Egy hétig ingyen mehetünk moziba. Legalább is azok, akiket érdekel a
koreai filmművészet. A koreai filmek igen magas színvonalúak, ezért hát
érdemes lesz élni e nem mindennapi alkalommal.
Hetedik alkalommal rendezik meg a Koreai filmfesztivált, mely a szakma
és a közönség köreiben is rendkívül nagy sikernek örvend. A filmeket
idén már idén több helyszínen, így Budapesten az Uránia Filmszínházban,
az Örökmozgó Filmmúzeumban, Szegeden a Belvárosi Moziban és Pécsen a
Civil Közösségek Házában is láthatjuk - jelentette be Pálffy Dóra,
a Koreai Kulturális Központ szóvivője. A magyar néző számára különleges
hangulati világot sugárzó, érzelem gazdag és szuggesztív koreai
filmgyártás legjobbjai közül 23 alkotás lesz látható november 10 és 15
között. A fesztivál hivatalos megnyitójára november 10-én 18 órakor
kerül sor az Uránia Filmszínházban, egy különleges koreai
táncbemutatóval fűszerezve. A vetítéseket koreai és magyar rendezők
kötetlen beszélgetése, közönségtalálkozó, illetve magyar filmkritikusok
koreai filmiparral kapcsolatos beszélgetős estje is kiegészíti.
Mindegyik alkotás ingyenesen tekinthető meg, eredeti nyelven, magyar
felirattal A jegyeket a tolongás elkerülése érdekében ajánlatos már a
vetítés kezdete előtt egy órával átvenni a helyszínen. A fesztiválra a
műfaji sokszínűség jellemző. Találunk a filmek között kosztümös filmet,
akciófilmet, történelmi, háborús és politikai filmet, „női" filmet sőt,
nemcsak játékfilmet, hanem két animációs filmet is. Mindkettő felnőtt
témájú, ezért erre gyerekeket ne vigyenek a családok. Két alkalommal, a
keddi és csütörtöki vetítés után Jung Yeon-Joo színésznővel, a Vendég
című rövidfilm főszereplőjével közönségtalálkozón vehetnek részt az
érdeklődők. Mindazok, akik - a filmeken túl - mást is szeretnének
megismeri koreai kultúrából, november 12-én és 13-án este
ellátogathatnak a Koreai Kulturális Központba, ahol egy koreai kreatív
táncegyüttes zenés-táncos műsorát tekinthetik meg - szintén ingyenesen,
de előzetes regisztráció mellett. (www.koreaikultura.hu)
A mozilátogatók száma az egész világon Dél-Koreában a legnagyobb. Vincze Teréz
filmesztéta ezt adatokkal is alátámasztotta. Az összesen ötvenmillió
lakosú országban 2013-ban 213 millió(!) mozijegyet adtak el, ami azt
jelenti, hogy minden egyes lakos 4,25 db jegyet vásárolt. Ez világcsúcs!
Csak a koreai filmekre 127 millió jegy fogyott, volt közöttük olyan,
amelyikre önmagában 12,8 millió jegyet vettek. Az idén már ez is
megdőlt, egy filmre - sajnos most nálunk még nem látható - 17 millió
néző volt kíváncsi. Érdemes belegondolni; a tízmilliós Magyarországon
hány embernek kellene megnézni egy filmet, hogy ugyanezt az arányt
megkapjuk. A koreai és a hazai nézőszámok összehasonlítása bizonyos
mértékig a színvonalbeli különbség jelzésére is szolgál, bár azt is
figyelembe kell venni, hogy ott a filmipar támogatottsága is lényegesen
nagyobb.
Ott
sem csak tömegfilmek készülnek, nagyon gazdag, színes, művészfilmes,
független filmes világ is van a háttérben, rendezőik a legfontosabb
nemzetközi fesztiválokon folyamatosan jelen vannak a díjazottak között.
Budapesten már a nyitó napon ízelítőt kaphatunk a sajátos koreai
rendezői felfogásból, illetve képi világból az „Egy másik országban", a
„Sunny" és a „Felszabadítom a csajom" című filmek kapcsán. Az Egy másik
országban különlegessége, hogy a jelenetek rendszerint a forgatás
reggelén íródtak, és a rendező nagy hangsúlyt fektetett a színészek
improvizációs tehetségének bemutatására. A film hangulatát az ismert
francia színésznő, Isabelle Huppert és a koreai szereplők harmonikus
összjátéka határozza meg. Hong Sang-soo alkotása 2012-ben a Cannes-i
Filmfesztivál hivatalos válogatásának része volt.
A
Koreai-félsziget politikai, katonai értelemben a világ egyik legforróbb
pontja. A folyamatos feszültség és készenléti állapot a filmipar
számára is állandó témát jelent. A kedden látható „Berlin-akta" Berlin
korábbi megosztottságával a kettészakadt Koreát jelképezi. Itt
követhetjük nyomon a koreai titkos ügynök és egy fegyverkereskedő
kalandjait. A briliáns, élvezetes akciófilm koreai kasszasiker, európai
háttérrel fűszerezve. Az „Együtt, hajrá Korea" története Észak- és
Dél-Korea első egyesült asztalitenisz csapatáról szól. A fiatal,
tehetséges pingpongjátékosok együtt kezdik a felkészülést a nemzetközi
versenyre. A kezdeti konfliktusok után megbékélnek, a csapatnak a
„KOREA" nevet adják, és bejutnak a döntőbe. A film igaz történeten
alapul, magyar vonatkozása is van, mert az 1991-es Világbajnokság
elődöntőjében ez a csapat Magyarország ellen játszott. Erről is vannak
benne jelenetek. A hitelesség kedvéért a legendás dél-koreai
pingpongjátékos, Hyun Jung-hwa is részt vett a forgatáson.
Szerdán a vetítővászonra kerülő alkotások a víz témakörét járják körbe,
természetesen a koreai emberek érzelemvilágával gazdagítva. A Ködbe
veszve című film közben egy hátborzongató thrillerben érezhetik magukat a
nézők. A történet észak-koreai és kínai illegális bevándorlókról szól,
akik teherhajón indulnak Dél-Koreába. A figyelemreméltó színész, Kim
Yoon-suk játssza a kapitány szerepét, a K-pop sztár, Park Yoo-chun a
főhős. A koreai filmre az is jellemző, hogy nagyon izgalmas női figurák
vannak benne, a történeteket összetett jellemű női főszereplőre
alapozzák. Az Anyám, a Sellő című alkotás a koreai filmek legjobb
hagyományait ötvözi, melynek főhőse a filmben nyújtott alakításáért
2011-ben elnyerte a legjobb színésznőnek járó díjat Cannes-ban. A
főszereplő anyát és a lányát ugyanaz a színésznő játszotta.
A
pénteki nap különösen érdekesnek ígérkezik, a dráma és az akció
jegyében telik. Azért kerültek ezek a filmek ide, mert a koreai nyelvben
egy különös szó is van a péntekre, a „bulgeum". A szót „tüzes
péntek"-nek is lehetne fordítani, a fémből készült fegyvereket
elpusztító, a béke őrzőjeként is ismert mitikus állatra, a Bulgasari-ra
utal. Az egyik legfigyelemreméltóbb háborús akciófilm a Frontvonal,
melynek történetében a koreai háború vége előtt az észak- és dél-koreai
csapatok új határt akarnak felállítani, az „Aerok" frontvonalat. A film a
koreai háború utolsó napját mutatja be, melyet soha nem jegyeztek fel. A
vetítés után a nézők részt vehetnek egy kötetlen beszélgetésen a
dél-koreai és magyar filmművészetről, Min Young-geun rendező és Pálfi
György, a Szabadesés megalkotója is jelen lesz.
A Koreai Filmhétről szóló tájékoztatón jelen volt a fiatal filmrendező,
Min Yong-geun is, egyik alkotója az Omnibusz című filmnek, melynek
három részét három rendező készítette. A film az emberi jogokról szól.
Koreában van egy emberi jogokkal foglalkozó szervezet, melynek
segítségével az utóbbi tíz évben, minden évben készül egy ilyen témájú
film. Az ő része most, a „Jeges folyó" a katonai szolgálat lelkiismereti
okból történő elutasítását elemzi. Koreában ugyanis ezért még börtön
jár. Ennek ellenére van lehetőség ilyen filmek elkészítésére. Korea
gazdasága három korszakban épült fel. Az első az autóiparhoz köthető, a
második az információtechnológiához, ma pedig már jut pénz a kultúrára
is. A filmhét tematikája és a bemutatott filmek mondanivalója a koreai
emberek világát meghatározó jelképek köré épül. Hétfő a Hold, a
gazdagság, nőiesség, életerő; kedd a tűz, a küzdelem, a háború; szerda a
víz, az élet forrása, de egyben a pusztítás; csütörtök a fa, az élet
oltalmazása, az otthon, a művészi inspiráció; péntek a fém, és a
Bulgasari napja.
www.koreaifilm.hu
Forrás: Révay András - EuroAstra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése