.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) 2019. február 15-én bemutatta a Tanítsunk Magyarországért (TM) egyetemi mentorprogramját a Pécsi Tudományegyetem, a Klebelsberg Központ (KK), valamint a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) közreműködésével.
A 2018/2019-es tanév második félévében a Pécsi Tudományegyetemen is elindult a Tanítsunk Magyarországért kurzus,
amelynek sikeres teljesítése előfeltétele a mentorálás megkezdésének.
Az érdeklődés a hallgatók részéről messze felülmúlta a program
szervezőinek várakozásait: a hallgatók számára eredetileg megnyitott 80
férőhely kevesebb, mint egy nap alatt belelt, majd az ezt követő több,
mint 20 fős bővítés is szinte azonnal. Az egyetem beszámolója alapján
lenne igény további bővítésre, de szeretnék megtartani a kisebb, maximum
25 fős csoportokat, megőrizve a kurzus személyesebb, gyakorlatorientált
jellegét.
A PTE hallgatói Campus-csomagban tudják felvenni a kurzust,
amelynek célja, hogy felkészítse a hallgatókat a nehezebb helyzetben
lévő fiatalok mentorálására. Az alapozó kurzust követően konzultációs
kurzus támogatja folyamatosan a mentorálást végző hallgatókat. Ennek
során egyetemi szakemberek segítenek a felmerülő kérdések
megválaszolásában, a kihívások megoldásában.
Dr.
György László, az ITM gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős
államtitkára megköszönte a hallgatóknak, hogy ekkora érdeklődést
mutattak a program iránt, és több mint 100-an vették fel a kurzust,
amely 25%-kal nagyobb az eredetileg kitűzött hallgatói létszámnál, de
még ennél is jóval több az érdeklődő. Az államtitkár elmondta, hogy a
programot két felismerés alapozta meg. Az egyik, hogy a nemzetközi
tapasztalatok alapján azoknak a diákoknak az eredményei, akiket kortárs
mentorok segítenek a tanulásban, 15-20 százalékkal is javulhatnak, amely
olyan mintha minden évben 2-3 hónappal többet töltenének az iskolában. A
másik felismerést az ország különböző, nehezebb helyzetben lévő – azaz a
munka- és továbbtanulási lehetőségektől messzebb elhelyezkedő –
kistelepülésein tett látogatások alapozták meg, amelyek rámutattak, hogy
a diákok számára a legnagyobb kihívást a középiskolába történő belépés
és eredményes helytállás jelenti.
A Tanítsunk Magyarországért célja
ezek alapján, hogy az általános iskola és a középiskola határán
legyenek a kisdiákokkal olyan egyetemi mentorok, akik segítik őket az
átmenetben. Egy mondatban összefoglalva: segítsék őket abban, hogy
kihozzák magukból a maximumot – legyen az szakmaszerzés, érettségi,
továbbtanulás, sport, művészetek és a végén elhelyezkedés a
munkaerőpiacon.
Hajnal
Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke beszédében kiemelte, hogy
iskolaigazgatóként közel tíz éven át vezetett középiskolai
mentorprogramot, amelynek során személyesen tapasztalta, hogy a közös
tanulás meghatározó élmény úgy a középiskolások, mint a kistelepülésen
élő általános iskolások számára, és a kialakult kapcsolatok a program
lezárását követően is tovább élnek.
A mentorprogram tájékoztató rendezvényén
dr. Beck Zoltán egyetemi oktató, a PTE Zenélő Egyetem szakmai
igazgatója, a 30Y zenekar frontembere is rövid beszédet mondott arról,
hogy az ő életének alakulásában milyen szerepet játszott a mentorálás.
Végezetül
Dr. György László gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős
államtitkár és Dr. Miseta Attila, a Pécsi Tudományegyetem rektora
kétoldalú szándéknyilatkozat aláírásával erősítették meg az intézmények
közti együttműködést.
A
Pécsi Tudományegyetem Tanárképző Központja az együttműködési
megállapodás aláírása után egy zártkörű megbeszélésre hívta a
mentorprogramba bevont 10 Baranya megyei iskola igazgatóját, a
tankerületi központok vezetőit, lehetőséget teremtve arra, hogy az
iskolák és az egyetemi oktatók egyeztessenek a bevezetendő egyetemi
mentorprogram felmerülő kérdéseiről, segítendő a program sikeres
megvalósítását.
Az egyetemi mentorprogram 2019 szeptemberében indul útjára
50 kiválasztott általános iskolában Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén,
Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyében. A közreműködő általános
iskolákban négy 7-8. osztályos kisdiákkal kezdik meg a mentorhallgatók a
közös munkát, a közös élményszerzést, heti rendszerességgel: a cél,
hogy megmutassák nekik a településen túli világ izgalmait és
lehetőségeit – az állatkertet, a múzeumot, a középiskolákat, a
vállalkozásokat, hogy lássák, hányféle foglalkozásból, hányféle jövőből
választhatnak. Egy mondatban összefoglalva, segítsék őket abban, hogy
képesek legyenek kihozni magukból a maximumot – legyen az szakmaszerzés,
érettségi, továbbtanulás, sport, művészetek és a végén elhelyezkedés a
munkaerőpiacon.
Amit a mentorok számára biztosít a program:
•
Ösztöndíjat és ingyenes utazást: a mentorálási tevékenységükért a
mentorhallgatók havi 30 ezer forintos ösztöndíjban részesülnek, amit
eredményesség alapján jelentős további juttatások egészíthetnek ki,
valamint ingyenesen utazhatnak a közösségi közlekedési eszközökön a
program keretein belül.
•
Az egyetemek segítenek a felkészülésben is: a mentorprogramban való
részvétel előfeltétele, hogy a leendő mentorhallgatók felvegyék és
sikeresen elvégezzék a Tanítsunk Magyarországért kurzust, amely a
2018/2019-es 2. félévében (jelenlegi félév) indul el a választott
kistelepülésekhez közel eső egyetemeken: a Pécsi Tudományegyetemen, a
Miskolci Egyetemen, a Debreceni Egyetemen és a Nyíregyházi Egyetemen.
•
Folyamatos támogatást: a mentorálási tevékenységek során a
mentorhallgatók munkáját egyetemi oktatóitok és a kisiskolában dolgozó
mentorpedagógusok fogják folyamatosan segíteni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése