.
A The Doors ikonikus énekes-dalszerzője december 8-án lenne 75 éves. Az évforduló előtt tisztelegve a XV. kerületi Pólus Mozi Rock Filmklubjában december 7-én egyszeri alkalommal levetítik az együttes legutolsó, filmre rögzített koncertjét, amit 1970 augusztusában adtak az angliai Isle of Wight fesztiválon.
Jim Morrison egyszerre volt látnoki költő, karizmatikus énekes-dalszerző és kiszámíthatatlan frontember.
Ray Manzarek billentyűssel, John Densmore dobossal és Robby Krieger
gitárossal közös zenekara, a Doors fellépései „igazi sámánisztikus
utazások voltak a rock and roll pszichedelikus színpadán. A zene,
költészet és dráma zabolátlan zenei virtuozitással örvénylett bennük” -
írta Jeff Jampol, a zenekar egykori menedzsere. Az 1965-ben alakult és
kezdetben kisebb Los Angelesi klubokban fellépő együttes The Doors című,
1967 januárjában megjelent debütáló nagylemeze a rocktörténet egyik
legjobb és legnagyobb meglepetését jelentő bemutatkozása lett. A
Morrison ars poeticájának is felfogható Break On Through (To The Other
Side), az örökzöld slágerré vált, Billboard-listavezető Light My Fire, a
zenekar legösszetettebb és legbotrányosabb munkájának számító The End
és a többi klasszikus dal megalapozta a zenekar máig tartó
elismertségét. A még ugyanabban az évben megjelent Strange Days lemez
után Amerika végleg a Doors (és mindenekelőtt Morrison) lábai előtt
hevert. A csapat szűk egy év alatt eljutott oda, hogy lemezeit milliók vásárolták,
a mindenhová rajongók hada kísérte őket, énekesük pedig – bár sokáig
küzdött ellene – rocksztárrá és a korszak egyik legnagyobb bálványává
vált. 1971-ben bekövetkezett, tragikusan korai halálát követően – Jimi
Hendrixhez és Janis Joplinhoz hasonlóan mindössze 27 évesen hunyt el –
Jim Morrison igazi popkulturális ikon lett.
A Doors koncertjei euforikus hangulatukról és révületben táncoló közönségről híresültek el,
ugyanakkor növekvő népszerűségük ellenére rendre kimaradtak az igazán
nagy fesztiválokról. A '67-es Monterey Pop Festivalra legnagyobb
sajnálatukra nem hívták meg őket, egy évvel később Woodstockba már igen,
oda viszont ők nem akartak elmenni. Az 1970-es angliai Isle Of Wight
Festivalra szóló meghívás azonban pont jókor jött a zenekarnak, végre
kizökkentve őket abból a vészterhes hangulatból, ami az obszcenitással
vádolt Morrison „Miami-incidens” néven elhíresült büntetőpere miatt
telepedett rájuk. Az utolsó nagy fesztiválként is emlegetett Isle of
Wight a szervezők szándéka szerint „Európa válasza” volt az egy évvel
korábbi Woodstock fesztiválra, olyan világhírű fellépőkkel, mint Jimi
Hendrix, The Who, Miles Davis, Leonard Cohen, Joni Mitchell és
természetesen a The Doors. Látogatószámban túl is szárnyalta a nagy
elődöt, több mint 600.000 fős közönség vett részt a fesztiválon.
Szervezettségben már kevésbé, ugyanis ennek a létszámnak csak kb. a
tizede váltott előre jegyet, a kerítéseket már az első napon több helyen
lebontották, a tömeg egyszerűen beözönlött a fesztiválra. Végig
sorozatos balhék nehezítették a rendezők dolgát, a fellépők műsorát
többször is meg kellett szakítani a színpadra mászó, vagy éppen oda
különféle tárgyakat feldobáló, túlfűtött lelkiállapotban lévő
hallgatóság miatt. A kaotikus szervezés és a fékezhetetlen közönség
miatt még ebben az évben törvényben tiltották be az ekkora létszámú
szabadtéri rendezvényeket, szerte az Egyesült Királyságban.
A Doors
szombat esti csúcsidőre betervezett koncertje a csúszások miatt végül
hajnali kettőkor kezdődött el, az Emerson, Lake & Palmer után és a
The Who előtt. A szervezési nehézségek és a zord időjárás ellenére, a
bírósági tárgyalások súlyával a vállukon is képesek voltak megmutatni a
rajongóknak, mi is volt az a varázslat, ami már 1967-ben a legjobbak
közé emelte őket. "Kordában tartottuk a dühöt, amit éreztünk, és Jim is
remek formában volt” - mesélte Ray Manzarek, a zenekar 2013-ban elhunyt
billentyűse. "Mindenét kiénekelte magából anélkül, hogy akár egyetlen
izmát is megmozgatta volna. Dionüszoszt béklyók közé szorítottuk." A
koncert rögzítését megnehezítette, hogy Morrison ragaszkodott az erős
filmes reflektorok lekapcsolásához, emiatt vöröses derengő fényben
zajlott a koncert. Az első szám alatt technikai gondok miatt még nem
forogtak a kamerák, ám a '68-as Live at the Hollywood Bowl
Doors-koncertfilmet is rendező John Albarian kreatívan oldotta meg
felvételek hiányát: a koncertfilm elején a fesztiválra érkező
embertömegről és a közönségről készült felvételek láthatók. A film így a 70-es évek fékezhetetlen fesztiválhangulatáról is korhű képet fest.
Az eredeti felvételt közel 50 év elteltével a mai kor technológiájának
megfelelően digitálisan felújították és a Doors egykori hangmérnöke,
Bruce Botnick vezetésével 5.1-es térhangzásban újrakeverték.
A Pólus Mozi ikonikus koncertfilmeket felvonultató Rock Filmklubjában december 7-én 19:00 órakor
kezdődő emlékvetítés vendége Török Ádám fuvolista, énekes és
dalszövegíró, a Mini együttes alapítója és frontembere, akivel Gerebics
Sándor filmrendező, rádiós műsorvezető beszélget Morrisonról és a Doors
hatásairól a hazai beatkorszakban.
Forrás: EuroAstra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése