.
Április 11-én, csütörtökön a Fővárosi Nagycirkuszban, a Slava’s Snowshow-val kezdődik idén a Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM). Április 11. és május 5. között a Nemzeti Színház három színpadán és a cirkuszban láthatják 13 ország 23 produkcióját a nézők.
Orosz, ukrán, szerb, litván, német, kazah, dán, portugál, cseh, francia, svéd és határon túli magyar előadás
színesíti az idei MITEM fesztivál programját, melynek első előadását, a
SLAVA’s SnowShow-t a Fővárosi Nagycirkuszban tekinthetik meg, ily módon
a MACIVA, idén először bekapcsolódik a színházi fesztiválba. Slava
Polunyin nem egy egyszerű bohóc, hanem a cirkuszművészet fejedelme, aki
előadásával bejárta a világot és teltházak előtt játszott mindenhol.
A VI. MITEM mottóját, a fesztivál névadójának, Madách Imrének prófétikus művéből, Az ember tragédiájából választották:
„Őrjöngő röptünk mondd, hová vezet?”
Rimas Tuminas
litván rendező, aki immár harmadszorra jön a MITEM-re, Ványa
bácsi-rendezésében megszabadította a színpadot az otthonosság érzetétől,
helyette egy csatateret hozott létre a szenvedélyeknek, az összetört
álmoknak és az elveszett reményeknek. Brecht Kaukázusi krétaköre után Michael Thalheimer
egy olyan történetet állított színpadra A vágy villamosával, amely két
ember lecsúszásáról szól egy társadalomban, amely semmiért nem vállal
felelősséget. A nemrég elhunyt Eimuntas Nekrošius Kurafiak című
előadásában a litván nép belső lényegét, ősi eredetét, és mélyen
gyökerező túlélési ösztönét mutatja be. „A Történelem fája növekszik: az
élet és a halál táplálja. Körülötte gyerekkatonák és imádkozó
szerzetesek táncolnak együtt tömeggyilkos hadvezérekkel, a gyermekét
sirató anyával” – olvassuk Eugenio Barba Trilógiájáról (melyet Európában
az Odin Teatret mutat be először egyben). Nagy „tánc” a MITEM a
kulturális, nyelvi, emberi különbözőségek és a mindenekfelett álló
egység tapasztalása között. De miért is nézzük mindezt? Talán hogy
felébredjünk. Mert a tévében csak a káprázatot látjuk, sőt a káprázat
káprázatát. És épp ebben van a színház csodája: az előadás itt és
most-jában tudatosíthatjuk, hogy a nagy Isteni Színjátékban mi is
szerepeket játszunk. Csupán a szívünkben felébredő együttérzés (milyen
szép szó) vezethet ki minket e groteszk bohózatból. „Más történelemből
is vagyunk, nemcsak a miénkből, mások sérüléseiből is, nemcsak a
sajátjainkból, épp ezért érezzük zsigeri szükségét ma annak, hogy távoli
tájak színészeivel együtt egy közös elbeszélést hozzunk létre” –
vallják a francia-vietnami Saigon előadás alkotói.
Visszatér a fesztiválra Stockholmból a DRAMATEN
(a svéd Királyi Dráma Színház), Eirik Stubø rendezésében az Egy nyári
éj Svédországban gyengéd és humoros hangnemben idézi fel Tarkovszkij
utolsó filmjének forgatását, az orosz rendező és a svéd színészek
találkozását. Belgrádból Csehov Ivanovjában csodálhatjuk meg a Szerb
Nemzeti Színház színészeinek szenvedélyes játékát. Először lép fel a
fesztiválon az ukrán Ivan Franko Nemzeti Dráma Színház, két
előadással: egy Shakespeare tragédiát (Coriolanus) és a neves ukrán
szerző, Vaszilij Sztefanik novelláiból készült, metaforákban gazdag
színházi formanyelven komponált misztériumjátékát (Morituri te salutant)
adják elő.
Két, friss ötletekkel teli kísérleti színházat is hívtak.
Prágából a Divadlo Na Zábradli Hamletek című előadásában a színházi
világ kulisszái mögé kukucskálhatunk be. Lisszabonból a Companhia Joăo
Garcia Miguel legújabb előadását hozza el, Lorcától a Bernarda Alba
házát, amely a világban egyre csak növekvő elszigeteltség ellen szólal
fel, mely rágalmat és ellenállást szül.
Különleges színházi élményt ígér
a fiatal tatár írónő, Szumbel Gaffarova első, nagy port felkavaró
darabja A jövevény, a Galiaszgar Kamal Tatár Állami Színház előadása,
amely arra a kérdésre keresi a választ, hogy miben ragadható meg egy nép
identitása és lehetséges-e visszatérni a múltunkhoz, ha már egyszer
elszakadtunk tőle. Kazahsztánból a Korkut legendája, az Auezov Kazah
Állami Dráma Színház előadása pedig a civilizáció, a kultúra, a
művészet, a küj (tradicionális kazak hangszeres szólóműfaj), valamint a
szent és spirituális fogalmak rekviemje.
Ismét hívtak határon túli magyar előadást,
a komáromi Jókai Színház hozza el Dosztojevszkij: A félkegyelmű című
produkcióját, a szlovák színházi élet ikonikus alakja, Huba Martin
rendezésében.
A Nemzeti Színház előadásai közül
David Doiasvili rendező Tartuffe-jét, Silviu Purcarete Meggyeskertjét,
Szász János Caligula helytartója rendezését, ifj. Vidnyánszky Attila
Woyzeckjét, Zsótér Sándor A gömbfejűek és a csúcsfejűek előadását, és
Vidnyánszky Attila Az ember tragédiája rendezését tekinthetik meg az
érdeklődők.
A Nemzeti Színház számára kiemelten fontosak a fiatalok, ezért középiskolások és felsőoktatásban tanuló diákok számára a Nagyszínpados előadásokat a karzaton csupán 900 Ft-os áron kínálják!
A MITEM megrendezéséhez az Emberi Erőforrások Minisztériuma idén 200 millió forint támogatást biztosított.
Február 5-étől beválthatják MITEM bérletüket, és február 11-étől jegyeket vásárolhatnak a VI. MITEM fesztiválra!
Az VI. MITEM
fesztivál médiatámogatója az Origo. A fesztivál részletes programját
megtalálják magyarul és angolul az érdeklődők, valamint minden
információ elérhető a MITEM facebook oldalán is.
2019. április 11 - május 5.
Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése