Az állandóan botrány okozó mester hét képe ihletet adott a zeneszerző Jordi Savallnak
Verekedés, bajvívás, pofonok – Caravaggio 36 évének jellemző pillanatai, a festés mellett. A vad mester gyakori vendég volt a bíróságokon és a börtönökben, és most megint rendhagyó helyre került: a lemezjátszóra. Kolozsi László Jordi Savall zenéjét ajánlja.
Nem szerettem volna pincér lenni egy olyan helyen, ahova Caravaggio betévedhet. Főleg nem rossz pincér. Rudolf és Margot Wittkower A Szaturnusz jegyében című remek könyvükben azt állítják, hogy Caravaggio élete a bűnügyi nyilvántartásokban követhető nyomon. Az erőszakra igen hajlamos művésznek nagyon sokszor meggyűlt a baja a törvénnyel. Stendhal egyszerűen csak aljasnak nevezte. Sok kortársa, ha megemlékezett róla, nem fojtotta vissza ellenszenvét, volt, aki egyenesen undorodott tőle. Megzabolázhatatlan, megfékezhetetlen ember lehetett, akinek nagyon könnyen eljárt a keze.
Lombardiában született 1573-ban, néhány évig Milánóban tanult, majd Rómába ment. A 16. század végén már mint neves festőről emlékeznek meg róla. 1600 táján karddal támadt egy katonára. Pár évvel később feljelentette a római Mór étterem pincére (az étterem azóta is megvan). Ez volt a híres articsókás eset: Caravaggio két articsókatálat kért, egy vajban és egy olajban sültet, pincére kihozta, amit rendelt, és amikor a művész megkérdezte tőle, hogy akkor most melyik is az olajjal készült, és melyik volt oly szerencsés, hogy vajban pirulhatott, a pincér esetlenül azt találta felelni, hogy erre a kérdésre művészünk akkor is feleletet kap, ha csupán beleszagol a tálakba.
És bár igazat kell adnunk pincérünknek, valóban elég flegma válasz volt ez, még ha nem is érdemelt volna olyan megtorlást, mint amilyet kapott. Caravaggio ugyanis karddal támadt a pincérre, ott helyben fel akarta négyelni szemtelenségéért. A pincér majdnem eszét vesztette a rémülettől. Hat hónappal az eset után festőnk egy poroszlóba kötött bele, majd egy nőt bántalmazott, nem sokkal később azért ültették le, mert fegyvert rántott a nyílt utcán, kilenc napra rá védelmébe vett egy Lena nevű lányt: egy jegyzőt hagyott helyben. Volt olyan hónap, amikor többször is bíróság előtt állt. Caravaggio szenvedélyes labdajátékos volt; megesett, hogy azzal a csapattal, amelyikkel meccset vívtak, Nápolyban kapott össze a csapata.
Nápolyból indult 1610-ben a spanyol fennhatóság alatt álló Porto Ercole felé, amikor spanyol martalócok leszállították, egyébként éppen jogtalanul, a hajójáról, és egy maláriás partszakaszon volt kénytelen vesztegelni. Mire kiengedték, hajója elment, rajta minden holmijával. Caravaggio elkapta a halálos kórt, és ott halt meg, ahova kitették, harminchat éves korában.
Műveiről – nem életéről – az angol rendező, Derek Jarman készített remekművet. Ez a film volt a nemrég elhunyt El Kazovszkij kedvenc filmje. Több mint harmincszor látta.
Jarman után most egy zenészt ihletett meg Caravaggio vad művészete, de Jordi Savall
Savall hét képhez írt kompozíciót. Még a legszörnyűbbhöz, a Dávid és Góliáthoz írt zene is inkább melankolikus, mint vad, vagy erőszakos, vagy kegyetlen. Ha már kegyetlenség, akkor az leginkább a Szűz Mária halálát bemutató részben mutatkozik meg.
Savall kórusénekesként kezdte zenészpályáját, majd csellista lett, mert nagyon kedvelte a cselló hangját, szerinte hasonlít az emberi hanghoz (gondoljunk Krúdyra, aki szerint a szomorú férfiak gordonkahangon búgnak a nők ölében). Savall a cselló ősének is tekinthető – vannak rajta bundok, akár a gitáron – viola de gamba mestere lett, együttesével, melynek tagja kiválóan éneklő felesége is, többnyire középkori (ezen közel-keleti és zsidó, szefárd zenéket is érteni kell), reneszánsz és barokk zenét (például Bachot is) játszik.
A Caravaggio-albumhoz írt zenéiben a gamba dalolja el a dallamokat. Valóban olyan, mintha szomorú dalra fakadna. Mintha megelevenedne. Akárcsak Caravaggio képei: Savall zenéjével. Mert minden kép, mind a hét élő lesz, és annak ellenére, hogy nem a vad Caravaggiót idézi, árnyalatokban legalább olyan gazdag, mint a festő művei.
Caravaggio könnyei
Jordi Savall fantáziái a festő hét képére
A hét kép:
Izsák áldozata
Szent Máté szenvedése
Mária zarándokútja
Krisztus testének levétele a keresztről
Szűz Mária halála
Keresztelő Szent János elfogatása
Dávid és Góliát korántsem vad albumot készített a vad képekhez és a vad festő műveihez. Savall korábban éppen egy filmhez, a Minden reggel című, viola de gamba-játékosokról szóló filmhez írt zenét. A Caravaggio-képek ihlette művek többnyire vagy Savall saját kompozíciói, vagy olyan művek, amelyeket a Caravaggio-kortárs zeneszerzők ihlettek. Többek közt annak a Gesualdónak a szerzeményei, aki nem volt Caravaggiónál kevésbé vérmes alak. Műveinek jelentős részét penitenciaképpen írta: azért vívódott, mert feleségét és szeretőjét, amikor tetten érte őket, kardjával átszúrta. Éttermi viselkedéséről nem szól a fáma, de sejthetjük, mit tett volna, ha flambírozás helyett pácolják neki a bárányt.
Savall hét képhez írt kompozíciót. Még a legszörnyűbbhöz, a Dávid és Góliáthoz írt zene is inkább melankolikus, mint vad, vagy erőszakos, vagy kegyetlen. Ha már kegyetlenség, akkor az leginkább a Szűz Mária halálát bemutató részben mutatkozik meg.
Savall kórusénekesként kezdte zenészpályáját, majd csellista lett, mert nagyon kedvelte a cselló hangját, szerinte hasonlít az emberi hanghoz (gondoljunk Krúdyra, aki szerint a szomorú férfiak gordonkahangon búgnak a nők ölében). Savall a cselló ősének is tekinthető – vannak rajta bundok, akár a gitáron – viola de gamba mestere lett, együttesével, melynek tagja kiválóan éneklő felesége is, többnyire középkori (ezen közel-keleti és zsidó, szefárd zenéket is érteni kell), reneszánsz és barokk zenét (például Bachot is) játszik.
A Caravaggio-albumhoz írt zenéiben a gamba dalolja el a dallamokat. Valóban olyan, mintha szomorú dalra fakadna. Mintha megelevenedne. Akárcsak Caravaggio képei: Savall zenéjével. Mert minden kép, mind a hét élő lesz, és annak ellenére, hogy nem a vad Caravaggiót idézi, árnyalatokban legalább olyan gazdag, mint a festő művei.
Caravaggio könnyei
Jordi Savall fantáziái a festő hét képére
A hét kép:
Izsák áldozata
Szent Máté szenvedése
Mária zarándokútja
Krisztus testének levétele a keresztről
Szűz Mária halála
Keresztelő Szent János elfogatása
Dávid és Góliát korántsem vad albumot készített a vad képekhez és a vad festő műveihez. Savall korábban éppen egy filmhez, a Minden reggel című, viola de gamba-játékosokról szóló filmhez írt zenét. A Caravaggio-képek ihlette művek többnyire vagy Savall saját kompozíciói, vagy olyan művek, amelyeket a Caravaggio-kortárs zeneszerzők ihlettek. Többek közt annak a Gesualdónak a szerzeményei, aki nem volt Caravaggiónál kevésbé vérmes alak. Műveinek jelentős részét penitenciaképpen írta: azért vívódott, mert feleségét és szeretőjét, amikor tetten érte őket, kardjával átszúrta. Éttermi viselkedéséről nem szól a fáma, de sejthetjük, mit tett volna, ha flambírozás helyett pácolják neki a bárányt.
* * *
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése