Római mellszobor Janusról a legrégibb, legszentebb és legjelentőségesebb római istenről. (Vatikán Múzeum) |
Ami mármost a január szó eredetét illeti,
tudnunk kell, hogy az óitáliaiaknak volt egy pásztor-királyuk, akit Zan
néven tiszteltek. Ezt a latin nyelv későbbi alakulása éppúgy Janná
formálta át, mint ahogy az ugyancsak Z-vel kezdődő Zeus paterből
idővel a latinban Juppiter lett. Ezt a Zan vagy Jan királyt a mitológia
ősi törvénye szerint a későbbi korok istenné avatták át, s kettős
fejjel – egy szakállassal és egy szakálltalannal – ábrázolták, amelyek
tarkójukkal illettek egymáshoz. Ez a kettős fej (a biceps) a Napot és a
Holdat, a nappalt és az éjjelt, illetve a kettő egyesülését kívánta
ábrázolni. Később a szakálltalan fej is szakállassá vált, s most már úgy
magyarázták, hogy Jan isten-király voltaképpen őrszem, amely előre is,
hátra is figyel, éjjel-nappal őrzi a házak ki- és bejáratát. Minélfogva a
kapukat most már „janua”-nak, Jan isten hajlékának tisztelik. Kultuszát
Numa Pompilius, a legenda szerint Krisztus előtt 715–672 között
uralkodott római király, aki a rómaiak egész vallási életét
megszervezte, építette ki. A monda szerint Jan isten-király egykori
palotája az egyik római dombon állott, amelyet az ő tiszteletére
Janiculusnak neveztek el. Numa a Jan isten kultuszát még tovább
fejlesztette, amennyiben a
római Forumot, amely jelképesen a latin népcsalád otthona volt – hiszen
itt égett a latinok örök házi tűzhelye –, odavezető kapukkal építette
körül. Ezek voltak az úgynevezett „jani”, vagyis Janus-ívek. A legrégibb
ilyen Janus-kaput, amely a téglaégetőhegy aljában a Suburrából (vagyis
az Alvárosból) a Forumra vezetett, különleges Janus-kultusz székhelyévé
tette. Itt állították fel az isten ércszobrát, s ennek a kapunak
mélységes szimbolikus jelentőséget adtak a római nép életében. Ha
ugyanis a római haderők kivonultak a városból az ellenség elé, akkor
ezen a kapun keresztül meneteltek kifelé. Ilyenkor ki kellett a
szimbolikus kapu szárnyait nyitni. A nyitott Janus-kapu háborút
jelentett tehát. Márpedig igen rossz előjel lett volna, ha ezt a kaput
bezárják, mielőtt a hadsereg visszatért. A háborús állapotot tehát
általában a nyitott kapu, a békét a zárt kapu jelentette.
Janus isten-király (akinek nevéről és
foglalkozásáról később általában minden kapust „janitor”-nak neveztek)
ilyenformán minden kezdésnek, minden kezdetnek lett a szerencseistene.
Idővel például már a világegyetem teremtőjének is őt tartották, és
mindenesetre az emberi születés védőjévé is őt tették meg. Feleséget is
adtak neki, Dea Jana, vagyis Diana, a Hold istennője személyében.
Mint a kezdések védőistene, a hajnali órákat
neki szentelték, s elnevezték Pater Matutinusnak (a Hajnal atyjának).
Numa Pompilius pedig, amikor az addigi tíz hónapos évről áttért a
tizenkét hónapos évre, az esztendő első hónapját is neki szentelte,
„Mensis Januarius” néven. (A tíz hónapos esztendő emléke pedig továbbra
is megmaradt: az év négy utolsó hónapját máig is „hetedik, nyolcadik,
kilencedik és tizedik”, vagyis „Septem, octo, novem, és decem”
számjegyű hónapoknak hívjuk). Mi már csak röviden „január”-ként
ismerjük, s közben elfelejtkezünk az öreg latin szerencseistenről,
akinek hónapja főként a házasságkötésekre volt alkalmas, amiért is az
attikai görögök a januárt egyenesen „gamélion”-nak, „nászi hónapnak”
nevezték. A januárban született gyermekek pedig örököltek valamit a régi
misztikus Szerencse-Istentől: a pennsylvaniaiak szerint az ilyen
gyermekek különösen hajlamosak arra, hogy léleklátókká legyenek.
Supka Géza: Kalandozás a kalendáriumban és más érdekességek
Radnóti Miklós: Naptár
JANUÁR
Jéggombóc - Budai hegyek (Fotó: Vimola Ágnes) |
csordúltig az ég sűrü sötéttel.
Oly feketén teli még,
szinte lecseppen.
Roppan a jégen a hajnal
lépte a szürke hidegben.
1941. február 5.
Január
Népi mondóka
Pálnak fordulása |
Fél tél elmúlása |
Piroska napján a fagy |
Negyven napig el nem hagy. |
Ha fénylik a Vince, |
Megtelik a pince. |
A ködös január |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése