Akkor hát, mikor születtek? Amikor az emberiség. Puff neki, most jól megaszontam. Ott vagyunk, ahol a part szakad, a tyúk meg a tojás dilemmájánál.
Előrebocsátom, senkit sem akarok hitében, meggyőződésében megbántani, csupán a valós és vélt tényeket egymással szembesíteni.
Ismereteink szerint a theogóniák
Skandináviától Mezopotámiáig hasonló történeteket említenek. Őskáosz,
emberfeletti lények harca a hatalomért, de a küzdelemnek emberi vonásai
vannak.
Megjegyzem, hogy többen úgy véljük, az
archanthropus sokkal inkább emberi tulajdonságokkal rendelkezett, mint
ahogy azt másfél, vagy akár fél évszázaddal ezelőtt hitték. A
neandervölgyi embernek már biztosan voltak a másvilágról szóló képzetei,
és tudott beszélni. Joggal lehet számítani isteneik jelképei
megtalálására.
A modern ember barlangi művészetének emlékei varázslatokat idéznek, a szobrocskák istenanyák képét őrizték meg.
Hasonló nőistenek képét mutatják a
hazai korai újkőkor széles farú, két részből összecsapolt szobrocskái
is. Ebből az időből csupán három „edényidolt” ismerünk. Ezek kicsiny,
női jegyeket mutató poharak, nyilvánvalóan kultuszcélokra készültek. A
töredékes, belül üreges istennő alakot, mely a későbbiek előképe lehet,
Maroslele közelében találta meg kollégám, Paluch Tibor az elmúlt
években.
A korai állatábrázolások között dominál a juh, a későbbiek között már a szarvasmarha a kegyelt állat.
A Tiszai kultúra idejéből aztán olyan emlékek maradtak ránk, melyek némi fényt hoznak a régmúlt sötét ködébe.
A harmincas években Banner János, a
Szegedi Egyetem professzora számos ásatással kutatta az újkőkor emlékeit
Hódmezővásárhely határában. A második világháború első évében, 1941-ben
aztán fantasztikus leletekre bukkant. A Kökénydomb nevű határrészen
trónuson ülő nőt ábrázoló edényre lelt, melynek a „kökénydombi Vénusz”
nevet adta. A restaurálás során még több ilyen kultusztárgy töredékét
sikerült kiegészíteni. A nevezetes Vénusz pereméről aztán később nagy
vita alakult ki, volt e feje, vagy nem, a vitára aztán bő tíz év múlva
Csalog József szegvári ásatásai tettek pontot. A falu szélén levő,
„tűzköves” nevet viselő területen hatalmas újkőkori falut pusztítottak
el, a leletmentő ásatáson aztán meglelte azt a letört fejet, amilyen a
kökénydombi Vénusz nyakán is lehetett. Ez még csak hagyján, de meglelte
Európa első attributált istenszobrát is, amely a „Sarlós isten” nevet
kapta. A szakmai zsargon „kanvénusznak” hívja. Az istenség arcát lapos
maszk takarja, jobb vállán sarlót tart. Trónuson vagy oltáron ül,
csuklóin karperecek látszanak, övéről valamilyen eszközök lógnak. A
későbbiekben még több szobrocskamaradvány a múzeumba került, az utolsó
1989-ben, ő a jobb vállára tett balta nyelét fogta, a kis agyagbalta,
egy valamikori kőbalta mása is mellette volt. Az applikált tárgy egykori
fából készült nyele elkorhadt, lenyomata a szobrocska vállán látható.
Újkőkori istenségek, jobb szélen a Sarlós isten a kökénydombi Vénusszal |
Makkai János figyelt fel elsőnek a lelet ókori értelmezhetésére a görög istenek legendáiban.
Ezek szerint a világot kezdetben
Uránosz, az ég és Gaia, a Föld istenpárja uralta. Gyermekeiket, a
titánokat apjuk a föld mélyébe, a Tartaroszba zárta. Gaia megsajnálta a
szerencsétleneket és a legfiatalabbat, Kronoszt megbízta apja meddővé
tételével. Méhében létrehozott egy csodálatos sarlót, mellyel aztán
Kronosz levágta apja nemi szervét. A hatalmat megszerezve feleségül
vette testvérét, Rheát, de hatalmát féltve lenyelte gyermekeit. Gaia és
Rhea szövetkezett, és az újszülött Zeuszt egy barlangba rejtette a
krétai Ida-hegyen, Kronosszal pedig egy pólyába burkolt sziklát
nyelettek le. Amikor Zeusz felnőtt, csellel meghánytatta Kronoszt, aki
kiöklendezte Zeusz öt testvérét. Ismét kitört az istenek-titánok
háborúja. Zeusz és testvérei győztek, ők az Olümposzi istenek.
Dióhéjban ennyi a hosszú rege. Ezek
szerint tehát a Sarlós isten Kronosz képét őrizte a házi oltáron, a
kalapácsos meg Héphaisztosz, az istenek kovácsának jelképe lehet.
Pontosabban, az említett istenségek Tisza-parti megfelelői.
Joggal kérdezhetik, kik lehetnek a többiek, én meg joggal válaszolom, tudja a fene.
Annyi bizonyos, hogy a vadászó,
gyűjtögető őskőkorban, amikor nem volt szükség sarlóra, még nem élhettek
Kronosz és testvérei. Kronosz az Aranykor szülötte, ebből aztán miért
lett a nyomorúságos világ, csak az istenek tudhatják.
Trogmayer Ottó - Élet és Tudomány
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése