás-atyaiak. Azt ugyanis elsőnek még Bodzás Atya maga építette az istenfélő néppel SzentLászló király úr idejében, aki a király pecsétes levelével jött volt közéjük s ott telepedett meg abodzás erdő szélén. Illatos orvosságot főzött volt a bodza virágjából, ami sok minden ellen jóvolt, s az Úristen dolgaira tanítgatta vasárnaponként a népet. Már Bodzás Atya életében is kétszer égett le a fatemplom s az utána következő pálos atyátmagát is elfogták a semmirevaló besenyőfélék s elevenen vetették a tűzbe. Ekkor keseredtekneki a népek s határozták el, hogy kőből építenek maguknak templomot, amin nem fog a tűz. Öt éven keresztül dolgoztak rajta. Fejtették a sziklát, kopácsolták a nagy súlyos köveket,lóval, tehénnel mozdították, köteles rudakkal emelték a magosba s úgy illesztették össze, mintaki nem csak Istennek épít házat, de saját magának is, védelemre valót. Mikor végre iselkészültek vele, magos kősövénnyel vették körül s azon belül elfért a falu népe. Tákolt ismagának menekülésre való kunyhót a kőfal védelmében minden család. „Isten segítségével várat építettünk magunknak az Úr dicsőségére” – mondották a népeknagy bizakodással. Alig végeztek vele, jött is a baj. Tatár portya vetődött arra, királyi hadakelől menekülőben. Kongott az odvas fa fönt a gerincen, döngették a juhőrző pásztorok. De anép nem menekült. Begyűlt a kőtemplom védelmébe. Asszony, gyerek be a templomba,férfiember íjjal, kópjával , doronggal a kőfal mögé. Jöttek a tatárok, lehettek valami hatvanan.Leugráltak lovaikkal, megrohanták a kőfalat. De aki fölkapaszkodott valamiképpen, az márbukott is alá zúzott koponyával, vagy nyíllal a hasában. Visszahúzódtak a fák közé. Aztánolvasztott szurokba mártott égő nyilakkal próbálták kifüstölni a bent lévőket. Ez majdnemsikerült is, mert úgy a templomon mint a kunyhókon fenyőfa kérgéből volt a födél, s ez itt-ottmár tüzet is fogott. Hordták a templom aljában buzogó forrás vizét vödrökkel a legények hogyoltsák a tüzet, kevés maradt a kőfal védelmére s már itt-ott fölkapaszkodott rá az ellenség sonnan nyilazta a népet, amikor odalent felharsant a kürt s a rablókat üldöző nemesi bandériummegjelent a hegy alján s végzett velük. Bodzás-Atya megmenekült. De tanult belőle a nép. Tova Korondra küldtek cserepesért s egy évre rá már égetett cserépfödte a templomot is meg a kőkert hajlékait. Nagyobb baj aztán nem is esett hét évszázadonkeresztül. Ahogy telt az idő, háborúságok folytán megfogyatkozott a völgyek népe s a földesurak ahegyeken túlról hozattak oláhokat a földek művelésére. El is szaporodtak rendre körös-körül,Bodzás-Atyára azonban nem jutott belőlük, nem volt ott üres föld. 1918 őszén azonban akkorát fordult a világ, amilyet még soha azelőtt. Erdélyt leszakítottákMagyarországról s odadobták a mindössze félévszázados román királyságnak. A románok pedigazon nyomban ledöntötték az útszéli táblát, amelyen az állt hogy Bodzás-Atya kisközség s újatállítottak a helyébe, melyen a község neve mindössze ennyi volt: ATIA. Nevettek rajta azemberek, csóválták is a fejüket, de a román beszédű újfajta csendőrök védelmében arraintette őket egy haragos nézésű, úri gúnyás fiatalember, kinek vastag nyelve nehezen birkózotta magyar szavakkal: „Te nem mered nyúlni állami táblához, mert nagy baj lesz abból! Ez ittmostantól fogva Nagyrománia! Ti érted?” Nem értették ugyan az egybegyűlt magyarok, de hümmögtek s bólogattak hozzá, mert acsendőrök vállán szuronyos puska volt s az őrmesterük derékszíján akkora nagy pisztoly, hogyalig tudott járni tőle a sovány kicsi ember. S így aztán attól kezdve a falu neve nem Bodzás-Atya volt hivatalosan, hanem „ATIA”. Lényegében azonban egyelőre nem sok változás történt.Az iskolába új tanítót ültettek, aki beszélt magyarul is, románul is, a korondi jegyző irodájábanromán volt a hivatalos szó, értettek ott azonban magyarul is. Az emberek pedig továbbra isdöntötték a fát, égették a szenet a környékbeli malmok számára és mívelték a maguk kisföldecskéit, akárcsak azelőtt. Lassan-lassan azonban nehezülni kezdett az élet. Egyre több román került az irodákba,Isten tudja csak, honnan jöhettek, hangosak lettek, veszekedők s aki magyarul mert szólni,arra ráförmedtek: Romániában vagy, prostu, beszélj románul! Aztán újra háború híre kezdett terjedni. Fél Erdély visszatért nagy hirtelenMagyarországhoz, de Atya bizony Romániában maradt. Katonaságot telepítettek oda az újhatár őrzésére. A katonaság elfoglalta a házak egy részét s kitelepítette az ott élőket a csűrbe,pajtába. Haragosak voltak a katonák, szidták a népet, „kutya magyarnak” neveztek mindenkit,akire megbosszankodtak. Előbb a legényeket majd a családos embereket is elvitték munkába.A havas megtelt bujdosókkal. Háború híre járta. Aztán már hallani lehetett az ágyúszót is. Fegyveres románok járták a hegyeket,magyarokat kerestek s akit megleltek, azt ott nyomban agyonverték. Hetek múltávalmegjöttek a muszkák is. Ellepték a falut, mint a hangyák. Az asszonynépet a kőtemplombagyűjtötte be a pap, de ez sem segített. Megtelt a falu sikítással, jajveszékeléssel. Aztán ezek is elmentek s egy városi ruhás, magyarul beszélő fiatalember meghirdette afölszabadulást, aminek kommunizmus volt a neve. Úgy is tűnt, mintha véget ért volna a bajmeg a nyomorúság. Az emberek művelhették a földjeiket, jószágot is tarthattak, mindösszemindennek a felét be kellett szolgáltassák a hivatalos embereknek. Ettől azonban még lehetettélni. Ki annyit vallott be, amennyit akart, a többit elvermezte valamelyik rejtett katlanban,ahova csendőr nem mert bémenni. Így volt a jószággal s a majorsággal is. Vizsgálat jött:terelték be a jószágot az erdőbe. Csak annyi maradt a pajta körül, hogy éppen legyen valami.Katlanok gübőjében pityókaföldek, törökbúzaföldek húzódtak meg ügyesen. Lehetett élni afölszabadulásban. Egyszerre azonban csak szorulni kezdet magyarok nyakán a hurok. A katonaságnál veréstkapott az a legény, aki magyarnak merte mondani magát. Volt olyan, akit holtan küldtek haza,temetni, leszögezett koporsóban, amit csendőr őrizett. Ceausescu diktátor ostora lecsapottmindenkire, aki nem vallotta magát románnak és más nyelvet beszélt. Aztán egyszerre csak óriási földgyaluk kezdtek dübörögni fölfele az úton. „Szedjétek összea batyutokat, magyarok” – parancsolta a csendőr őrmester – „estére itt lesznek a teherkocsik svisznek le benneteket új lakóhelyetekre!” Ettől aztán felzúdult a falu. Volt aki menekedett a havasba. Volt aki makacsul ott maradt sazt mondta: „Élve nem visznek el innen!” Akit el tudtak kapni, azt feldobálták a teherkocsikra,aki ellenkezett azt lelőtték. Estére üres volt a falu, mint a holt ember szája. S másnap reggelmegindultak az óriási gépszörnyetegek és két nap alatt legyalulták Bodzás-atyát a földszínéről. Utolsónak a kőtemplom maradt ott fönt a temetődomb tetején. Előbb a temetőt szántottákföl a rettenetes gépek. Alászántottak mindent: kópjafát, sírkövet, holtak csontjait. Aztánnekiestek a templomnak. (A kőfal addigra már leomlott volt, a temetőt kerítette csak.) A pap a templomba zárkózott. Rátörték az ajtót, verték, kihurcolták s odakötötték egyerdőszéli fához, hogy onnan nézze végig az ősi kőtemplom pusztulását. Először is gödröket ástak a templom négy sarka alá és megtöltötték robbanó anyaggal.Aztán robbanó anyagot tettek a falak tövébe belülről is majd kigöngyölítették a hosszúvezetéket az erdő fái közé s odakiáltottak a papnak: „Nézd, parintye, ki erősebb? Mi, vagy a teistened?” – azzal lenyomták a fogantyút. Iszonyú dörrenés rázta meg a hegyek csöndjét.Utána gyors egymásutánban még egy sorozat robbanás. A kőtemplom megingott ésösszeroskadt. Körülötte por és füstfelhő emelkedett, ami néhány pillanatra elfödte az omlóromokat. Mikorra eloszlott, már csak egy otromba nagy kőhalmaz maradt a dombon. A roppantföldgyaluk dübörögve megindultak és lassú kínlódással tolni kezdték az irdatlan kőhalmazt atemplom helyéről. Mire a falupusztítók elkészültek a munkájukkal s két embert felküldtek az erdő szélire,hogy hozzák le onnan a papot, már csak elvágott köteleket találtak a helyén. Fél évre rá egy másik pap, Tőkés László nevű,1 kirobbantotta a forradalmat, mely elsöpörtea diktátort és felszabadította a román népet. De hiába volt ez a fölszabadulás magyar papkezdeményezése, a három milliónyi erdélyi magyart mégsem szabadította föl. Alig háromhéttel a meghirdetett „felszabadulás” után láncokkal, vasbotokkal, dorongokkal felfegyverzettrészeg tömegek, akik magukat a „román tűzhely” őrizőinek nevezték, megrohanták a magyarvárosokat, falvakat, embereket vertek agyon, nyomorítottak meg, lányokat, asszonyokatgyötörtek, és a karhatalom tétlenül nézte vérengzéseiket. Nyár folyamán megvadászták a hegyeket s könyörtelenül kiirtottak mindenkit, akit otttaláltak. Köztük a bodzás-atyai kőtemplom utolsó papját is, akinek sovány, összetört testét ottlelték meg a nagy szikla alatti szedresben. „Alighanem megbotlott egy kőben s leesett aszikláról” – jelentették a hatóság emberei és engedélyt adtak a környék magyarjainak hogytemessék el valahol. A kőtemplom helyén pedig csalán és szeder lepi ma az irdatlan kőhalmazt a legelővéváltoztatott kopár domboldal felett ahol valamikor a falu állott, s a juhokat legeltető oláhpásztorok napnyugta táján sietve terelik el a nyájaikat onnan, mintha gonosz lidércektőlfélnének.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése