.
Kilenc új spanyol filmalkotást mutat be az Uránia Nemzeti Filmszínház a 2018-as Spanyol Filmhét keretében október 16. és 22. között. Az elmúlt év legjobb spanyol mozidarabjai között Goya- és Gaudí-díjas alkotásokat, sőt az idei Berlinálén legjobb első filmként díjazott Carla Simón-filmet is levetítik, természetesen valamennyit eredeti nyelven, magyar felirattal.
A többségében mai, kortárs történetek,
amelyek földrajzilag a déli partvidéki Almeríától az északi
határvidékig, a Pireneusokig fedik le Hispániát, a hétköznapok apró
történéseitől a csodás jelenésekig fogják át az emberlét tapasztalatát.
Az idei Spanyol Filmhéten műfajilag a komédiától a thrilleren át a dokumentumfilmig terjed a választék. Vígjátékból kettő is került a válogatásba, és különös módon mindegyik egy csodás átváltozásról szól. A fesztivált nyitó Abracadabrában
egy igazi macsó átalakulásának lehetünk szemtanúi egy amatőr hipnotizőr
mutatványa nyomán. A fekete komédiát az Európai Filmdíjra is jelölt
Pablo Berger jegyzi, akinek humorát a magyar közönség leginkább a
kultikus Torremolinos 73 című filmje nyomán ismerheti.
A másik komédia a Torrente-filmek címszereplőjeként nálunk is közismert Santiago Segura rendezése: a Kertelés nélkül
hősnője, Paz (akit az Abracadabrában is tündöklő Maribel Verdú alakít)
egy ezoterikus kezelés mellékhatásaként lesz kíméletlenül őszinte.
Komédia és dráma határmezsgyéjén mozog Manuel Martín Cuenca Az író
című filmje, amelynek hőse – elválva nejétől, a sikeres írónőtől – úgy
dönt, maga is írásra adja a fejét. Ahhoz azonban, hogy ihletet
meríthessen a valóságból, a valóságot kell átalakítania…
A programban szokás szerint személyes hangvételű, hétköznapi történeteket is találunk. Az 1993 nyara
– Spanyolország tavalyi Oscar-nevezettje – egy olyan hatéves kislány
története, aki szülei halála után rokonaihoz kerül, és ebben az
elszigetelt vidéki környezetben kell megbirkóznia az új valósággal.
Carla Simón önéletrajzi filmje az idei Berlinálén a legjobb első film
díját nyerte, majd hazájában még tucatnyi díjat besöpört.
A színészként ismert Gustavo Salmerón első egészestés rendezése is személyes ihletésű: Sok gyerek, egy majom és egy kastély
című, Karlovy Varyban díjazott dokumentumfilmjében extravagáns
édesanyja nem mindennapi portréját rajzolja meg, sok érzelemmel és
humorral, ami a filmet a spanyol art mozik titkos favoritjává avatta.
Családi dráma Lino Escalera Nem tudok búcsút mondani című
nagyjátékfilmje, amelynek hősnője halálos beteg édesapjával próbál
elmenekülni a halál és saját démonai elől egy utolsó nagy utazás révén.
A spanyol film melodramatikus vonalát ellensúlyozó művek sorát gazdagítja Isabel Coixet visszafogott drámája, a Könyvesbolt a tengerparton
című regényadaptáció, amelyben egy elszánt nő küzd az álmáért: a
helyiek áskálódásával dacolva könyvesboltot nyit egy angliai
kisvárosban. A spanyol film egyik legaktívabb és legsikeresebb kortárs
rendezőjeként Coixet gyakran forgat nemzetközi sztárokkal. Az Emily
Mortimer és Bill Nighy főszereplésével készült Könyvesbolt a
tengerparton a Goya-díjkiosztón megkapta a legjobb filmért, a legjobb
rendezésért és a legjobb adaptált forgatókönyvért járó szobrot is.
A hétköznapok világán túlmutat a kantábriai hegyvidéken játszódó Garabandal, csak a Jóisten tudja
című történet, amely az 1961-es garabandali jelenésekről szól. 1961.
június 18-án négy lánynak a település határában megjelent Szűz Mária és
egy világmegváltó csoda eljövetelét jövendölte. E jelenést több is
követte, melyekről filmfelvételek is készültek. A most látható játékfilm
amatőr szereplőkkel meséli újra a történteket, középpontban a városka
plébánosával és csendőr őrmesterével, valamint a tanácstalan városi
vezetéssel.
A természetfeletti erők jelentős befolyással voltak a A láthatatlan őr
című vadonatúj thriller történetére is, amely szintén
Észak-Spanyolországba, egy észak-navarrai kisvárosba vezet bennünket, s
amelyben keveredik az ősi baszk mitológia, a kereszténység és a mágia.
Salazar felügyelőnő egy rituális gyilkosság nyomába ered, miközben
harcba kell szállnia a saját gyermekkorában gyökerező félelmekkel is. A
film alapjául szolgáló Dolores Redondo-könyv 2013-ban az év legjobb
spanyol regénye lett, azóta magyarul is megjelent, a Navarra-trilógia
első köteteként. A rendező, Fernando González Molina neve már szintén
ismerősen cseng a Spanyol filmhetek nézői számára, tavaly a Pálmafák a
hóban című moziját láthattuk.
A
filmhét a Spanyol Nagykövetség, a Budapesti Cervantes Intézet és az
Uránia Nemzeti Filmszínház közös rendezésében valósul meg, a Nemzeti
Kulturális Alap és a spanyol Kulturális és Sportminisztérium Film- és
Audiovizuális Művészeti Intézetének támogatásával.
2018. október 16-22.
Spanyol Filmhét
Uránia Nemzeti Filmszínház
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése