.
Különleges válogatást mutat be a tihanyi KOGART Galéria szeptember 23-án megnyílt tárlatán a magyar szobrászat kiemelkedő alakjának műveiből. A Kovács Gábor Művészeti Alapítvány Balaton-parti galériájában kiállított műalkotások Ferenczy Béni érett korszakának két központi témájára koncentrálnak: a michelangelóian izmos női aktokra és az önvallomásszerű siheder fiúalakokra.
A Ferenczy Család Művészeti Alapítvánnyal közösen rendezett kiállításon
a művész életében közel egyidőben megjelenő két archetípus és a mögötte
húzódó magánélet története bomlik ki a változatos technikákat
felvonultató művek sokaságában.
Az
erős nők előképe Fereczy Béni orosz származású felesége, Erzsi volt,
akinek kényszerűségből a Szovjetunióban hagyott fia pedig a magányos
fiatal fiú modellje lett. A tárlat egyszerre tárja fel az elszakadás és
összetartozás állapotát, valamint e két motívum művészi körüljárásának
útját grafikákban és plasztikai művekben, mégpedig a lehető
legszélesebben körben. A tematika a csoportkép, az önálló ábrázolás és a
portré formától egészen az álom szürreális világába átívelve jelenik
meg. Ugyanakkor a technikák tekintetében is változatos a megjelenítés,
hiszen plakett, dombormű, érem, szobor, grafika, tusrajz, vázlatok és
előkészítő rajzok sorakoznak fel a kiállítótérben, vagyis láthatóvá
válik minden, amiben egy szobrász egy téma körbejárásakor gondolkodik. A
tárlat, amelyen sok, eddig nagy kiállításon még nem látható munka és a
művész életét felvillantó fotódokumentáció is megtalálható, abban az
értelemben is unikális, hogy bepillantást enged az alkotó folyamatba.
Erős nők
1932-ben,
az akkor már több mint egy évtizede emigrációban élő szobrászt a
művészeti munkák hiánya és magánéleti válsága a Szovjetunióba vezette,
ahol életébe ismét beköszöntött a szerelem egy régi ismerős személyében.
Ferenczy Béni művészetében kitörölhetetlen helyet szerzett magának az
új múzsa, az elkövetkező évtizedek legfontosabb modellje: Erzsi.
Erzsi
vaskos, mégis nőies teste, jellegzetes arcvonásai, rövidre nyírt
frizurája köszön vissza a szobrász robusztus aktjain, melyek egy-egy
véletlenül elkapott, majd gondosan megkomponált mozdulat szobrászi
megformálására tesznek érzékletes kísérletet. A női aktok határozott
testtömege, valószínűtlenül vastag bokája és csuklója, szándékoltan
módosított arányú testfelépítése Ferenczy művészetének egyik
karakterjegye. Anatómiai torzításait hosszú művészi pályája során
dolgozta ki, így kutatta például a szobrászatban az ifjúság jegyeit. A
„fiatalság titkát” végül az alak vékony derekú, súlyos végtagú, magasra
rajzolt mellű arányaiban találta meg.
Nőalakjait
nem ruházta fel attribútummal, és címadással sem próbálta
megszemélyesíteni őket. Amennyiben mitológiai vagy biblikus alak nevét
viselik, azt minden esetben utólagosan, másoktól kapták. Egyszerűségük
ellenére azonban mégsem tekinthetünk rájuk hétköznapi zsánerekként vagy
egyszerű akttanulmányokként. Rendkívüli izomzatukkal, egyensúlyt kereső
testtartásukkal, harmóniát sugárzó nyugalmukkal egy felsőbb igazság
birtokosai.
Játszó fiúk
A
Szovjetunióban hagyott gyermek elvesztése és Ferenczy Béni első
házasságából származó fiának, Mátyásnak korai halála kétségkívül nagyban
befolyásolta a törékeny kisfiú szomorú, magányos figurájának
létrejöttét. A sorstragédiák által személyessé váló, a felnőtt lét
komolyságát is megtapasztaló siheder alakja azonban hamarosan
önállósult, és Ferenczy csoportkompozícióinak főszereplőjévé vált.
Továbbgondolásából született az érett korszak fő művének számító
kompozíció, amit ma Játszó fiúk néven ismerünk. A műtárgycsoportra
nyilvánvalóan komoly hatással voltak édesapja, Ferenczy Károly korai
művei, kiváltképp Kődobálók című festménye. A finom naturalista képek
visszafogott, merengő hangvétele köszön vissza Ferenczy Béni magukba
zárkózó, csapott vállú, melankolikus kisugárzású aktjain.
Az
apai örökségből kiinduló és önnön sorsának tragédiái által személyessé
váló magányos fiúalak kettős megjelenítését Önarckép-érméjének
hátoldalára tette a művész, jelezve ezzel a kompozíció életműben
elfoglalt kitüntetett helyét. A kisfiú-ábrázolások tehát fokozatosan
váltak le a kiindulópontot jelentő Miklós magára hagyott alakjáról,
átlényegülve egyfajta általános érvényű, belső önarcképpé.
Aranykor
Az
1940-es évek művei már egy kiforrott művész érett korszakának
produktumai. Kompozícióiban a múlt és jelen kultúrájának értékei
harmonikus egységgé forrnak össze, hisz egyszerre van bennük jelen az
antik görög szobrászati hagyomány és a 20. század klasszikus mediterrán
plasztikáját képviselő mestereinek modernsége. Az antik szobrászat új
interpretációjaként a művek nem csupán a görög kánonok szépségrendszerét
vették át, de annak szellemiségét, a csendes életöröm és az ártatlan
érzékiség derűjét, a testi létezés öntudatlan harmóniájának kifejezését
is.
Ferenczy
Béni élete a 20. század történelmének viharai között zajlott, életművét
személyes tragédiák befolyásolták. 1956-ban a forradalom leverésének
napjaiban agyvérzés érte. A mester jobb oldalára megbénult,
beszédkészségét is elvesztette. A művészet szeretete, munkába vetett
hite azonban minden nehézségen túljutó művészi „feltámadást”
eredményezett: újratanult festeni, rajzolni, mintázni. E belső küzdelmek
azonban rejtve maradtak harmóniát kereső műveiben. Legszebb példája
ennek az a – már bal kézzel mintázott – fiúalak, mely Aranykor címmel
hirdeti a vergiliusi pásztorénekekben rejlő jóslatot: „Nézd, ujjong a
világ a jövendő korszak elébe!”
A kiállítás kurátorai:
Földes Mária művészettörténész (Ferenczy Család Művészeti Alapítvány),
Gulyás Dorottya művészettörténész (Szépművészeti Múzeum - Magyar Nemzeti
Galéria), Marosvölgyi Gábor művészettörténész (Kovács Gábor Művészeti
Alapítvány)
A kiállítás megtekinthető: 2018. szeptember 23 – november 18. között.
KOGART GALÉRIA
Tihany, Kossuth Lajos utca 10.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése