A német zeneszerző a romantika korában élt, mégis a klasszicista zenei formákat kedvelte.
Nehéz természetű ember volt: ha valami (vagy valaki) nem tetszett neki, véleményét nem rejtette véka alá. Olykor még barátait, kedves ismerőseit is ugratta, megbántotta. „Jól példázza ezt a korabeli Bécsben közszájon forgó történet:
Egy este Brahms így búcsúzott az összejövetel házigazdájától:
- Elnézést kérek, ha véletlenségből elfelejtettem volna megsérteni valamelyik vendégét.”
Brahms zenei tehetségét (különösen
zongorajátékát) már korán felismerték, és
támogatták is: mindössze 15
éves, amikor lezárja zongora- és zeneszerzési stúdiumát. „A szükség
korán kényszeríti robotmunkára. Csekély fizetésért éjszakai lokálokban
muzsikál, és házhoz jár zongorát oktatni. Korán nyílik alkalma
föllépésre: zongorán kísér, férfikart vezet, kirándulóhelyen
zongoraszólókkal szórakoztat. Első hangverseny-közreműködése alkalmával –
14 éves korában – Thalberg mutatós, Bellini Normájára írt Ábrándját
adja elő. Önálló koncertjén, egy évvel később […] Beethoven
Waldstein-szonátájával és egy maga szerezte Keringő-fantáziával merészel
kilépni.”
„Brahmsot a Német Requiem tette
híressé. 1888-ban Drezdában csendült fel először, egy tétellel rövidebb
változatban. A teljes mű bemutatója egy évvel később Lipcsében volt. A
szövege német nyelvű, Luther Bibliájából való, és nincs köze a
hagyományos szertartásrendhez. Még Krisztus nevét sem említi. Brahms
szabadgondolkodó volt, ami nyugtalanította vallásos barátait. „Egy ilyen
nagy ember! Egy ilyen nagy lélek! És nem hisz semmiben!” - sajnálkozott
a megdöbbent Dvořák. A Német Requiem sikere után Brahms szinte teljesen
felhagyott a zongoristaként való turnézással.”
A 4. szimfónia kottájának részlete |
A kor magyar zenei
nagyjaival is találkozott: együtt játszhatott a hegedűművész Reményi
Edével (zongorakísérője volt) és Joachim Józseffel is. Többször
koncertezett Magyarországon, és a magyar dallamok is hatással voltak
zeneszerzésére: ennek köszönhetően születhetett meg többek között a Magyar táncok (1869), „Brahms 21 darabból álló, magyar témákon alapuló zenei csokra”.
Írt zongora- és hegedűversenyeket,
szonátákat, kórusműveket és dalokat is. Legismertebb szerzeményei közé
tartozik a Német Requiem, a Négy komoly ének, négy szimfóniája, vagy a Változatok egy Haydn-témára.
(forrás: Molnár Antal: Brahms. Gondolat, 1983)
„Brahms egyik tanítványának egy Schubert-dalt kellett eljátszania.
- Ezt a darabot Schubert úgy írta, hogy a szeretett nőre gondolt. Ezt érezze át a játéka közben.
Alig kezdett a tanítvány játszani, Brahms megállította:
- Félreértett, fiatal barátom. A dal a szeretett hölgyhöz szól, nem az anyósához.”
(forrás: Muzsikus-anekdoták. Rózsavölgyi, 2009, 51. és 53.o.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése