Kialakulásának története
Az elsõ keresztények Jézus halála és sírban pihenése napját (nagypéntek és nagyszombat) liturgia nélküli ünnepként tartották egész napos szigorú böjtölésben Jézus szavainak szellemében (Mt 9,19). Csak a 4.sz.-ban alakulnak ki nagypéntek különféle istentiszteleti formái eukarisztikus ünneplés nélkül. Jeruzsálemben egyetlen ima- és igeliturgiát tartanak különböző idõkben és különféle helyeken a szenvedéstörténet állomásain, beleépítve a szent kereszt elõtti hódolat ünneplésével.
A keleti szertartások a nyugati világot is erősen befolyásolták. Rómában a 7. sz.-ban a pápa a kereszt-ereklyével mezítláb körmenetben a LAteráni bazilikából a jeruzsálemi szentkeresztről elnevezett templomba vonult, ahol a papság és a nép a kereszt-ereklye elõtt hódolt. Ugyanakkor két ószövetségi olvasmányt és Szent János szenvedéstörténetét is olvasták. Az ünnepélyes egyetemes könyörgések zárták le az igeliturgiát.
A kereszt leleplezésének, felmutatásának és hódolatának dramatizált kiépítése a gall rítusú liturgiában történt.
A nagypénteki szertartás időpontja az õskeresztény kortól a középkorig az Úr halálának órájához (délután 3 óra) igazodott. Ez egyben a középkori böjti misék kezdete is volt: a nona imaórája. Amikor azonban később a nona végzését már a délelõtti órákban is engedélyezték, a nagypénteki liturgia is délelőttre került. XII. Pius pápa 1956. évi reformja állította vissza a délutáni ünneplést.
A nagypénteki szertartás
A szertartásnak három fő része van:
- Igeliturgia olvasmányokkal és egyetemes könyörgésekkel
- Hódolat a szent kereszt elõtt (adoratio crucis)
- Áldozási szertartás
Ezt a hármas tagozódást veszi körül a bevezetés és a befejezés szertartása.
I. A pap földre borulása
az önmagát kiüresítő, az emberrel, a földdel azonosuló Krisztust jeleníti meg.
II. Olvasmányok
- Iz 52,13-53,12 - a félreismert szolga diadala
- Zsid 4,14-16; 5,7-9 - Szenvedéseiből tanulta meg az engedelmességet
- Jn 18,1-18,42 - A mi Urunk Jézus kínszenvedése János evangéliuma szerint - a passió
- Asztrik fõapát úr nagypénteki homiliája 2002-ben
III. Kereszthódolat
A kereszten az ártatlan. A kereszt tövében pedig bűnösök és bűnbánók. - A Golgota a kiengesztelődés helye, a perlekedő szó elnémul. Terhekkel, gyógyításra váró terhekkel állsz ott Krisztus elõtt. A megbocsátás, a megtérés, a Krisztushoz fordulás napja ez, mertŐ meghalt érted. - A szeretet azonosulni akar. Kérd a látást, hogy a napi haláleseményekben és a golgotai kivégzésben felismerd az Ő halálát!
- Antal atya elmélkedése a kereszthódolat alatt
- Vexilla regis ... (MP3-as formátum, 2002 nagypénteki felvétel Pannonhalmán)
IV. Ünnepélyes egyetemes könyörgések - minden emberért
V. Jézus temetése, virrasztás a Szent Sírnál
- olvasmány: Jn 19,31-42 - sírbatétel
Királyi zászló jár elől
Keresztfa titka tündököl,
Melyen az élet halni szállt,
S megtörte holta a halált.
Az ősi jóslat itt betelt
Mit a hû Dávid énekelt:
Az Úr, halljátok nemzetek!
Kereszten trónol köztetek.
Forrás
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése