Testvérével a világ egyik legsikeresebb étteremláncának alapítója
Az az ember, akinek nevét világszerte milliárdok ismerik, furcsa módon nem vett részt a tömegkultúra részévé vált multi cég felépítésében, és túl sok pénzt sem keresett. Maurice nevű testvérével "csak" az ötletet dolgozta ki, és a nevét adta egy rátermett üzletembernek.Az ír származású testvérek a keleti parton nőttek fel, de a középiskola elvégzése után a napfényes Kaliforniába költöztek. Először Hollywoodban próbáltak boldogulni, de fizikai munkánál nem vitték többre, ezután egy mozit béreltek ki, de az üzlet négy év alatt sem akart beindulni.
1937-ben megint váltottak, és Monrovia repülőterének közelében belevágtak egy autós étterem üzemeltetésébe, ahol még általuk sütött hot dogot és narancslevet kínáltak. (Az ilyen éttermekben a vendégek nagy parkolóba hajtottak be, ahol a bejáratnál mikrofonba diktált rendelést görkorcsolyás pincérek vitték ki.) A testvérek 1940-ben újabb éttermet nyitottak San Bernardinóban McDonald's Bar-B-Q néven, a menün 25-féle, javarészt roston sült étel szerepelt. A II. világháború utáni évekre már évente százezer dollárnál nagyobb nyereségnek örülhettek, így csodás palotába költöztek, és a városkában minden évben ők vették meg a legelső Cadillac-modellt.
Egy idő után
feltűnt nekik, hogy hiába a széles választék, a vendégek háromnegyede az
időközben a menüre felkerült hamburgert vásárolja, ráadásul a megnőtt
forgalom miatt az autók már torlódnak, lelassult a kiszolgálás. Ezért gyökeres változtatásra szánták rá magukat: az étlapon csak kilencféle étel (hamburger,
sajtburger, sült krumpli, háromféle tejalapú turmix, kóla, kávé és
almás lepény) maradt, áttértek az önkiszolgálásra, azaz a vendégek
közvetlenül rendeltek, az ételt eldobható csomagolásban, egyszer
használatos evőeszközökkel kapták. A konyhában a hatékonyság érdekében valóságos futószalag-rendszert vezettek be, így a drága szakácsokat is megspórolták, hisz a húspogácsák és a krumpli sütéséhez nem kellett szakértelem. A világ első McDonald's étterme 1948. december 12-én nyílt meg,
és fél év múlva az előzőnél nagyságrenddel nagyobb forgalommal
dicsekedhetett. A testvérek megpróbálták módszerüket
franchise-rendszerben is értékesíteni, csekély sikerrel. 1954-ben aztán
egy Ray Kroc nevű, turmixgépekkel üzletelő ügynöknek
feltűnt, hogy egy San Bernardinó-i étterem egyszerre hat multimixert
rendel tőle, ezért a helyszínre utazott. Amit látott, lenyűgözte, és a
testvérektől a forgalom fél százalékáért megszerezte a franchise-jogokat,
majd 1961-ben 2,7 millió dollár egyszeri összegért megvette a módszert,
a márkanevet és a Richard által kitalált "M" betűs logót is.
A többi már közismert: a McDonald's ma a világ egyik legismertebb márkaneve, a legnagyobb gyorsétteremlánc, amely Magyarországon is jelen van, és mindenhol ugyanazt a minőséget kínálja. Ami a McDonald fivéreket illeti: az 1961-es egyezség után a gátlástalan Kroc nemcsak a szóban megígért, immár a forgalom 1 százalékára rúgó jutalékot tagadta meg tőlük, mert azt nem foglalták írásba, hanem éttermüket is tönkretette: a fivérek nem használhatták többé a saját nevüket, éttermüket "The Big M-re" kellett átkeresztelniük, majd miután egy "igazi" McDonald's nyílt mellettük, tönkre is mentek. Ha Richard és Maurice kitartott volna az 1954-ben kötött, a forgalom fél százalékát biztosító megállapodás mellett, évente 100 millió dollárt kaptak volna...
Forrás: MTVA
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése