Remete Szent Antal és Szent Pál ereklyéi (fotó: Legeza Dénes István |
Pál – írja a Peer-kódex – gazdag egyiptomi szülők gyermekének született, hamar árvaságra jutott. Húgát férjhez adván, a rér, azaz sógor vagyonára és életére tört. Ezért a kietlen pusztába menekült: kételenséggel megyen vala oda, de immár önnön jó akaratja szerént meg akara maradni... lele egy kősziklát és tövében egy likat. Nyílását egy pálmafa ágainak levelében födözte be. Valának kedég ennek fölötte azon kősziklán némely lakóhelyek és hajlokok, kibe leletnek vala üllők és verők, faragások és egyébnemű készségek. Kibe tetszik vala pénznek jegyzése, és ez helyett szerecseneknek írási régi időben pénzverő helynek mondják. Látván azért Szent Pál, ez helyet megszereté, hogy az Istentől neki ajánlott, avagy adatott volna.
Szent Jeromos tanúsága szerint ez kőlikban embereknek esmeretlen, hatvan esztendeig lakozott, magát isteni imádságban és böjtökben és egyéb nemő isteni édességben foglalva... Őneki eledelt és ruházatot az pálmafa ad vala. Az pálmafa gyümölcsével él vala, és az leveléből ruhát kötött vala magának...
Szent Pál |
A remeteség kialakulása
Hosszú lenne most taglalni Nagy Konstantin (306-324-337) trónra kerülését, politikáját, a kereszténységhez fűződő viszonyát. Fontos a 313-as milánói ediktum, valamint az a tény, hogy a császár személyesen is egyre jobban közeledett a hithez. A 313-as rendelete nem keresztény meggyőződésből fakadt, ezt mutatja az a tény is, hogy az általa veretett pénzen képmása mellett továbbra is megmaradt a napisten szimbóluma. A keresztség felvételét halogatta (ami viszont nem hitetlenségről beszél), katekumenként halt meg. A keleti egyház szentként tiszteli, édesanyjával, Szent Ilonával együtt.
Hosszú lenne most taglalni Nagy Konstantin (306-324-337) trónra kerülését, politikáját, a kereszténységhez fűződő viszonyát. Fontos a 313-as milánói ediktum, valamint az a tény, hogy a császár személyesen is egyre jobban közeledett a hithez. A 313-as rendelete nem keresztény meggyőződésből fakadt, ezt mutatja az a tény is, hogy az általa veretett pénzen képmása mellett továbbra is megmaradt a napisten szimbóluma. A keresztség felvételét halogatta (ami viszont nem hitetlenségről beszél), katekumenként halt meg. A keleti egyház szentként tiszteli, édesanyjával, Szent Ilonával együtt.
Nagy
Konstantintól az Egyház szabadságot élvezett, megnyíltak előtte a
magasabb hivatalok is. Iulianus császár (361-363) - akit az "apostata"
jelzővel is illetnek - megpróbálta ugyan visszahozni a pogány vallást,
és a keresztényeket visszaszorítani, de ez (részben) rövid uralma miatt
nem sikerült. A következő fontos állomás az Egyház életében 380. február
28.-a, amikor Nagy Theodosziosz (379-395) "Cunctos populos" kezdetű
rendeletével államvallássá nyilvánítja a kereszténységet.
Az Egyház szabadságának negatív következményei is voltak: 313-tól, amikor az üldözések megszűntek, már nem volt veszélyes, ha valaki Krisztus vallását követte, 380-tól pedig (és részben már Nagy Konstantin alatt is) bizonyos előnyöket is jelentett (pl. hivatalok betöltésekor).
Az ekkor
jelentkező felhígulásra volt válasz a remeteség. Első lépésben
felerősödik az aszkézis egyes keresztények körében, majd ez
összekapcsolódik a pusztába való kivonulással. Eleinte az aszkéták
családjuk körében éltek, csupán az étkezésben és a ruházkodásban
tanúsítottak nagyobb önmegtagadást. Bizonyos magánfogadalmak is kezdtek
kialakulni, melyeket még csak egy meghatározott időre tettek, és nem
voltak nyilvánosak - de mindenképpen ezekből alakult ki a szerzetesi
fogadalom, mely először csak az engedelmességre vonatkozott (ez magába
foglalta a tisztaságot és a szegénységet is).
A puszta mindig
az a hely az őskeresztényeknél, ahol az ember teljes
kiszolgáltatottságban találja magát, így egészében alkalmassá válik
arra, hogy Istennel találkozzon. Ezek a puszták tulajdonképpen kopár,
sziklás hegységek, ahol az embert csak Isten gondviselő szeretete
tarthatja meg. Ezzel a remete saját életének központját áthelyezi a
másvilágra (angyali élet).
A remeték a
pusztában egymástól csak akkora távolságra laktak, hogy egy nap az egyik
remete meg tudta látogatni a másikat úgy, hogy még napnyugta előtt
visszatérhetett saját lakhelyére. De a keresztények, akik továbbra is a
"civilizációban" maradtak, néha-néha felkeresték a remetéket. Lassan az
ismertebb, szentéletű remeték köré kezdett gyülekezni a többi remete is,
ezzel vette kezdetét a szerzetesség kialakulása. Három lépcsőfokot
figyelhetünk meg tehát: aszkéták, remeték, szerzetesek.
Egyiptomban a
remeteségnek, ill. szerzetességnek három fő formája figyelhető meg: 1.
magányosan élő remeték; 2. "laurák" (egymáshoz közel épült
remetekunyhók, cellák, amelyek laza közösséget alkotnak - vö.: Remete
Szent Antal); 3. kolostorok részletes szabályzattal.
Forrás: Bálint Sándor: Ünnepi Kalendárium, palosrend.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése