2009. szeptember 15., kedd

Ajándékozási etikett



Napjainkban a vállalatok többsége ajándékkal kedveskedik üzleti partnereinek az év végén. Előfordulhat azonban, hogy a kiküldött vagy átadott meglepetés ront a cég megítélésén, ahelyett, hogy javítana azon.



Az év végi ajándékozás egyik legfontosabb szabálya, hogy az ajándéknak, üdvözlőlapnak mindenképp december 31-ig meg kell érkezni a címzetthez. Ellenkező esetben ugyanis az üzleti partner azt gondolhatja, hogy megfeledkeztek róla, vagy ami még rosszabb: a megmaradt ajándékokat küldték ki neki - kezdi a beszélgetést Görög Ibolya, protokoll szakértő.


A futár elegánsabb megoldás


A meglepetés december végi megérkezése tehát kötelező, az viszont a küldőre van bízva, hogy saját maga juttatja el partneréhez a terméket, vagy egy futárszolgálattal küldi ki azt. "A postai úton történő szállítást nem tanácsolom, hiszen van ennél elegánsabb megoldása is a csomagküldésnek: egy kellemes küllemű és modorú futár például. A személyes átadás akkor javasolt, ha cégvezető az ügyfél közeli ismerőse, esetleg barátja. Ilyenkor az átadás ne egy sietős, pár perces látogatás legyen. Sokkal inkább egy kávéval, esetleg egy itallal összekötött évértékelő beszélgetés" - tette hozzá a Protokoll az életem című könyv szerzője.

Ha a vállalat igazgatója barátunk is egyben, érdemes meglepni őt a hobbijához kötődő termékkel. Egy díszdobozban átnyújtott, egyedi ezüst érme az érmegyűjtő cégvezetőnek biztosan bearanyozza a karácsonyát.


Üveget csak díszdobozban


Sok cég a karácsonyfa alá egy finom, jó minőségű bort vagy pezsgőt küld üzleti partnereinek. Néha azonban elfelejtik az italajándékozás első, és legfontosabb szabályát: az üveget csak díszdobozban lehet elküldeni a címzettnek, hiszen csak ebben az esetben tekinthető ajándéknak. "Doboz nélkül a legdrágább bor is egy üveg alkohol csupán" - figyelmeztet a protokoll tanácsadó.


Kerüljük a reklámtárgyakat


Görög Ibolya egy visszatérő, súlyos hibára is rámutatott: "Számos cég karácsonyi ajándékként saját logóval naptárt, határidőnaplót küld a partnereknek, ami aztán az átvétel után rögtön a fiók mélyére kerül. Az üzleti partner nem reklámhordozó felület, és a tulajdonosok inkább saját vállalatuk népszerűsítését helyezik előtérbe, semmint más cégekét.

Célszerű ezért a logót csak az ajándékozott által látott helyre gravíroztatni, azaz a határidőnapló belsejébe. Ha ez kivitelezhetetlen, akkor az emblémát a termék egy kevésbé feltűnő részén kell feltüntetni (a falinaptár alsó sarkában például).

Természetesen a fentiek a kollégáknak szánt ajándékokra nem vonatkoznak, épp ellenkezőleg. A munkatársaknak kifejezetten ajánlott logós tollat, névjegykártyatartót adni karácsonyra."


A meglepetés mellé üdvözlőlapot


Ha már ajándékot küldünk, tanácsos üdvözlőlapot is mellékelni hozzá, amire néhány soros jókívánságainkat írhatjuk. "A meglepetés mellé minden esetben küldjünk üdvözlőlapot is, amin lehetőleg ne katolikus jelkép legyen, inkább valamilyen karácsonyi festmény. A lapba tegyük bele saját névjegykártyánkat, és nevünk fölé írjuk a következőt: p.f.n.a. (csupa kisbetűvel). Ez a Boldog Új Évet francia megfelelője." - mondja Görög Ibolya.


A cégvezető titkárnőjét se felejtsük ki


Ha az ajándékozó cég humán beállítottságú, elküldött ajándéka könyv, CD-ROM, íróasztali dísz legyen. Ha a vállalat fő profilja bizonyos termékek gyártása és értékesítése, év végén érdemes kiküldeni a partnereknek az előállított termékekre vonatkozó stilizált változatot. A cégvezető megajándékozásánál ne feledkezzünk meg a titkárnőről sem: egy tábla csokoládé neki is jár.


Közszféra: kerüljük a korrumpálás gyanúját


Még mielőtt azonban bármit is tennék, győződjünk meg arról, hogy üzleti partnerünk elfogadhatja-e ajándékunkat. Némely állami alkalmazott ugyanis a korrumpálódás megelőzése ellenében hozott belső szabályzati pont ellen vét, ha átveszi meglepetésünket. Emellett azt is korrumpálásnak tekinthetik, ha az ajándék túl értékes, ezért ajánlott inkább tízezer forint alatti termékkel kedveskedni üzleti partnerünknek. Az is egy jó megoldás, ha a cég rendez egy karácsonyi partit, és a résztvevőknek búcsúajándékként átnyújtunk dobozban egy szép tollat vagy egy hamutartót.

A hamutartóval azonban vigyázni kell! "Hotelek és éttermek ne adjanak se hamutálat, se bögrét ajándékba. Az ügyfél ugyanis jogosan gondolhatja, hogy egy leselejtezett, nem használt darabot kapott meg. Készítsenek inkább egy marcipántortát" - ajánlja Görög Ibolya.


Cégen belül: férfiaknak nyakkendőt, nőknek kendőt


A 200 feletti alkalmazottal rendelkező vállalatoknak csapatépítés szempontjából jót tesz az év végi karácsonyi parti. Költséghatékonyabb megoldás az ajándékozás. Férfiaknak nyakkendőt, nőknek kendőt ajánl Görög Ibolya. De van olyan kis cég, akinek erre sincs pénze. "Ajándékozni nem kötelező. Az alkalmazottak az is rendkívül jól esik, ha az ügyvezető vagy tulajdonos körbemegy, és külön mindenkinek kellemes ünnepeket kíván, továbbá megköszöni egész éves munkájukat. Talán ez többet ér, mint bármilyen fellogózott termék" - formált véleményt Görög Ibolya.


Távol-Keleten elkészített ajándék: 3 hónap


Közel ötezer termékből válogathat, aki a Golding Reklámajándék Kft. katalógusát lapozgatja. Ha azonban egyedi karácsonyi ajándékra vágyik, elképzelhető, hogy ezt december elején már hiába keresi meg a céget. Balogh Ádám marketing igazgató tájékoztatása szerint ugyanis a távolkeleten elkészített termékek nagyjából három hónap alatt érkeznek meg a magyarországi telephelyre.


"Az emberek egyre később kezdenek el gondolkodni a karácsonyi ajándékokon. Általában október közepétől kezdődik a "szezon". Egyedi ajándéktárgyainkat nem Magyarországon gyártják, ezek elkészítése illetve hazaszállítása két-három hónapba is telhet" - tájékoztatott a marketing igazgató.



Tízmilliót is költhetnek a cégek ajándékra


A cégek a karácsonyi ajándékozás során előnyben részesítik a különböző szetteket, így például a sajtvágó -, és koktélkészleteket. Balogh Ádám becslése szerint a velük kapcsolatban álló 750 cég kétharmada üzleti partnereiknek, és nem munkatársaiknak vásárol ajándékot náluk. Van, aki tízmilliót, és van, aki néhány százezer forintot költ ajándékra.

A cég tavalyi forgalmának fele az utolsó három hónap eladásaiból származik.


Forrás: Sulinet

Nincsenek megjegyzések: