Makszim Gorkij, (eredeti nevén Alekszej Makszimovics
Peskov, (Nyizsnyij Novgorod, 1868. március 28. – Moszkva mellett,
1936. június 18.) orosz író, drámaíró.
Gorkij 60 évesen - 1928. |
Makszim
Gorkij
(1868-1936)
(1868-1936)
Kevés olyan író akad az ezerévek
legfontosabbjai közt is, akiről oly egyértelműen kijelenthetnők,
hogy vele új fejezet kezdődik az irodalomtörténetben. Makszim
Gorkij esetében kétségtelen ez a világirodalmi szerep: vele
kezdődik a szocialista realizmus.
De minden kezdet egyben valaminek a befejezése,
túllépése. Az induló Gorkij úgy bukkan fel, mint a már régóta
világtekintélyű orosz széppróza legújabb nagy tehetsége,
Tolsztoj pártfogoltja, Csehov jó barátja, aki - miközben
folytatja az orosz realizmust - egyben sokat tanult az előbbi
nemzedék európai romantikájától is, és az éppen korszerű
naturalizmustól is, s közben-közben egy-egy ritka, de gondosan
csiszolt remekmívű lírai költeménnyel a szimbolistáknak is
rokona. Ha Gorkij - Csehov módjára - viszonylag fiatalon, még az
1905-ös forradalom előtt halt volna meg, vagy ha nem érti meg a
forradalom következményeit, akkor bízvást úgy tekintenénk
vissza rá, mint a klasszikus orosz irodalom nagy lezárójára. Mert
a XIX. századbeli orosz szépprózának azt a nagy ívű - és az
egész világirodalmat befolyásoló - fejlődését, amely Gogollal
kezdődik, Gorkijjal kell befejezni. Ugyanakkor azonban azt a
mindmáig tartó és most is továbbfejlődő utat, amelyet -
úgyszintén világhatással - a szovjet-orosz irodalom megtett,
Gorkijjal kell kezdeni.
Ha életművének egészét tekintjük, azt is
elmondhatjuk, hogy szépprózájánál alig-alig kisebb jelentőségű
és talán nem is kisebb hatású drámáinak nagy sorozata, hiszen
az élő színpadi irodalom legfontosabb előkészítői közé
tartozik, s egynéhány drámája ugyanúgy klasszikus alkotás, mint
regényei és novellái. Tudomásul kell vennünk azt is, hogy
századunk nagy irodalomesztétái és irodalomszervezői közé
tartozik, még a szocialista realizmus kifejezés is tőle származik.
Néhány író arcképe, Leninnel folytatott irodalmi levelezése,
rendszeres levelező kapcsolata Csehovval korunk irodalomelméletének
nélkülözhetetlen dokumentumai. Ritkán megszólaló költészete
pedig sajátosan szép példája a forradalom útját megtaláló
szimbolizmusnak.
Elsősorban azonban mégis elbeszélő, aki
ugyanolyan mestere a lírai hangvételű novellának, mint a
társadalmi körképet idéző nagyregénynek. És amilyen indokolt a
XIX. század oly nagy jelentőségű szépprózáját
világviszonylatban is Csehov mellett Gorkijjal befejezni, ugyanolyan
indokolt a XX. század szépprózáját Gorkijjal kezdeni. (Még
akkor is, ha Csehovnak megadatott még, hogy belépjen a XX.
századba, Gorkij pedig már a XIX. század végén jelen volt az
irodalomban.)
A Makszim Gorkij írói név, valójában Alekszej
Makszimovics Peskovnak hívták. Ez a Makszim Gorkij kesernyésen
tréfás forma, magyarul körülbelül azt jelenti, hogy Keserű
Maxi. De minthogy már első megjelent művével, amely e különös
név alatt jelent meg, híres és hamarosan világhírű lett,
mindvégig vállalta. Az olvasó pedig úgy megszokta, hogy már
senki sem érzi benne a fanyar öngúnyt. Az oroszul nem tudó
külföldinek pedig eleve olyan volt, mint a többi orosz név.
Nagy utat kellett azonban megtennie az első
irodalmi jelentkezésig és a nyomában azonnal megérkező sikerig.
Kispolgári család árvája volt, rokonoknál tengett, s amikor
hamarosan a maga embere akart lenni, egyre mélyebbre került a
szegénység alvilágában. Volt hajósinas, péklegény és
rakodómunkás. De közben fáradhatatlanul és emberfelettinek
tetsző erővel vágyódott a műveltség és a szépség után. A
nyomorúság esztendei egyben a lankadatlan tanulás és olvasás
mámoros esztendei voltak. Önéletrajzi regényhármasa - az Életem
- túl azon, hogy nagyon szép és nagyon izgalmas olvasmány -,
egyben az erős lélekkel szépségre és igazságra vágyó ember
önformáló képességének és felemelkedésének is
tanúbizonysága.
Egyszerre, egymás mellett veszi tudomásul a
társadalom mély rétegeinek életét, vágyait és az irodalom adta
nagyszerű érzéseket. Kezdetben a nagy hősöket és a nagy
eszméket ábrázoló romantikát fedezi fel magának. Felfedezi a
megalázottak, a kétségbeesettek, a reménytelenek lelkében
elnyomott, de mégis élő jóságot, szépséget, a hősökhöz
méltó szenvedélyeket. És amit abban az időben a kitaszítottak
világáról az időszerű irodalom a naturalizmus részletező
módszerével igyekezett felmutatni, azt Gorkij még egyszer utoljára
a romantika pátoszával, színáradatával és szépségvágyával
fejezi ki. Ez volt az a merőben újszerű és meglepő első
elbeszéléseiben.
Akkor lépett elő, már közeledvén a
harmincadik évéhez, amikor lankadatlan próbálkozások közepette
kiérlelte a stílusát. Ez a gazdag, nagyon szemléletes, népi
ízeket és csiszolt irodalmiságot egybeötvöző mondatáradat
közelebbi rokona Victor Hugónak, de még Dickensnek is, mint a
legfontosabb közeli tanítómesternek, Tolsztojnak. Később
Tolsztoj éppen ezt a nagyon is egyénit értékeli annyira
Gorkijban.
Korai nagy elbeszéléseivel - a Makar
Csudrával, a Cselkassal, az Izergil anyóval -
kellene lezárnunk a nagyromantika történetét, ha Gorkij semmi
egyebet nem írt volna. De nála ez csak a kezdet volt. Ámde ezzel a
kezdettel már el is mert menni a kor legtekintélyesebb - és
legérzékenyebb fülű - kritikusához, Korolenkóhoz, aki
felfedezte Tolsztoj, az orosz olvasóközönség, majd hamarosan a
nagyvilág számára. Ez a kezdet meghozta Tolsztoj atyai pártfogását
és Csehov barátságát.
Útja Párizs felé vezetett. A Nyugat lelkesen
fogadta. Az Éjjeli menedékhely meghozta a színpadi
világsikert is. Ő pedig túllépett a romantikán. Ekkor hagy
nyomot művészetén a naturalizmus, csakhogy ő mélyebben lát
emberbe és társadalomba, mint a naturalisták átlaga. És ami
mindvégig megkülönbözteti tőlük, az a stílus választékossága.
Úgy tudja ábrázolni a szennyet is, hogy mondatai nem mocskolódnak
be. Nemcsak ösztönös szemérmessége, hanem az emberi méltóság
igénye is úgy követeli, hogy mindig fölötte marad a meglátott
és ábrázolt rossznak, rútnak, trágárnak.
Fejlődésének ezt a korszakát nevezi ő maga
kritikai realistának. Látja a polgári válságot, látja a
mélyben élők nyomasztó körképét, rokonszenvezik a forradalmi
törekvésekkel, de nem tudja még, hogy merrefelé van kiút.
Reménykedő vágyakozása és a további út homálya ebben az
időben Csehov emberi-művészi magatartására emlékeztet. Ez a
hasonlóság is erősíti barátságukat. Ő is az állóvizet
ábrázolja, de nem Csehov pasztellszínű, zenei-lírai mélabújával,
hanem indulatokkal teljes, színpompás, mozgalmas történetekben.
Ez időbeli szépprózai főműve a Foma Gorgyejev című
regény, egy kitűnő polgárember semmibe vezető életútjáról.
1905 azonban már újra otthon találja.
Reménykedve vesz részt a forradalomban, amely bukással végződik.
Gorkijt le is tartóztatják. De akkor ő már világhíres író, a
világirodalom felháborodott tiltakozása szabadítja ki. S megy
vissza Párizsba, majd Amerikába, végül otthonra talál a napfény
hazájában, Capriban. De már túllépett a kritikai realizmuson.
Következik jó barátsága Leninnel. És megírja Az anyát.
Ezzel a regénnyel kezdődik a szocialista realizmus az ő életében
is, az irodalomban is.
Csak az új, a diadalmas forradalom hívja újra
haza. De akkorra már ő jelenti a kommunista forradalmat az
irodalomban. Befejezi talán legjobbnak mondható regényét, Az
Artamonovok családi krónikáját az orosz polgárság
felemelkedéséről, diadaláról, válságáról és bukásáról.
Ezt csak a forradalom után lehetett befejezni, amikor történelmi
valósággá vált a bukás. Azután - Lenin tanácsára s egészségi
okokból is, hiszen a tüdeje a nyomor évei óta beteg volt - megy
vissza újra Capriba, hogy Nyugaton képviselje a szovjet irodalom
eszméit. Csak 1931-ben költözik végképpen haza. Akkor azonban az
otthoni irodalomnak már nemcsak tanítómestere, hanem a szervezője
is. Ő teremti meg a kisebb csoportosulások helyére a Szovjet
Írószövetséget, amelynek haláláig az elnöke. Szervezi a
vitákat és a fiatal írók oktatását. (Ezekben az években írta
egyik legszebb drámáját, a Jegor Bulicsovot is.) És
belekezd a Klim Szamgin életébe, amelyet fő művének
szán. Évtizedeket felölelő nagy krónikája ez az orosz
társadalomnak, amely a nemesi-polgári világból tart a forradalom
felé. Hőse a kapitalizmus körülményei közt megnyomorodott
lelkűvé torzult, kicsinyes értelmiségi, aki tulajdonképpen
semmit sem ért abból, ami körülötte bontakozik. Befejezni már
nem tudta egészen, de így is legterjedelmesebb műve, és a
társadalmi körkép - az előremutató és a hátrahúzó erők
ábrázolásával, a kitűnő alakok óriási galériájával -
teljes. Méltó befejezése az életműnek, amely romantikán és
kritikai realizmuson keresztül elérkezett a század irodalmának új
utat mutató szocialista realizmusához.
Forrás:
MEK
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése