Az egyetemünkön 1967-ben agrármérnökként végzett Szekeres Erzsébet textilművész életmű-kiállítását nyitotta meg a kecskeméti Cifrapalotában május 10-én Kovács Gergelyné kultúrtörténész.
A múlt századelőn lakóháznak épült Cifrapalota
előterében a 800 éve született Szent Erzsébet látható két faliszőnyegen,
a folyosón kiállított falikárpitok Szekeres Erzsébet
gyermekkorának
mézesbáb-világú vásárait idézik elénk.
A három teremben a Kertem virágai, a Meseszőnyegek és
az Örökségem című fejezetek olvashatók-csodálhatók meg. Olvashatók,
mert történetük van, csodálhatók, mert harmóniát sugároznak, fényt
tükröznek és a szivárvány színeiből szőttek, varrottak.
A kiállítás középpontjában Örökségem címmel Szekeres
Erzsébet fehér korszakának munkái láthatók, amelyek bűvöletében újra
dalra fakadt a megnyitón is közreműködő Maczkó Mária, Magyar
Örökség-díjas turai népdalénekes.
A
kiállítás június 24-ig tart nyitva. Érdemes minél többünknek
bizonyságot szerezni Szekeres Erzsébet szavainak igaza felől: a művész
egyik feladata, hogy mosolyt fakasszon az arcokra. Ezt mondta a megnyitó
végén. Minden bizonnyal azért, mert szemben állva a közönséggel, maga
is ilyen arcokat látott.
Örökségünk: meseképek-életképek
Kodály
Zoltán szülővárosában, a szecessziós Cifrapalotában együtt látni
Szekeres Erzsébet alkotásait ünnepi pillanat. A meghívó betétlapján
röviden már bemutattam Szekeres Erzsébet művészetét, de a kiállítás
képeit látva - a délutáni napfényben - Kodály népzenéről írott sorai
szólalnak meg bennem: „A magyar műzenei törekvések hosszú sora
sikertelen volt, mert nem a népzenében gyökerezett, hanem különféle
idegen formák utánzásával próbálkozott, mint annak idején az irodalomban
a németes, franciás, latinos iskola. A magyaros iskolát eleinte
lenézték, míg végre Petőfivel, Arannyal győzedelmeskedve olyan utat
mutatott, melyről azóta sem tér le magyar író. De nemcsak az
irodalomnak, minden más művészetnek is ők mutatták meg a helyes utat."
A Kiskunság földjén született Petőfi Sándor, a
szomszéd városban, Nagykőrösön élő Arany János költészete talán éppen
gyökerei miatt időtlen, lényegük, tartalmuk nem veszítette érvényét.
A néphagyományokat átörökítő művészeti törekvéseket, az új nemzeti
művészeti stílus megteremtését világháborúk, diktatúrák fojtották el.
Egyedül a zenében sikerült felépíteni a "katedrálist", két magyar
géniusznak, Kodálynak és Bartóknak. A katedrális azonban minden
művészeti ágban épül. Abban az eszme időben, amely Weöres Sándor
megfogalmazása szerint Aranykorra, Ezüstkorra, Érckorra és Vaskorra
különül el. Az eszme-idő nem történelmi idő, de minden történelmi idő
magán viseli e négy korszak valamelyikének bélyegét. A négy eszme időben
az emberiség élete Weöres szerint a különbtől a gyarlóbb felé, az
Aranykortól a Vaskor felé, az egyes ember élete fordítva, a gyarlóbbtól
az Aranykor felé halad, amely csendes, derűs, titok-nélküli ember életet
jelent, amelyben az ember az Istennel és a természettel teljes
összhangban él.
Ebben az eszmei korban születnek a művészet remekművei. De hogy milyen
ennek a kornak az ellentéte, a Vaskor, melyben, azt hiszem sok, a mi
történelmi időnkre jellemző vonást ismerünk fel, idézem Weöres Sándort: „Negyedik
a Vaskor. Az emberekben nincs többé kapcsolat a változatlan és a
változó között, legföljebb villanásképpen, álomszerűen. Csak a változót
ismerik s a változatlan iránti érzéket elveszítik. Teljesen a tér és
idő bontott jelenségvilágában élnek s azt, ami bontatlan, tér- és
idő-fölötti: Istent, az öröklétet, a testtelen erőket, mind a térben és
időben képzelik el külön-külön, a mozgalmas jelenségek mintájára: ezzel
az emberi ős tudás zűrzavaros mesévé válik. Némelyek látják ennek a
mesének képtelenségét, ezért Istent és a lélek halhatatlanságát s a
túlvilágot tagadják; mások, gyávaságból, mindenáron hinni akarnak a
lehetetlen mesében. A Vaskor tragédiája, hogy a vaskori ember balga, ha
hitetlen és még balgább, ha hívő. Az igazság, jóság, a szépség felé
törekvő jó szándék többnyire megvan, de éppoly reménytelen, mint a
szárnyaszegett madár repülése. Az igazságot felváltja százféle nézet, a
tudományt az adat-bogarászás és népszerűsítő tömeg-művelés. A jóságot
felváltja az érzelgősség, mely, míg egyfelé könnyekig meghatódik és
cukrot-mézet osztogat, másfelé gyűlölködik és könyörtelenül vetkőztet. A
törvényt felváltja mindenféle rendelet, melyeknek az erkölcshöz semmi
közük, a vezetőség érdekéből fakadnak; ha változik az uralkodó-párt,
akkor amiért egy nappal előbb börtönben ültél, most ugyanazért a
húsosfazék mellé kerülsz, és amiért egy nappal előbb kitüntetést kaptál,
most ugyanazért felakasztanak. A Vaskorban csak őrök és rabok vannak, s
minden rendszerváltozáskor e két kaszt megcserélődik. A szépséget
felváltja a kívánatosság, a művészetet a szórakoztatás és
lakásberendezési lim-lom. A Vaskor embere amilyen erőszakos, ugyanolyan
tehetetlen; mindent szervez, rendez, irányít, de csak kuszaság lesz
belőle; minden, amiből építeni akar, kátyúból van. Sohasem fordul a
felső hatalom ellen, hiszen nem is ismeri; kipusztításához nem kell
vízözön: ha feléli lehetőségeit, tönkremegy."
Szekeres Erzsébet alkotó évtizedei a vaskori
eszmeiség idején teljesedtek ki. Művészete alapjait abból az ős tudásból
merítette, amelybe, mint az anyanyelvbe természetesen növünk bele, s
annak változatos nyelvjárásait is értjük, sőt képesek vagyunk
elsajátítani. Ez az ős tudás, a magyar népi kultúra volt. A népművészet
alkotásai a teremtő Istennel és a természettel való harmonikus
együttélésről tanúskodnak. A népi kultúrában megvalósult a művészetek
egysége, a rózsákról nemcsak a népdalok százai énekelnek, kedves virágai
a szűcsöknek, takácsoknak, a szövő, hímző falusi asszonyoknak,
virágoskertté varázsolják a festett bútorokkal teli kalotaszegi
szobákat, stilizált alakjuk megjelenik a református temető fejfáin.
Az a kultúra, amelybe Szekeres Erzsébet belenőtt,
egy valamikori, avagy időtlen Aranykort őrzött meg, minden emberi
megpróbáltatással szemben hirdette az élet értelmét. Szekeres Erzsébet
azonban belenőtt abba a művészeti hagyatékba is, amelyet a Gödöllői
Képzőművészeti Műhely művészei hoztak létre a Bartóki-modell
szellemében, a népi kultúra vizuális és szellemi értékeiből teremtett új
nemzeti művészeti stílusba. Ezért írtam a meghívó betétlapjára, hogy
Szekeres Erzsébet egyik kezét a népművészeti, másik kezét a gödöllői
képzőművészeti örökség fogja. Alkotásai ezeknek a művészeti örökségeknek
a tudatos alkalmazásáról tanúskodnak.
Miről is szólnak ezek az alkotások? Égről és
Földről, az Ég és a Föld között lecsapó villámokról, az Ég és a Föld
között kifeszülő szivárványról, Istenről és az emberekről, a szentekről
és a példaképekről, a családról és a hazáról, a mesékről és a
történelemről, a sorsokról és az emlékekről. Rövidebben, ahogy
kiállításunk címe megfogalmazza: Örökségünkről. Ez a kiállítás
bemutatja, hogyan kell ezt az örökséget gazdagítva tovább adni az
utánunk jövő nemzedéknek.
Szekeres Erzsébet életmű kiállításának ihletettebb
helyszíne a kecskeméti Cifrapalotánál nem lehetett.
Forrás:
A Szent István Egyetem lapja
A Szent István Egyetem lapja
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése