.
Az egyik legrangosabb németországi kiállítóhelyen, a bonni Bundeskunsthalle épületében 2019. január 27-ig látogatható a Malerfürsten (Festőfejedelmek) című kiállítás, amelyre tizennégy mű érkezett a Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményeiből.
A nagyszabású kiállítás elsőként tesz kísérletet arra,
hogy ezt a sajátosan európai művészeti jelenséget, a festőfejedelmek,
vagy művészfejedelmek szerepét, jelentőségét, illetve a 19. századi
művészetben meghatározó szerepét áttekintse.
A művészfejedelem nem azonos az udvari művésszel.
A királyi, fejedelmi udvarokban már a kora reneszánsztól kezdve
megfigyelhető volt, hogy egyes, fontos művészek kiemelt státuszt
élveztek, s mint az udvar szolgálatában álló művészek ennek megfelelő
rangot viseltek. Ugyanakkor a művészi alkotómunka rangjának a
felértékelődésével, az 1500-as évektől kezdve egyre több olyan művésszel
találkozunk, mint pl. Tiziano, Raffaello, Rubens, vagy Van Dyck, akik
már szinte az uralkodóval egyenrangú félnek tekintették magukat. Ekkor
formálódik meg annak a művész-egónak a típusa, akit a későbbi
művészfejedelmek előzményének tekinthetünk. A művelt, az alkotásban
öntörvényű, a külsőségekben pedig fejedelmi attitűdöket mutató művész
típusa a 19. század folyamán új vonásokkal bővült. A művész műterme
ekkoriban vált afféle nyilvános látványossággá, így a műterem sokszor
nem más, mint az eljátszott művész-szerep színpada. A művészfejedelmi
státusz így egyszerre jelent művészi feladatot, és a társadalmi
nyilvánosság előtt eljátszott szerepet is.
A bonni kiállítás a 19. század nagy művészfejedelmeit állítja a középpontba:
Frederic Lord Leightont, Hans Makartot, Franz von Lenbachot és August
Kaulbachot, Jan Matejkót és Munkácsy Mihályt. A sort az "utolsó"
festőfejedelem, a müncheni Franz von Stuck zárja.
A kiállításon összesen 11 Munkácsy által készített vagy hozzá kapcsolódó műalkotás látható.
A Szépművészeti Múzeum ezek közül egy nagyméretű, látványos
Makart-kompozíciót, valamint két Lenbach-portrét – köztük a művész
önarcképét Gabriele nevű kislányával – kölcsönözte a tárlatra. A Magyar
Nemzeti Galéria gyűjteményeiből a Munkácsy alkotások mellett Stróbl
Alajos bronz Munkácsy-mellszobra is Bonnba érkezett. A Munkácsy-művek
közül Magyarországon kívül ritkán látható a bécsi Kunsthistorisches
Museum mennyezetképének 4 x 4 méteresre kicsinyített vázlata, A
reneszánsz apoteózisa. Ez a munka Munkácsy egyik legnagyobb szabású
megbízása volt, s külön érdekessége a bonni válogatásnak, hogy a nagy
festmény mellett a Munkácsy-tanítvány Pataky László festménye, a
műtermében éppen a bécsi mennyezetképen dolgozó Munkácsyt megörökítő
temperaképe is látható.
A
művészfejedelmek sajátosan késő 19. századi művészettörténeti és
társadalomtörténeti jelenségét bemutató kiállítás Munkácsy Mihály
művészetét is egy eddig nem vizsgált nemzetközi összefüggésrendszerben
mutatja meg. A Szépművészeti Múzeum - Magyar Nemzeti Galéria nagyméretű,
nagyszámú és jelentős művekkel járult hozzá a bonni Bundeskunsthalle
kiállításának sikeréhez.
(a
mellékelt fotón: Munkácsy Mihály: A reneszánsz apoteózisa – vázlat a
Kunsthistorisches Museum mennyezetképéhez, 1889, olaj, vászon, 393 cm x
393 cm, Magyar Nemzeti Galéria)
Forrás: EuroAstra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése