2014. május 18., vasárnap

A szív szeme




Van földi és égi szeretet.
A kettőt azonban csak addig szabad szétválasztani, amíg vizsgáljuk. A kutató ész tenyerére veheti és megnézhet külön-külön egyiket is, másikat is, de aztán, mint a tengerből kifogott halakat, vissza kell dobnia a vízbe, különben megdöglenek a kezünkben.


Különösen így van ez a "szeretet" szóval, hiszen éppen itt nem a külön, hanem az együtt a fontos. Sokféle szeretet  van, de ezek mind "egymásban" vannak; lényünk más és más rétegéből szólnak.
Igen, van égi és földi szeretet.
De ég és föld szereti egymást, ezt ne feledd.
Még akkor is, ha a szeretet mást jelent az égnek, s mást a földnek. De mivel az ember "sárból és napsugárból" született, a legmagasabb istenszeretetében is van valami érzékiség.És még a leghúsosabb, érzéki vonzalomban is van "égi" istenszerelem.
Mindig bajt szül, ha ezt a kettőt végérvényesen szét akarják választani. Nem lehet, mert ne így van teremtve az ember. Ahogy egy hangskála is csak akkor teljes, ha a földi basszusok s a mennyei "magas" hangok együtt szólnak benne, s a színek is csak akkor, ha az anyag tunya szürkésbarnája, az energiák szenvedélyes vöröse s a szellem bíbora együtt izzik: a szeretet is csak akkor teljes, ha benne van az Ember teste, , lelke és szelleme. -- Vagyis, ha lényének minden regisztere szól.
Van, aki megcsókolja a szentek szoborlábát. Egy hideg követ nyalogat, mintha élő angyal lenne: ez neki a szeretet.
És van, aki szerelmes a láthatatlan Krisztusba. Sose látta, mégis meghal érte.
Mit gondolsz, az Énekek éneke, a világ legszebb erotikus költeménye, miért került be a szakrális szövegek közé?
És vajon a Miatyánk nem a leghatalmasabb szerelmi vallomás-e, ami valaha ember szájából elhangzott? Nem arról szól, hogy szeretlek és szeress engem, a tiéd vagyok s légy az enyém, s jöjjön el a te országod, s legyen meg a te akaratod, mert odaadom magamat Neked: az égi  szereteted hassa át ezt a mi sötét, érzéki, földi világunkat? És hogy ezek a szavak a "Mi közös atyánkhoz , az azt jelenti, hogy nincs magánimádság: csakis mindenkiért imádkozhatsz. Ha a címzettet kimondod, máris azt mondtad, hogy minden ember a testvéred.
Embernek lenni azt jelenti, hogy egyszerre vagyunk kristályok, növények, állatok -- mégpedig az egysejtűtől a férgeken és halakon át egészen a főemlősökig -- és ugyanakkor érző lelkek és hallhatatlan szellemiségek. Tudunk a birkák, az angyalok és az istenség fejével is gondolkodni. Ez a sokféleség azt jelenti, hogy a szeretetnek is számos szólama van.
Amikor a szerelmesek összetapadnak, mint a párzó állatok, testükben a sejtvilág "szerelme" is elszabadul. Nemcsak a férfi szereti a nőt,, de mindkettőjük nyálkás sejtvilága  is forrni kezd, az ondósejtek milliói indulnak el, hogy belehatoljanak a várakozó petesejtbe, egész testük szeretetre hangoltan izzik -- de ugyanekkor két félbeszakított Lélek is megpróbál újra egybeforrni; érzelmeik összerezegnek , mintha nemcsak karjaikkal, de láthatatlan szárnyaikkal is átölelnék egymást -- és  a széttépett Isten is boldog, hogy egy pillanatig tartó nászban összehozta végre lázadó teremtményeit.


Írta: Müller Péter - Szeretetkönyv (133-134. oldal) Alexandra, 2006 ISBN963 370 363 9

 

Nincsenek megjegyzések: