146 évvel ezelőtt, ezen a napon hunyt el a népi-nemzeti irányzat egyik jelentős képviselője, akadémikus
1817-1868
Tompa Mihály máig sem foglalhatja el a költészetét
megillető helyet irodalomtörténetünkben. A maga korában, és még sokáig
azután is, úgy tekintették, mint Petőfi és Arany mellett a "nagy triász"
harmadik tagját, a népnemzetinek nevezett nemzeti klasszikus
költészetnek Petőfivel és Arannyal egyenlő rangú főalakját. Ez az
értékelés túlzott volt. Tompa szerényebb tehetség, mint ama
költészetbeli főszereplők, akiknek egyébként személy szerint is jó
barátja volt. Hanem amikor a megfelelő időtávlat hidegebb fejű
értékelése megállapította, hogy nagyságrendben csak nagy társai mögé
sorolható, akkor elkezdődött lebecsülése, jelentőségéről egyre kevesebb
szó esett, afféle egykor divatos vidéki pap-költőnek tekintették, aki
kegyeletből kap helyet az antológiákban. S habár közben-közben egynéhány
verse újból népszerű lesz, habár az értők tudják, hogy Tompa Mihály
ennél sokkalta több és nagyobb, mellőzöttsége mindmáig fennáll, alakja
nem izgatja az irodalomtörténészeket, és így az sem köztudomású, hogy
miközben oly sok szál köti költői előzményeihez, még több kortársaihoz,
egyben-másban olyan új hangütések előhírnöke, amelyek csak jó időkkel
őutána lettek jellemzőek az övénél modernebb költészetben.
Közhelyszerűen szokás beszélni allegóriáiról, de említeni sem szokás,
hogy ezek közt az allegóriák között olykor olyan jelképi mozzanatok
rejlenek, amelyek már a szimbolizmus hazai kezdeteinek számíthatnak.
Tompa sok mindenben maradibb Petőfinél és Aranynál, de egyben-másban
modernebb is náluk. Művészi egyénisége pedig sokkal érdekesebb, mint
ahogy irodalmi köztudatunkban él.
Akárcsak Petőfi vagy Arany, ő is a társadalom
mélyrétegeiből emelkedett fel, csak útja szomorúbb, nyomasztóbb volt,
mint társaié. Apja önpusztító, magát korán halálba ivó, részeges
csizmadia volt, anyja is hamar halt meg. Az árva fiút nagyszülei
tartják, verik, agyondolgoztatják. Csak tizenöt éves korában tud
szabadulni a szörnyű otthontól. Tanulni akar, de magát kell eltartania,
hogy tanulhasson. Szolgadiák lesz Sárospatakon: kiszolgálja a módos
diákokat, jogász szeretne lenni, de ehhez nem elegendő anyagi alap a
megalázó szolgalét. Gyorsabb és biztosabb kenyeret jelent, ha papnak
megy. Így érthető, hogy a szabad szellemű, háborgó lelkű fiatalember,
aki mindig tele van kétellyel, és igazán soha életében nem tudott
vallásos lenni, kálvinista lelkészként éli le életét. De csak
huszonkilenc éves korában dönti el, hogy mégis pap lesz, addig
megpróbálja házitanítóskodásból tengetni az életét, végül is nem talál
más megoldást a biztonságos megélhetésre, mint amit egyháza kínál. Ettől
kezdve ötvenegy éves korában bekövetkezett haláláig különböző falvak
református papja.
Mire a papi hivatás mellett dönt, már országos hírű
költő. Őt is megigézi a népdalok szépsége, természetessége, formai
tisztasága, elragadják a regék és mondák. Ezeket tekinti példáknak és
mércéknek a maga költészete számára. De ízlése közel áll a reformkor
lírai hangvételű almanachlírájához. Úgy lép a költészet színterére, hogy
az érzelmes almanachlíra csiszoltságát egyesíti a népi hangvétellel és a
népregei témavilággal. Fellépését irodalmi siker követte.
Összebarátkozott Petőfivel, politikai véleményeik is hasonlóak voltak. A
már ismert költőnek számító Tompa ugyanúgy népi ihletésű és hangvételű
elbeszélő költeményt ír az akadémiai pályázatra, akárcsak Arany János,
de Tompa Szuhay Mátyása csak második lehet Arany Toldija mögött.
Petőfi és Arany mégis magukkal egyenrangúként veszik
tudomásul Tompát. A falusi pap bekerül a forradalmat előkészítő
költőnemzedék baráti körébe. Ha fellátogat Pestre, helye ott van a
Pilvax Kávéház asztalánál. A forradalom kitörése azonban betegen
találja, külföldi üdülőhelyen - Grafenbergben - kezelteti magát. Az
ifjúkori nélkülözések óta beteges természetű, mindhalálig kórságokkal
küszködik. Hanem amikor valamennyire felgyógyul, maga kéri magát
hadiszolgálatra: tábori lelkész lesz a szabadságharcban. Kiállása mindig
önkockáztatóan bátor, de közben tele van aggodalmakkal,
megtorpanásokkal, ezért Petőfi elhidegül tőle. A bukás után következik a
meghurcoltatások sorozata, egy ideig börtönben is ül. Viszonylag későn,
túl harminckettedik évén nősült. Azt hitte, következik a boldogság
kora, de csak újabb keservek következtek: kisgyermeke meghalt,
feleségéről kiderült, hogy gyógyíthatatlan beteg. Tompa politikai és
vallási kételyek között gyötrődött. Újra meg újra kísértette az
öngyilkosság gondolata. Ilyen körülmények között írja költeményeit,
amelyek az elnyomatás korában páratlanul népszerűek lettek. Allegorikus
költeményekben fejezi ki a nemzet bánatát és a nemzeti reménységeket.
Ezeknek egy része kéziratos másolatban keringett szerte az országban. A gólyához
című nagy elégiát az egész nemzet a saját bánatának kifejezéseként
vette tudomásul. Bűnvádi eljárás is indult ezért a költő ellen. Hosszú
ideig faluját sem hagyhatta el.
Nem volt már egyéb vigasza, mint a költészet. Hangja
egyre árnyaltabb lett, finom zenei hatásokat tudott elérni.
Virágregéinek sajátos hangulatvilágában kell felismernünk a hazai
szimbolizmus első hangütéseit. Olykor pedig hirtelen nagy erővel szólal
meg költészetében a reménység. De ez a remény sohasem találhat pontos
megfogalmazásra. Hiszen Tompa nem a kiegyezésben keresi a nemzet további
útját, de a kiegyezésen kívül nem lát más lehetőséget. Gondjait olykor
levélben közli Arany Jánossal, akinek a barátsága a legfőbb vigasz
szomorú és egyre betegebb életében.
Hamar öregszik, ötvenéves sincs, amikor már
aggastyánnak tudja magát. Hiába ünnepelt költő, a dicsőség alig ad
kárpótlást közgondjaira és magánbánataira. A kiegyezés ötvenéves korában
már a haldoklás határán éri. A következő esztendőben meghal.
Temetése nemzeti gyász volt. Az irodalom akkor főalakjai közt tartotta nyilván.
Próbáljuk meghatározni helyét irodalmunk
történetében. Kétségtelen, hogy ugyanúgy a népi ihletettségű költők közé
tartozik, mint Petőfi vagy Arany. Eredetiségben vagy költői erőben
azonban elmarad a nagy barátok mögött. De az is kétségtelen, hogy
mérhetetlenül egyénibb és jelentékenyebb költő, mint a Petőfi- és
Arany-epigonok áradata. Van egy sajátosan egyéni hangja, amely onnét
származik, hogy nem a romantikához fűzik a hagyományok, hanem a
szentimentalizmushoz. Petőfinek és Aranynak az előzménye Berzsenyi és
Vörösmarty, Tompáé Kazinczy és Bajza. Petőfi és Arany mindig közel marad
a természethez, de szempontjuk az ember. Tompa mindig jobban érzi magát
a természetet, mint a természetben élő embert. Ugyanazok az eszmék
lelkesítik, mint nagy barátait, osztályélménye is hasonló, ő még azoknál
is mélyebbről érkezett, de nincs meg benne sem Petőfi politikai
tisztánlátása és egyértelműsége, sem Arany elméleti felkészültsége és
művészi tudatossága. Viszont van benne egy olyan érzékenység, árnyalatok
iránti érzék, amely már-már a későbbi modern költőkre emlékeztet. Korai
költeményeiben a népköltészet üdesége hat, a végsőkben a hangulatok
árnyaltsága, a verssorok zenei hatása. Túlérzékenységét a maga kora
észre sem vette, csak a népi hangvétel egészségét érzékelték.
Nyilvánvaló, hogy eljön az idő, amikor újra elővesszük összes
költeményeinek kötetét, és értő elemzéssel megállapítjuk, hogy Tompa
ugyan csak szerény harmadik lehet Petőfi és Arany mögött, de
költészetének egyéni hangjával egyben modern mozzanatok előfutára, s
néhány műve a legszebb magyar versek antológiájába tartozik.
Forrás: MEK -OSZK
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése