„Zichy kezében az ecset beszél, dalol, világít.” Jókai Mór
„Tehetségének
lényege a sajátos képzeletjárása volt. A képzeletnek kétféle
lehetőségéből, abból, mely az emlékezést és abból, mely a vágyódást
eleveníti
meg, neki inkább az utóbbi jutott. Milyenek voltak vágyai? Az
elérhetetlenre, az emberi megismerhetőn túlra vágyódott, az álom és a
mese világa vagy legalább is az időben messze eső korok felé.
Érdeklődését az tudta leginkább megragadni és a képzeletét megindítani,
ami nem hétköznapi, ami rendkívüli, ami kivételes vagy éppen lehetetlen
volt. (…) Zichy képzelete mindenben az érzékien szépet kereste. Még ha
torzítás volt is a szándéka, ha boszorkányt, ördögöt és bestiális emberi
lényeket jelenített is meg, bizonyos szépségideálnak a határain belül
maradt meg. (…) Zichy is sajátos illusztráló tehetség volt. Olyan
művész, kiknek képzelete leginkább írók elképzelései előtt hevül ki.
Amit az író a maga gyarló körülírásával az olvasó asszociáló képességére
bíz, annak ők alakot adtak: megfoghatóvá tették a láthatatlant. (…)
Zichy az, ki közelebb marad a költőhöz, akinek megérzékítőjéül
szegődött, hívebben és igazabban igyekszik tolmácsolására.”
|
|
1885-ben a híres pesti kiadó, az Athenaeum felkérte Zichyt, hogy készítsen Az ember tragédiája
című művéhez. A megrendelésre először 15, ceruzával és krétával készült
képet készített el, majd 1888-ban még 5 nagyobb szénrajzot dolgozott
ki. A harmadik szín kivételével mindegyiket illusztrálta. „Ráth
Mór kiadójának gondozásában tett eleget utolsó nagy feladatának, Arany
János 24 balladája illusztrálásának. (…) Rajzai nem csak illusztrálnak,
hanem sokszor a balladai homály értelmezéséhez is hozzájárulnak...”
illusztrációkat Madách Imre
(forrás: Bajkay Éva: Zichy Mihály. Kossuth, 2009, 64-66.o.)
|
|
„Zichy
Mihály ma is a „Démon festőjeként”, Madách Imre és Arany János
zseniális illusztrátoraként él a köztudatban. Fordulatos, romantikus
végletekben bővelkedő életútja ugyanakkor műveinél is jobban
foglalkoztatta kortársait. Kiemelt udvari művész, uralkodók, híres
francia és német írók, festők, zeneszerzők barátja volt. Életmódja,
műtermének pompája a művészfejedelmekével vetekedett, de kiállításait,
szinte kivétel nélkül, erős kritika fogadta. (…) Igazából csak az angol
udvar meghívása utáni és párizsi tartózkodása alatt küzdötte fel magát a
külföldön híressé vált nagy magyar művészek közé.”
(forrás: Zichy Mihály: Zichy. Corvina, 2007, 5.o.)
|
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése