2014. október 8., szerda
Magyar Formatervezési és a Design Management Díjak
.
2014. október 6-án az Iparművészeti Múzeum aulájában ünnepélyes keretek között átadták a 2014-es Magyar Formatervezési és a Design Management Díjakat. A Magyar Formatervezési Díj idén 35 éves; a születésnap alkalmából egy retró hangulatú mini tárlat is nyílt a korabeli díjazott tárgyakból.
„Mára hazánkban is megsokasodtak a design-nal és a kreatív iparral kapcsolatos fogalmak a gazdaságban, a kultúrában, de a mindennapi életben is. Elmondhatjuk továbbá, hogy évről évre nő a kreatív ipar hozzájárulása a GDP-hez: az EU27 nemzeti designintenzív szektorainak részesedése tekintetében hazánk 17,9 %-kal éllovas lett a legutóbbi, 2010. évi adatokra vonatkozó kontinentális versenyben. Már nem csak elméletben tudjuk, hanem érzékeljük is, hogy a formatervezés a termelés szisztematikus gazdasági tényezőjévé vált hazánkban." - hangsúlyozza dr. Bendzsel Miklós, Magyar Formatervezési Tanács elnöke.
Sport, smart és kultúra- ezeken a területeken tarolnak a Magyar Formatervezési Díjasok.
A Magyar Formatervezési Tanács által kezelt Magyar Formatervezési Díjat a hagyományokhoz hűen idén is a nemzetgazdasági miniszter hirdette meg.
A díjat négy kategóriában - termék, terv, vizuális kommunikáció és diákmunka - ítélik oda. Sporteszközökkel, „smart" megoldásokkal, a kulturális életet és a fenntartható életmódot támogató ötletekkel is találkozhatnak azok, akik ellátogatnak a díjazott és kiemelt pályamunkákat bemutató kiállításra, amely az Iparművészeti Múzeum impozáns földszinti galériáján tekinthető meg.
Termék kategóriában Magyar Formatervezési Díjazott,
Bereczki Dávid „Primus Dinghy" tanuló szintű vitorlás kishajója, valamint
Tomcsányi Dóri 2014/15-ös őszi-téli ruhakollekciója, amely a hatvanas-hetvenes éveket, illetve a sípályák pezsgő, színes forgatagát idézi fel.
Hullámtörő rendszert tervezett a S'39 Hybrid Design Manufacture: a CALTROPE rendszer a mangrove fák telepítésekor ideiglenes támasztékként szolgál. Az alkotócsapat arra a gondolatra építette az ötletét, hogy a globális klímaváltozás miatt kiemelkedő tengerszint problémáját maga a természet is képes megoldani, csak támogatni kell ebben.
Vizuális kommunikáció kategóriában idén Katyi Ádám, a nyomtatott és digitális felületekre is kiválóan illeszkedő Westeinde Caption betűtípusa kapja az elismerést.
Ulrich Sára diák kategóriában alkotott kiemelkedőt: szövegkép kísérleteiben a szöveg szövetébe avatkozott bele, amelynek eredményeként sajátos átmenet jött létre a szöveg és a kép között.
Nagy Dániel - szintén diák - a Lamantin Jazz Fesztivál arculatát tervezte meg, amelyhez zenei inspirációt használt. A logó betűinek dinamikája a zenei hangok magasságán és erősségén alapul.
Az alábbi három alkotás az Emberi Erőforrások Minisztérium Felsőoktatásért Felelős Államtitkárságának különdíját érdemelte ki.
A főleg a harmadik világban fellépő szürkevíz problémát vette nagyító alá Vasques Carlos Alberto, akinek a zuhanyozás közben elfolyó víz újrahasznosítását megoldó koncepcióját díjazta a bizottság.
Nagy Diána egy olyan japán-magyar képes szótárt alkotott, amely áthidalva a kulturális különbségeket a két különösen eltérő nyelvrendszer megértését segíti elő.
Gyulai Natália színes, hosszúszálú műszőrme kollekcióját a szabásvonalak rejtettsége, a kreatívan strukturált felület (szőrfestés), és magának az alapanyagnak (műszőr) az átlényegítése miatt ismerik el.
A Hipavilon Szellemi Tulajdon Ügynökség Nonprofit Kft. különdíját - ami egy szellemi vagyon auditot jelent - a „Róma" kandallóért a FIREPLACE Gyártó és Kereskedelmi Kft. kapta.
A Magyar Formatervezési Tanács különdíja a HBH (Hard Body Hang) kockát illeti, ami szabadtéren, akár egy nyilvános parkban is használható sporteszköz.
A hazai design szakma legrangosabb díját, a Magyar Formatervezési Díjat 35 évvel ezelőtt alapították a hazai termékek legjobbjainak elismerésére. A Díj már akkor is a design területének aktuális eredményeit mutatta fel, ezért érthető, hogy ma már nosztalgikusan hatnak a közvetlenül az alapítás utáni időszak ikonikus formatervezett tárgyai. Ezeket villantja most fel egy különleges kamara-kiállítása A '80-as évekbeli színes televízió, a Fabulon és Helia-D csomagolások, a Margaréta ventilátor, a SAFARI hőpalack, és sok más, a látogatók szívébe a gyermekkor világát csempésző Magyar Formatervezési Díjas alkotás is helyet kapott a retró tárlatban.
Most debütált a „DESIGN 35, Zsennyei Műhely - 1978-2013" című kötet is, amelyet Dr. Szilágyi B. András és Lelkes Péter DLA Habil jegyeznek. A könyv a 35 éve működő műhelyt, ill. ezen keresztül három nemzedék - a rendszerváltást megelőző évtizedektől a szocialista korszakon és a rendszerváltáson át egészen a jelenkor fiataljaiig - design-törekvéseit mutatja be.
Életműdíjjal koronázták meg Stefan Lengyel szakmai kiválóságát.
Lengyel neve sokaknak a „négyeshatos" csuklós villamos megtervezésével vált ismertté, de az ő alkotása a Calypso magnó (1962), a táskaírógép (1972), a 3000 AF diavetítő (1983) és például az Aral töltőállomása is (1999). Az iF és reddot díjas, valamint a Magyar Köztársaság Érdemrendjével is kitüntetett tervező munkássága rendkívül sokrétű: volt szaktanácsadó a Miele-nél és a Rosenthal-nál, docens az esseni Iparművészeti Főiskolán, tanácsadó tag a Helsinki Design Egyetemen, tanszékvezető a MOME Formatervező Tanszékén, és a sort még hosszan lehetne folytatni.
Idén hét sikeres szervezet került reflektorfénybe a Design Management Díj kapcsán: az Apátsági Termékek, az Ivanka Factory Zrt., a Petőfi Irodalmi Múzeum, Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata, Tudatos Vásárlók Egyesülete és a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft., a díjat pedig a szerszámgyártással, műanyag-fröccsöntéssel és fémmegmunkálással foglalkozó GIA Form Kft. kapta. A GIA Form Kft. termelési folyamatba integrált design-fókuszú szemléletváltása jó példa arra, hogy a gazdasági előnyt lehet szerezni a kreativitásból, az innovációból és a konzekvens design-gondolkodásból.
A díjazott és további kiemelt pályamunkákat bemutató, illetve más, kiállítási jogot nyert alkotások kiállítása november 2-áig látogatható az Iparművészeti Múzeumban.
A kiállítás grafikai arculatát tervezte: Balogh Balázs, studio That's it! A kiállítás installációját tervezte: Árté Kft. - Rácz Lőrinc és Szigeti Ferenc.
Iparművészeti Múzeum
1091 Budapest, Üllői út 33-37
https://www.facebook.com/magyarformatervezesidij
Lantai József -EuroAstra
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése