Elbeszélések, Gondolatok, Versek Építészet, Színház- és Képzőművészet, Mitológia, Történelem, Dzsessz- és Klasszikus zene, Tájak, Városok, Emberek, Érdekességek
Magamról
Valaha szebb napokat is látott nyugdíjas vagyok. Korábban hosszú éveken keresztül mikrobiológusként, tanárként éltem. Rövidebb ideig kisebb számítástechnikai cégeknél is munkát vállaltam. Az első számítógépemnek 22 évvel ezelőtt örülhettem. Tizenöt éve használok nyílt forráskódú, ingyenes, Linux operációs rendszert, valamint szoftvereket a korábbi, illetőleg a jelenlegi számítógépeimen. Néhány éve a weboldalaimat szerkesztem.
Keresés ebben a blogban
„Lighthouse” Kulturális és művészeti honlap
A „December 13.”társoldala a „LIGHTHOUSE” Kattintson a képre, ismerje meg!
Sütött a nap, mintha csakugyan tavasz lett volna. A Kärntnerstrasse felé sétáltam. Mindenütt csupa legújabb divat szerint öltözött, üde járókelő. Különböző hölgyek, már nem is különösebben modernek, a legmodernebb öltözékben, amit szecessziósnak szoktunk nevezni, igen, szinte már plakátszerűek. Szoknyájuk hosszú szárú liliomokkal szegélyezve, széles, szalagokból készült fekete liliomokkal. És a kiskabátok a varrás mentén és a gomblyukaknál tulipánstílusban paszományozva. Persze nem voltak olyan finomak és elegánsak, mint "Madame Mumm", Réalier-. Dumas karcsú pezsgő-hölgye. Olyan csak plakáton lehet az ember, és ott is csak minden tizediken. A mi plakátokkal teleragasztott falaink ismét ismét különös módon megcsúnyultak. Csupa gyenge majonéz-szín, összevissza keverve, csupa jelentéktelen apróság, semmi lényeg, ami már az első pillanatban elárulja, miről van szó. És a betűírás elsajátításával is újra felhagytak. Eleinte legalább még arra törekedtek az urak, hogy plakátjaik kellemesen olvashatatlanok legyenek: ez haladás volt. Most megint kellemetlenül olvashatóak, úgyhogy a járókelő egyszerűen elhalad a plakátok mellett, el sem olvassa őket. Jó plakátot csak elvétve látni. Például Auchenthaller munkáit, aki még az óriáskozákot is oly elevenen, tarka csempékre helyezte a Zachler-házon. Miért ne? Gondoljunk csak a regensburgi Góliát-házra, hiszen a precedens még mindig a legjobb mentség. A tavasz legjobb plakátja természetesen Roller nagy cédulája volta szecessziós kiállítás számára. Ez megint valami új. Az emberek (és az utánzók) már azt hitték, a titok a széles fehér keretben rejlik. És akkor hirtelen megjelenik valami, minden fehérség és minden keret nélkül, egy hatalmas fanfár kékben és sárgában, s az egész utcán hallható, mármint a szem által. A képzeletnek micsoda szépséges játéka, a művészetek ez aranysugárzású hármas csillaga a tenger horizontja felett, s a hullámok játékában a fény szélesen és egyre szélesebben eláradó aranyhídja. Kék éj odafenn, kék éj odalenn, és középen ezek a csodás jelenségek, amelyek még a csillagászokat meteorológusokat is arra kényszerítik, hogy megálljanak. Néhány nap múlva eltűnik az égről ez a csillagzat, de mindjárt másik kél fel. A legjobb nyári plakát Moser "Richard-forrás"-a Bad Königswart számára. Egy szecessziós fürdő.Ez minta-plakát lesz, vagy inkább példa, mert ebben a körben nem dolgoznak minta nélkül. Ez Moser plakátján is jól látszik. Poétikus festészet, érzéssel és leleménnyel megoldva. A fehér sellő lemerül a mély kékségbe, haja aranyszőke, sima karját előrenyújtja, lebegő sziluett, csattanóként a fejecske merész rövidülésével. És amint lemerül, a vízben szénsavas pezsgés támad, kisebb és nagyobb buborékok játéka, zsonglőrmutatvány levegőből való kristálygolyókkal.
(Hajnal Gábor)
Forrás: Pók Lajos: A szecesszió (396-397. oldal) II. kiadás, Gondolat Budapest, 1977
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése