.
Az Ódz sorozatában Takemitsu, Mendelssohn, Sibelius, Debussy, Beethoven, Adés, Gubaidulina, Vivaldi, Bach, Rousseau, Rameau, Schubert, Liszt, Chopin művei, a legnagyobb klasszikusok és a legizgalmasabb zenék egy sorozatban kiváló karmesterekkel. A koncerteket Hámori Máté, Ricardo Casero, Kelemen Barnabás, Dobszay Péter és Shoji Haraguchi vezényli.
Olyan szerzők és művek is terítékre kerülnek,
akiknek népszerűsége világszerte emelkedőben van, itthon azonban eddig
valamiért háttérbe szorultak. Így például Toru Takemitsu, a japán
zeneművészet legtöbbre értékelt alkotója, Thomas Adés, a fiatal brit
zseni, vagy Sofia Gubaydulina, az ezoterikus orosz látnok remekműveit is
bemutatja az együttes tavaszi zeneakadémiai sorozatában. Ez is része
annak a missziónak, amivel a zenét - és minél több fajta kiváló zenét -
közel akarja vinni a zenekar a magyar közönség szívéhez. Ennek a
missziónak továbbra is kulcs eleme az ifjúsági projekt, amelynek során
több tucat koncertet ad a Danubia budapesti általános iskolák
tornatermeiben, illetve a Kalandra fül! című családi matinésorozat a
BMC-ben, amely az egész családnak szóló, innovatív mini-koncertek során
vezet be a klasszikus zene nem is olyan átláthatatlan világába.
Egyre nagyobb teret kap az együttes életében az aprólékos műhelymunka:
ennek jegyében folytatódik a tavaly útnak indított Mesterműhely sorozat
a BMC-ben, ahol Major Tamás a vonós műhelymunka hátterébe is beavatja a
koncert közönségét. A koncert idei sztárvendége a világhírű magyar
fuvolás, Bálint János lesz, aki a koncert előtt nyilvános mesterkurzust
is tart majd az érdeklődőknek.
Ugyancsak a
vonós műhelymunka kiemelt állomása, hogy Kelemen Barnabás ezúttal
karmesterként áll a zenekar élére a márciusi zeneakadémiai koncert
alkalmával, ráadásul egy csupa hegedűs versenyművet felsorakoztató
programban: Gubaydulina Offertoriumának szólistája Cosima
Soulez-Lariviere, a 2017-es Nemzetközi Bartók Hegedűverseny győztese
lesz, Vivaldi Négy évszaka pedig Zalai Antal tolmácsolásában hangzik fel
ezen az estén.
Első alkalommal vezényli a Danubiát Roberto Casero spanyol karmester,
aki Mendelssohn népszerű hegedűversenye mellett Sibelius és Takemitsu
kevésbé ismert műveit fogja dirigálni. A Mendelssohn mű szólistája
visszatérő vendég az együttesnél: Pusker Júliát pár éve Bartók korai
hegedűversenyében ismerhette meg a Danubia Zenekar közönsége.
Hámori Máté
művészeti vezető két sláger művet is vezényel a tavaszi sorozatban a
zenekarral: február 14-én Beethoven IX. szimfóniáját, áprilisban, a
sorozat zárkoncertjén pedig Bach János-passióját.
A BMC-ben zajló zeneszerző portrésorozat
utolsó Haendel koncertjén egy frissen berobbant világsztár lesz az
együttes vendége: Baráth Emőke valódi Haendel specialistának számít,
akinek Philipp Jarousskyval közös lemeze valóságos klasszikus zenei
szenzáció volt az elmúlt évben.
A tavaszi, három koncertből álló új sorozat
a BMC-ben a szalonok világába nyit ajtót az érdeklődőknek: egy-egy
jelentős 18-19. századi személyiség, és a köré csoportosuló művészek és
bohémek adják a témát, amely köré a zenekar a műsort felépítette.
Rousseau-tól Casanován át George Sand-ig ível a sorozat tematikája, a
zenék pedig hasonlóan színes merítést kínálnak Rameau-tól egészen
Chopinig. A sorozat házigazdája ezúttal is Eckhardt Gábor lesz.
Miért éppen Szalon?
Ami a
nyugatosoknak a kávéház, az a romantikus zeneszerzőknek a „szalon”. Egy
arisztokrata – vagy arra hasonlítani akaró közeg, elegancia, pezsgő,
szellemességi párbajok, különcök és hírességek; és természetesen: a
Zsenik. Ők teszik halhatatlanná ezt a műfajt, amelyhez persze kellettek a
rajongó, olvadozó mádámok is, akik elhanyagolt feleség létükbe a szalon
pezsgésével próbáltak némi izgalmat csempészni. Nagy művek és nagy
gondolatok születésénél bábáskodtak nevetgélő, alkohol ködben úszó
rizsporos társaságok: az ő életörömüket szeretnénk megidézni szeretett
zene-palotánkban, a BMC-ben.
Február 17-én
és 18-án a Trafóban ismét műsorra kerül Franz Schubert – Hans Zender:
Winterreise (A téli utazás) előadása Mundruczó Kornél rendezésében. Az
előadás egy 2015-ben már bemutatott koncertszínházi produkció. Hans
Zender kiszenekarra írt kortárs feldolgozása zenei szempontból is nagyon
izgalmas vállalkozás. Mundruczó rendezése pedig egy bevándorló sorsán
keresztül nyúl ahhoz a kitaszítottság, magány és idegenség-érzéshez, ami
átszövi a dalciklust.
Február 27-én
lesz a zárókoncertje annak az Eötvös kurzusnak, melyet az Eötvös Péter
Kortárs Zenei Alapítvány karmestereknek és zeneszerzőknek rendez. A
koncerten az Óbudai Danubia Zenekar közreműködik. Heinz Holliger fiatal
zeneszerzőknek és karmestereknek szervezett nemzetközi mesterkurzus
professzoraként, valamint a mustMEET Composers közönségtalálkozó-sorozat
vendégeként érkezik Magyarországra, az Eötvös Péter Kortárs Zenei
Alapítvány, és Eötvös Péter személyes meghívására. A záró koncerten
Turm-Musik című darabja magyarországi bemutatóként hangzik el.
Az idei koncerteket élőben közvetítette a jelenleg legnagyobb internetes hírportál, az index.hu, illetve a fidelio.hu oldal.
A közvetítések révén némelyik előadás 60.000 emberhez is eljutott,
amely példátlanul magas szám a műfajban (összehasonlításképp: tavaly
összesen 77.000 fizető néző volt egész évben, amely számmal kiemelkedtek
a hasonló méretű magyar zenekarok közül).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése