.
Először készült táncszínházi előadás Kertész Mihály legendás filmjéből. A Miskolci Balett táncosai elevenítik meg a nézők számára a második világháború alatt játszódó amerikai mozifilmet. A pergő történet egyszerre melodráma, krimi és kalandfilm. A bemutató október 20-án volt a Kamaraszínházban. Az alkotók remélik, a nézők számára ez egy gyönyörű barátság kezdete lesz.
A cinikus Rick kocsmája a szélhámosok, szerencsejátékosok és a vízumra várók találkahelye. Ide érkezik a cseh Viktor László feleségével, Ilsával – nekik is vízumra van szükségük. Rick felismeri Ilsában a régi párizsi szerelmét, és viszont. Míg Ilsa elmerülten nézi Ricket a kávéházban, az As Time Goes By dallama visszaröpíti őket egy nyugodtabb életbe, melyet még nem mérgezett meg a háború.
A Casablanca cselekményében finom egyensúlyt tartva ötvöződik a szerelmi és a politikai szál. A Miskolci Balett egyedülálló módon, a tánc nyelvén fogalmazza újra ezt az erős érzelmekkel és nosztalgiával teli szerelmi háromszög-történetet.
„A Casablanca a filmtörténet legnagyobb alkotása.” (Szabó István, filmrendező)
A Miskolci Balett minden évadban műsorra tűz egy olyan produkciót, amely a közönség számára ismert történetet dolgoz fel. Az idei évben a filmtörténet talán legnagyobb alkotására, a Casablancára esett a választás. Kozma Attila koreográfus-rendező szerint ez az előadás képes arra, hogy valóban minden korosztályt megszólítson. – Míg a zenék és a mozgásvilág friss és fiatalos, maga a történet, a film az idősebb korosztályban ébreszthet több emléket. Reméljük, nekik sem okozunk csalódást – mondta Kozma Attila. – Egy filmet átültetni táncszínpadra mindig izgalmas vállalkozás. Ez pedig egy sokszínű, jól kezelhető sztori, szerelmi történet és krimi izgalmas keveréke, tele jó karakterekkel, akiket a táncosok számára nagy élvezet megformálni. Az előadás visszaidézi bennem is a film hangulatát. Ehhez igazodott a táncjáték stílusa is, amely alapvetően a neoklasszikus és a kortárs stílust vegyíti. Ez nem annyira merev, kötött, mint az egyéb stílusok, nagyobb teret ad a táncosoknak az érzelmek kifejezésére és a színészi játékra - tette hozzá a koreográfus.
A díszlettel kapcsolatban elárulta, a néző azt látja majd, hogy egy lezuhant repülőgép fúródott a Kamaraszínház színpadába. Egy közel élethű méretű amerikai vadászbombázó roncsa alkotja a díszletet, amely egyrészt jelöli a korszakot, másrészt szimbolikus jelentéssel bír: Casablancából senki nem megy el. A monumentális díszlet számos játéklehetőséggel is szolgál, hiszen sok jelenetben a forgatható szárnyakon táncolnak a művészek, de a terek kijelölésében is szerepet játszik a repülő – meséli Kozma Attila.
Rick, a Casablancai kocsmáros szerepében Dragos Dánielt láthatja a közönség, aki úgy érzi, mostantól az előadás és a film is fontos szerepet tölt majd be az életében. Rick igazán izgalmas karakter, úgy látszik, hogy egy magának való figura, aki minden helyzetben képes józan döntést hozni és független maradni minden külső hatástól. Mégis tudjuk, hogy összetört a szíve. Pont ezért az egyik kedvenc jeleneten – a filmben és a darabban egyaránt – amikor Ilsa elmegy hozzá az útlevelekért. Ebben a néhány, érzelmekben rendkívül gazdag percben mutatkozik meg igazán az a harc, amit a férfi és a nő egymással vívnak. Nagyon nagy hatással van rám minden alkalommal ez a jelenet – meséli a táncművész.
Nem csupán a darab főszereplője Dragos Dániel, de a világításért is ő felel az előadásban. – Nagyon érdekelnek a fények, így nem először próbálom ki magam világosítóként – mondja. Ez most nagy kihívás számomra, mert még soha nem dolgoztam kamaraszínház méretű térben. A műszaki kollégáktól viszont rengeteg segítséget kaptam, amiért nagyon hálás vagyok.
Bányai Mirjam alakítja Ilsát, a két férfi között dönteni kényszerülő nőt. A művésznő elmondta, a Casablanca édesapja kedvenc filmje volt, így gyerekszemmel is szerette, most felnőttként pedig egészen új élmény volt számára a mostani találkozás. – Most, a nő szemszögéből nézve a történetet, számomra a szeretet és szerelem közötti vívódásról szól. Ilsa karaktere is új számomra, eddig erősebb, dominánsabb nőket formáltam meg a színpadon, míg Ilsa jellegzetes karaktere a finomságában, érzékenységében rejlik. A döntéssel pedig, amit neki Casablancában kell meghoznia, mindannyian szembesülünk valamikor életünk során. Ezt eljátszani viszont tényleg nagy kihívás számomra – mondta Bányai Mirjam. Arra a kérdésre, hogy ő hogyan döntene a helyében, így válaszolt – rettenetesen nehéz ilyen helyzetben okosan cselekedni, ezért én is sokat gondolkoztam rajta, mit tennék, kivel szállnék fel a repülőre Ilsa helyében. Most sincs még kész válaszom, de talán egyedül repülnék – válaszolta nevetve a táncművész.
Miskolci Balett
Casablanca – táncjáték
Kertész Mihály Filmje alapján
Koreográfus-rendező: Kozma Attila
Előadások:
- november 2., 17., 18., 25., 29.
http://mnsz.hu
Forrás: EuroAstra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése