.
Műfajokon, Kánonokon és nézői agyakon átívelő, elképesztő finálé – Az Elza trilógia epikus záródarabja! Záró epizódjához érkezett a k2 színház és a Miskolci Nemzeti Színház intergalaktikus utazása. A november 30-án nézők elé került Eklektikon 2048 című előadással lezárult az Elza-trilógia. A pándimenzionális végjáték az Elza, vagy a világ vége és az Emberek alkonya folytatásaként izgalmas és látványos science fiction világot, irodalmi humort, műfajokon, Kánonokon és nézői agyakon átívelő, elképesztő finálét ígér.
A k2 színház alkotói 2016-ban dolgoztak együtt először a miskolci társulattal.
Az akkori előadás sikerének köszönhetően évről évre követhettük
Miskolczi Elza történetét, mely most záróakkordjához érkezett. Benkó
Bence és Fábián Péter, az előadás szerző- és rendezőpárosa elárulta, az
Eklektikon 2048-ban igyekeztek elvarrni a szálakat, hogy a trilógia
teljessé váljon, de egyszerre önállóan értelmezhető előadás is legyen,
hiszen lesznek nézők, akik az előző két részt nem látták. Így bárki
számára élvezhető produkció született, amit a szórakozva gondolkodni
vágyó közönségnek ajánlanak az alkotók. Azok számára pedig, akik már
évadok óta követik az intergalaktikus történetet, szép befejezést,
megható búcsút ígér az előadás.
A trilógia minden részének központi problémájában a kultúra és a hatalom volt a két hívószó
– mesélik a rendezők. – Az Eklektikon 2048 az irodalmi kánon kérdésével
foglalkozik, a távoli múltban és a távoli jövőben. Az Eklektikon egy
gépezet, amelybe könyveket tölthetünk fel, így kialakul egy irodalmi
kánon, amit ha az emberek agyába sugároznak, megteremtődik a kulturális
emlékezetet. Ám ami nem kerül be a gépbe, azt elfelejtik az emberek. Így
indul meg a harc az Eklektikon irányításáért. Ki dönti el azt, hogy mi a
jó és mi a rossz? Ki szólhat ebbe bele és milyen alapon? Lehet-e a
kultúrát objektíven, teljes mértékig szakmai szempontok alapján
mérlegelni? Ezeket az örök kérdéseket veti fel az előadás, amelyekre
persze választ mi sem találunk. A cél az, hogy életben tartsuk azt az
erkölcsi parancsot, hogy minderről gondolkodnunk kell – hangsúlyozza
Benkó Bence és Fábián Péter. – A kultúra birtoklásáért folytatott harc
sose ér véget, de az igazság kereséséről nem szabad lemondani, ezért
kell újra és újra beszélni róla. De persze a komoly gondolatokat
reménnyel, rengeteg humorral és különleges látványvilággal
ellenpontozzuk.
Prohászka Fanni
nem csak Elzaként tűnik fel az Eklektikon 2048-ban, hanem több
szerepben is láthatjuk. – A Csongor és Tünde Tündéjeként is megjelenek,
bár egészen más karakterként, mint a klasszikus műben, de Janus
Pannoniust is én alakítom, aki az előadásban egyfajta jedi-mester
szerepét tölti be, ő az irodalmi Kánon fővezére – mondja szerepeiről a
színművésznő. – Igazán izgalmas most ennyire sokszínű feladatot kapni
egy előadáson belül. Nem a főszereplő nagy érzelmi ívét kell bejárnom,
mint az Elza, vagy a világvége esetében, hanem egyfajta stílusgyakorlat
ez: tipikus filmes motívumokat felhasználva felvillantani és
emlékezetessé tenni egy-egy karaktert. Bízom benne, hogy ha a trilógia
nem is folytatódik, a k2 alkotóival nem szakad meg a kapcsolat, és
továbbra is lesz lehetőség a közös munkára, hiszen nem csak nekünk,
színészeknek érdekes színfolt velük dolgozni, de a nézők számára is
újfajta élményt kínál – emeli ki a színésznő.
Az Elza-trilógia szintén jól ismert karaktere már Babits Mihály, akit Fandl Ferenc
alakít. – A sci-fi világában megtörténhet, hogy egy szereplő halál
utáni életébe látunk bele. Így van ez Babits Mihállyal is – mondja a
színművész. – Az első részben már megpendített „ügynök-múltba”, és az
általa elképzelt világba is komolyabb betekintést ad az Eklektikon 2048.
Az előadásban különböző ízlések és kulturális hozzáállások csapnak
össze. Úgy gondolom, a kultúra érdekében folytatott harcban minden
korban különböző ízlésvilágot képviselő érdekcsoportok álltak egymással
szemben, és mindenki azt igyekszik bebizonyítani, hogy neki van igaza. A
fontos szerintem az, hogy az embereknek megmaradjon a lehetőségük és
képességük arra, hogy önállóan eldönthessék, mi számukra az érték, és mi
nem. Azt szoktam mondani, hogy az ember életét két dolog határozza meg:
az igényei és a céljai. Ha megfelelő igényei és megfelelő céljai
vannak, akkor az élet tulajdonképpen jó… vagy jobb lehet. Ahogy az
Eklektikonban elhangzik: végtelen számú univerzum létezik, tehát
végtelen számú lehetőség van a kultúrában és az irodalomban is, hiszen
az emberek fantáziájára van bízva minden. Ha pedig ez jól működik, akkor
bármi megtörténhet! – teszi hozzá Fandl Ferenc.
Benkó Bence - Fábián Péter - Zságer-Varga Ákos
Eklektikon 2048 - Pándimenzionális végjáték
rendező: Benkó Bence-Fábián Péter
A
Kánon Főmesteri nem tudják csillapítani a kedélyeket a Galaktikus
Irodalomban. Napkelet felől seregek gyűlnek, hogy elpusztítsák a
Nyugatot. Babits Mihály és tanítványa, ifjabb Arnóti Dezső fel kell,
hogy vegyék a harcot egy minden eddiginél hatalmasabb erővel szemben. Ám
a múlt sebei felszakadnak, s elszámoltatnak a bűnösök…
Az Elza-trilógia epikus záró darabja. Látnoki rendezők. Nem sokkal normálisabb színészek és színésznők. Díszlet. 2048.
És egy műfajokon, Kánonokon és nézői agyakon átívelő, elképesztő finálé.
További előadások:
2018. december 1., 4., 14., 18., 19.
Miskolci Nemzeti Színház – Játékszín
Forrás: EuroAstra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése