Elbeszélések, Gondolatok, Versek Építészet, Színház- és Képzőművészet, Mitológia, Történelem, Dzsessz- és Klasszikus zene, Tájak, Városok, Emberek, Érdekességek
Magamról
Valaha szebb napokat is látott nyugdíjas vagyok. Korábban hosszú éveken keresztül mikrobiológusként, tanárként éltem. Rövidebb ideig kisebb számítástechnikai cégeknél is munkát vállaltam. Az első számítógépemnek 22 évvel ezelőtt örülhettem. Tizenöt éve használok nyílt forráskódú, ingyenes, Linux operációs rendszert, valamint szoftvereket a korábbi, illetőleg a jelenlegi számítógépeimen. Néhány éve a weboldalaimat szerkesztem.
Keresés ebben a blogban
„Lighthouse” Kulturális és művészeti honlap
A „December 13.”társoldala a „LIGHTHOUSE” Kattintson a képre, ismerje meg!
Rég nem látott sikersorozatnak néz elébe a Magyar Állami Operaház és
az Erkel Színház. Március végétől június elejéig Magyarország legnagyobb
színházainak operatársulata és balettegyüttese, a Kolozsvári Magyar
Opera társulata, és még két világsztár énekes is fellép a két helyszín
valamelyikében, ráadásul a házigazdák is új oldalukról mutatkoznak be.
Az Operának, mint nemzeti intézménynek rangjából és helyzetéből fakadó
kötelessége a vidéki operajátszás támogatása. Ennek elősegítésére
rendezik meg már 2013-óta a Primavera sorozatot - emelte ki Ókovács Szilveszter,
a Magyar Állami Operaház főigazgatója, az elkövetkező időszakról szóló
tájékoztató kezdetén. Az pedig természetes, hogy a Kolozsvári Magyar
Operát is mindig ideértjük, ebbe a sorba. A társulatok előadásait egy
héten át láthatja majd a közönség az Erkel Színházban. Ugyanígy érvényes
az esélyek felkínálása a magyar táncművészet számára. Ennek keretében a
Magyar Nemzeti Balett immár harmadik alkalommal rendezi meg nagyszabású
táncestjét, a Pas de Quatre-programot, amelyre az Erkel Színházba
invitálja Magyarország legnevesebb balettegyütteseit. A TáncTrend esten
pedig, március 30-án az alternatív táncműfajok képviselői lépnek
színpadra. Az ország különböző színházaiban dolgozókról elmondható, hogy
ugyannak művésztársadalomnak vagyunk tagjai, ezért feladatunk is a
széleskörű bemutatkozási lehetősége megteremtése mindenki számára -
hangsúlyozta a főigazgató. A Magyar Állami Operaház énekkarának karigazgatója, Strausz Kálmán
szerint a programsorozat egyik nagy értéke, hogy kiugrási lehetőséget
kínál, de ugyanakkor komoly felkészültséget is igényel az énekkari
művészek szólószereplése. A közönség két olyan darabot láthat, melyek
egyébként nem kerülnének a repertoárba. Umberto Giordano, Fedora című
operáját április 26-án 11 órakor és 28-án 19 órakor az Erkel Színház
tágas büféjében adja elő tizenkét ifjú énekkari művész. A történet
hamisítatlan francia romantikus tragédia, annak összes kellékével
(párbaj, levél, félreértés, méreg), elsöprő érzelmével és a cári
miliőben játszódó pétervári és svájci thriller minden fordulatával. A mű
több mint 90 éve nem volt hallható Budapesten. Ugyancsak az Erkel
Színház büféje lesz a helyszín április 30-án és május 2-án 19 órkor,
amikor Nino Rota, A florentin kalap című művét tizenhárom énekkari
művész tolmácsolja. Nino Rota neve ismerősen cseng az operákban kevéssé
jártasaknak is. Az Országúton, a Háború és béke, a Zeffirelli-féle Rómeó
és Júlia és A Keresztapa-trilógia zenei aláfestése, melynek második
részéért a szerző a „Legjobb zene" Oscar-díját kapta, mind-mind az ő
munkásságának része.
Az akár fesztiválnak is nevezhető Primavera érdekessége, hogy saját
művészeti igazgatójának darabját hozza Budapestre április 21-én a
Kolozsvári Magyar Opera. Júniusban lesz egy éve, hogy a társulat
bemutatta Selmeczi György, Bizánc című operáját. Most az a
ritka, szerencsés helyzet állt elő - mondta el az igazgató - hogy a
színház vezető szopránja, Kele Brigitta visszatér erre a szerepre. Ő
nagyon gyorsan rendkívüli karriert csinált és ma már a Metropolitain
Operában énekel. Vendégszereplése is jelzi, hogy egyre inkább megtelik
tartalommal a budapesti és a kolozsvári operaházak együttműködési
megállapodása. Egy nappal később, április 22-én a Győri Nemzeti Színház
mutatkozik be A varázsfuvolával. Másnap, 23-án, a Debreceni Csokonai
Színház társulata mutatja be a Don Giovannit. A sorozat érdekessége,
hogy 26-án ugyancsak Mozart Don Giovannijával érkezik a Pécsi Nemzeti
Színház társulata, így az a különleges helyzet áll elő, hogy ugyanezt a
darabot egymás után három különböző feldolgozásban is láthatja a
közönség, hiszen március végén a budapesti társulat műsorán is szerepel.
Verdi Rigolettója csendül fel a Miskolci Nemzeti Színház kiváló
szólistáinak előadásában, különleges díszletek között április 24-én,
majd 25-én mutatkozik be a Szegedi Nemzeti Színház Offenbach: Hoffmann
meséi című produkciójával. Az, hogy a legnagyobb hazai balett-társulatok együtt lépnek fel, ma már tradíció - állapította meg Solymosi Tamás,
a Magyar Állami Operaház balettigazgatója - és ez így marad jövőre is.
Március 29-én a házigazda budapestiek a Trójai játékok című
egyfelvonásos férfi balettparódiát mutatják be. A Pécsi Balett a Bach
zenéjére készült Beszélj hozzám című McMillan-koreografiával érkezik a
tánctalálkozóra. A Győri Balett művészei a kiváló, fiatal koreográfus,
Lukács András, Bolero című koreográfiáját hozzák az Erkelbe, melynek
során a cselekmény nélküli darabban, tíz női és tíz férfi táncos, azonos
jelmezben, hatalmas fekete szoknyában táncol. A 25 éves Szegedi Kortárs
Balett a Nemzeti Táncszínházzal közös produkciójában, Juronics Tamás,
Stabat Mater című alkotását mutatja be. A darab az angyali üdvözlet
pillanatát ábrázolja, amint Gábriel arkangyal megjelenik az ifjú
Máriának és elmondja az Igét, mely szerint a szűz méhében az Isten
gyermekét hordja.
A TáncTrend esten március 30-án az alternatív táncműfajok képviselői
lépnek színpadra. A három fellépő formáció a Frenák Pál Társulat - a
híres Fiúk című produkcióval - Fodor Zoltán társulata, az Inversdance,
az ószövetségi történetet feldolgozó Eszter című előadásával és a Magyar
Nemzeti Balett nyolc táncosa, akik Andrea Paolini Merlo,
Metamorphosis Nocturnes (Éjjeli Metamorfózis) című koreográfiáját
mutatják be. Ez a darab Ligeti György No. 1-es vonósnégyesére, a
balettnyelv új használatának lehetőségeit megmutató táncprodukcióként
készült. A vonósnégyes formáját tekintve a bécsi klasszicizmus
szabályait követi, ám Ligeti műve hangzásvilágával és ritmusával egy új,
modern világot ábrázol. Ez a kettősség a táncban is megjelenik. A célom
az volt, hogy megvalósítsam a klasszikus lépések újszerű összekötését
és egybeolvasztását modernebb mozdulatokkal - árulta el az előadásról
Andrea Paolini Merlo. A tavaszi sorozat két kiemelkedő szólóestje igazi, nagyszabású operaházi program lesz. Az első, Evelyn Herlitzius
Wagner-estje április 11-én. A világ zenei színpadain Wagner szerepeinek
egyik leghitelesebb tolmácsolója 1997-ben mutatkozott be a Drezdai
Állami Operában. Európa szinte valamennyi vezető operaházában fellépett,
többek között a milanói Scalában, a Berlini, a Bajor, a Bécsi Állami
Operában, a Berlini Deutsche Operben, de meghívást kapott Japánba is.
Énekelte a Tannhäuser mindkét női főszerepét, koncertelőadóként is
jelentős művész, aki olyan karmesterekkel dolgozott együtt, mint Solti
György, Sir Simon Rattle, Dániel Barenboim, Kent Nagano vagy Pierre
Boulez. Budapesti koncertjét, melyen felhangzanak többek közt a
Lohengrin, A walkür, és Az istenek alkonya részletei, Jonas Alber
dirigálja. Repertoárján Glucktól Brittenig az operairodalom jelentős
darabjai szerepelnek, mellettük olyan ritkaságokat is vezényelt, mint a
Nelson Mandela felesége tiszteletére írott Winnie c. opera.
A vendégszereplésekre június 2-án Juan Diego Flórez áriaestjével
helyezi fel a koronát a Magyar Állami Operaház. A világhírű tenor első
alkalommal 2011 novemberében énekelt a budapesti Operában. A perui
csodatenort akkor számos külföldi rajongója is elkísérte a magyar
fővárosba. Juan Diego Flórez már huszonévesen a milánói Scala színpadán
énekelt, sőt megtörte a Scala 74 éves tradícióját, és egyik áriáját
ráadásként másodszor is előadta a tomboló közönségnek. A világjáró
énekes a legnagyobb dalszínházak és koncertszínpadok legkiválóbb
dirigenseivel dolgozott, amerre jár, világsztárként ünneplik. Hazájában,
Peruban szinte minden kitüntetést megkapott már, még bélyeget is
bocsátottak ki a tiszteletére. Budapesti koncertműsorának első felében
Delibes, Gounod, Bizet és Massenet műveiből ad elő részleteket, a
másodikban Donizetti, Berlioz és Offenbach dallamai is felcsendülnek. A
hangverseny dirigense, az amerikai Christopher Franklin olyan neves
zenekarokat is vezényelt, mint a Royal Philharmonic Orchestra. Európa
koncerttermein kívül megfordult Amerikában is, a kortárs zene
elkötelezett híveként pedig több jelentős olasz és ausztrál mű
ősbemutatóját vezényelte.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése