Az egyszerű „paraszt”-ész századok óta
hagyomány útján öröklődő megfigyeléseinek sorában alig van általánosabb
elterjedésű és megbízhatóbb hitelű, mint az, hogy valamivel május hó
közepe előtt az addig szép egyenletességgel emelkedni szokott
hőmérséklet hirtelen alásüllyed, s ezzel többnyire érzékeny károkat okoz
az épp akkortájt legkényesebb növényzetben.
Okait ennek a jelenségnek rég kutatja már, de
kielégítő megoldását máig sem találta meg a meteorológiai tudományos
vizsgálódás. Az igaz, hogy ennek adatai még vajmi rövid időre terjednek
vagy sokkal szűkebb megfigyelési területről valók, hogy sem törvényerejű
következtetéseket lehetne belőlük vonni. Itt azonban készen kapja a
tudomány a majdnem kivétel nélkül szabályszerűséggel ismétlődő évi
jelenséget, amely a fent jelzett időponthoz oly közel jár még
ingadozásaiban is, hogy ősrégi idők óta bizonyos kalendáriumi napokhoz
kötötte a nép, hagyományos meteorológiája. Csak az okot kellene
kideríteni, a tény nem szorul megállapításra. De míg ez utóbbit szíves
készséggel elismeri újabban már a tudomány is, addig az okot illetőleg
még mindig csak kétes és egymással meg nem férő elméleteket kockáztat.
Ezek sorában a hírlapok révén is eléggé
ismeretessé vált az, amely a május közepe táján rendesen beálló fagyok
okát egyenesen Magyarország talajviszonyaiban keresi. Wilhelm Von Bezold
véleménye szerint ugyanis világrészünk tavaszi felmelegedése, mely
természetesen déltől észak felé haladó irányban történik, főleg a nagy
magyar Alföldön ér el korán igen magas fokot, amivel ugyan e tájon
aránylag igen magas hőmérőállás mellett ehhez képest alacsony
légsúlymérői állás szokott járni. Ennek, a vele egy időben Európa
nyugatán uralkodni szokott magas légnyomással kapcsolatban, erős északi
szelek a következményei. Ilyenek aztán karöltve a másoktól egyik
okképpen említett erős hőkisugárzással és a többnyire derült, sőt olykor
holdvilágos éjszakákkal, könnyen előidézik a tetemes hőcsök-kenést,
mely főleg a szél hirtelen megálltával tetemes károkat okozható fagyokig
is süllyedhet.
Anélkül tehát, hogy okunk lenne rájuk
büszkéknek lennünk, a „fagyosszentek”-et akár megtehetjük magyaroknak
vagy legalább földieinknek is. Népünk ugyan, amely méltán fél tőlük s
nemigen áldja őket, aligha fog hajlandóságot érezni magában arra, hogy
adoptálja e kellemetlen vendégeket, akiknek garázdálkodásáért ugyanazzal
a joggal, amivel a nyugati népek a magyar Alföldet vádolják, mi meg a
tőlünk délkeletre terülő balkán félszigeti vidékeket vonhatnók
felelősségre. Nem is hiába hangzik a magyar ember fülében a három
legfőbb fagyos-szentnek a neve, a Pongrác, Szervác és Bonifác név, olyan „rácosan”.
Pedig e három jámbor szentje az Istennek
igazán nem tehet róla semmit, ha kalendáriuma évfordulójuk épp e
rosszhírű napokra esik. Ők igazán semmivel sem szolgáltak rá sem
életükben, sem halálukban, hogy ily szomorú dicsőségre tegyenek szert a
hagyományos meteorológia révén. Csakhogy ez nem sokat törődve az ő
ártatlanságukkal, bizony megtette őket annak a jelenségnek az okaivá,
amely rendesen az ő emléknapjaikhoz fűződik. Erre vall a magyar nevükön a
„fagyosszentek” címén kívül az is, amelyet Dél-Németországban viselnek,
ahol „Eismänner” (jégemberek) néven ismeretesek, holott
Észak-Németországban „Die drei gestrengen Herrn” (a három rideg nagyúr) a
még ünnepélyesebb titulusuk.
Hármukon kívül különben még egynéhányan
osztoznak velük abban a szinte babonás félelmet gerjesztő rossz hírben,
amely őket a gazda szemében nem sokkal jobbaknak tünteti fel a pogányság
valamely gonosz démonainál, a szántszándékkal ártó s engesztelést
követelő hatalmaknál. Ilyenek még a május 11-ére eső Mamertus
is, aki már legalább a nevében visel valami olyast, ami e hírnévre
kissé érdemesebbnek láttatja őt a többinél. Északi és nyugati
Németországban ugyanis Mamertusszal kezdődik a fagyosszentek sora,
kikhez ötödik gyanánt sok helyütt, így nálunk is, többnyire még Zsófia
(máj. 15.) csatlakozik. A teljes sor tehát ez:
Május 11. Mamertus (v. Beatrix).
Május 12. Pongrác.
Május 13. Szervác.
Május 14. Bonifác.
Május 15. Zsófia.
A középsők a legáltalánosabb elterjedésű hit szerintiek és a legveszedelmesebbek.
Tíz nappal utánuk kullog aztán még egy, aki
nem kevésbé félelmes és különösen a szőlősgazdák és kádárok előtt áll
rettegésből származó tiszteletben. Ez a híres Orbán, kinek május 25-ére eső napja egyébként is nevezetes dátuma a hagyományos kalendáriumnak.
Ha mármost sorra vesszük őket, Mamertus
mindenekelőtt érdekes pogány kori, mégpedig római mitológiai emléket
rejt a nevében. Puszta véletlenség ugyan, de azért nem kevésbé
figyelemreméltó, hogy a jámbor viennei püspök, akinek a hagyomány a
keresztjáró körmenetek megalapítását tulajdonítja, majdnem ugyanazt a
nevet, illetőleg ugyanannak a névnek a származékát viseli, amelyen a
római nép leghatalmasabb nemzeti istenét nemcsak a harcok ura, hanem a
vetésekben károkat okozó fagy- és vihardémon minőségében is félve
tisztelte. Ez a istenség Mars, Mavors vagy Mamers, legrégibb nevén Marmar, amely már a jelentésében rejti a rombolás fogalmát.
A Lupercalia ünnepe nyitja meg kora tavasszal
(február 15. Itáliában már a kikelet eleje) azon agrárszertartások
sorát, amelyek mind a föld gyümölcseinek épségben maradását, dús
termését és a nyájak jólétben tenyészését kérik a jóságos, és váltják
meg az ádáz és ártó szándékú istenségektől. Egy hónappal utóbb a
Saliusok, a pajzsot és dárdát viselő Mars-papok, táncoló körmenete kér
oltalmat a rettenetes Marmartól a népnek s kíméletet a vetéseknek. Ismét
egy hóval utóbb, a gabonarozsda ártó démona ellen védekezik az áhítatos
római nép a kertek dombjára menő körmenettel. Négy héttel később meg,
május második felében, a Dea Dia, a föld istennője, tiszteletére tartott
háromnapi ájtatosság következik, melyet a tizenkét „mezei testvér”
(fratres arvales) papi testülete rendez. A középső főnapon
kalászkoszorúval és fehér homlokszalaggal ékesen az istennő berkében
sajátszerű táncot lejtenek ősrégi imadal kíséretében, amely éppoly
rejtelmes, mint a Saliusok táncát kísérő himnusz, és csak annyit árul el
már az ókorban elhomályosult értelméből a későbbi kutatásnak, hogy
benne a nép a jóságos Larok
védőistenségeihez folyamodott segítségért, kíméletet kérve meging a bősz
Marmartól, végül pedig a szántás-vetés összes isteneihez (Semones)
emelte esdeklő fohászát.
Februártól május végéig tehát egymást érték a
régi rómaiaknál s az ő uralmuk alá került és szokásaikat utánzó
területeken az agrár-körmenetek: s így nem csoda, ha az őskeresztény
egyház, mely mindenütt pogány s elsősorban római alapon volt kénytelen
tovább építeni, sokat átvett és saját szelleméhez idomítva megtartott ez
ősrégi, a nép lelkébe mélyen begyökeresedett hagyományokból.
Marmar, a bősz vihardémon mellett voltak a
római mitológiának bizonyára még más, kisebbrendű fagy- és
jégeső-istenségei is, akik ilyenformán a keresztény fagyos szentek
őseinek volnának tekinthetők, anélkül, hogy az egy Mamertuson kívül s
ebben is a nevén kívül egyéb a régi Róma legnagyobb fagyos szentjére, a
vetéseket fenyegető Mars-Mamersre emlékeztetne.
Mert bizony sem Servatius, sem Pancratius és
Bonifacius meglehetősen homályos és a római martirológiumban sem valami
nagy nevezetességű alakjaihoz olyasféle legenda nem fűződik, ami e
hírnevöket igazolná. Nem s köszönhetik ők azt egyébnek, mint annak a
puszta véletlennek, hogy nevük a naptárban épp arra a hírhedt harmadik
májusi pentasra (11-15) esik, amely Közép- és Nyugat-Európában az első
melegebb tavaszi napokra rendszerint bekövetkező reakció majdnem
szabályszerű időszaka, Éppígy vagyunk Zsófiával is, aki szintén ártatlan
a neki jutott szomorú szerepben. Ellenben Mamertus-szal még annyiban is
érdemes foglalkoznunk, hogy nevéhez, amint már jeleztük, a legrégibb
fagy- és vihardémonok egyikének emlékén kívül még egy nevezetes
keresztény egyházi szertartás alapítása is fűződik.
Így nyújtanak egymásnak századok és ezredek
hosszú során át, többszörös megszakadás mellett is, újra meg újra
egybekulcsolódó hagyományok kezet, s így maradt fönn változott alakban
és külsővel is lényegében önmagához híven az, ami a társadalmi
intézményekben, különösen a legszívósabb éltüekben, a vallásiakban örök
emberi. Ez pedig a kifürkészhetetlen föld-fölötti hatalmaktól függés
mély érzete, minden vallásos cselekedet lélektani alapja, amelyből
egymással szerves összefüggésben nő ki a hit is, meg annak túltengése, a
babona is; Úgyhogy emezt sokszor alig lehet amannak kára nélkül irtani:
valamint amazt igen bajos néha, emezt nem kímélve, megszilárdítani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése