Illés napja különösen a szegedi
és göcseji népnek, valamint a görög-katolikus magyarságnak, továbbá a
bajai bunyevácoknak, mohácsi sokácoknak számon tartott ünnepe, illetőleg
már félünnepe. Szenna kálvinista
faluban nyilván középkori katolikus hagyomány
Munkácsy Mihály: Vihar a Pusztán |
Annyi bizonyos, hogy a kultuszt, amely főleg a
Balkánon virágzik, Árpád-kori szakrális népéletünknek még a bizánci
rétegeiből örököltük. Először a Zágrábban őrzött, XI. századbeli
Hahóti-kódex kalendáriumában bukkan föl.
Illés azonban több középkori misenaptárunkból hiányzik, ami azt
bizonyítja, hogy hazai kultusza nem volt egyenletes. Illést a karmelita
rend alapítójának, illetőleg példaképének tekinti. Kedveltségét parasztságunk körében gyakori keresztnevünk, továbbá nevéből képzett családneveink: Illés, Illyés, Illye, Éliás, Ila, Ilia is igazolják.
Bibliai epikánk is emlegeti, éspedig Csíkai István: Illyés prófétáról és Áckáb királyról (1542), továbbá Sztárai Mihály: Szent Illyésnek és Ácháb királynak idejében lött dolgokról, melyek ez mostani időbéli dolgokhoz igen hasonlatosan (1549).
Illés egy sort sem írt, a Jézus-korabeli
zsidó hagyomány mégis Isten íródeákjának tartotta. Ő vezeti azokat a
könyveket, amelyekbe Izrael népének jó és rossz cselekedeteit
följegyzik. Ez dönti majd el, hogy méltó lesz-e az üdvösségre. A hiedelem a keresztény folklórba is belekerült.
Illés apokrif, illetőleg bogumil ihletésű
kozmogónikus mondáinknak is egyik főhőse. A szegedi néphagyomány szerint
Illés hajigálta le a kevély angyalokat az égből. Mennyköveivel azóta is
célozgatja őket. Sokszor elér azonban másokat is, mert a gonosz
angyalok a jó emberek mellé húzódnak. Mint látni fogjuk, hasonló
hiedelem a muravidéki vendek körében is él.
Algyő öreg nemzedékei úgy
mondják, hogy a világ teremtése után az Úr meg a Sátán együtt
gyönyörködött a teremtett világ szépségében. Ekkor a Sátán meglátta az
embert a paradicsomban. Elfogta a gyűlölet, és Urának megcsúfolására
maga is Ádámhoz hasonló emberalakot rajzolt a porba. Illésnek nevezgette
és költögetni próbálta: Illés, kelj föl! A porember azonban meg se mozdult. Az Úr erre megszólalt: Illés, kelj föl, hajigáld mög azt, aki tégöd alkotott!
Illés nyomban fölkelt és az Úr parancsára villámokkal dobálta meg a
Sátánt. Ettől kezdve van villámlás és mennydörgés. Ezért mondogatják a
gyeviek égiháború idején: Illés csatáz a Sátánnal.
A világ végének ismertetőjele lesz a szegedi
eredetű Csanádapáca régi hiedelme szerint Illés és Jónás eljövetele.
Mikor a világ el akar veszni, ismét lejönnek a földre. A jeruzsálemi
kapuban megölik mindkettőt. Ott fekszenek majd tizennégy napig halva, de
azután ők is feltámadnak.
A hitükhöz ragaszkodó embereket Kálmány Lajos
verbicai följegyzése, egyúttal az archaikus szegedi hagyomány szerint
szintén Illés (meg Énok) menti meg. Eszerint, amikor a világ meg akar
égni, az Antikrisztus mindenféle csalárdsággal csalja a népet. Ezt
mondogatja: én vagyok Krisztus! Kenyeret osztogat meg mindent, hogy neki
higyjenek. Így lesz ez egy darabig. Aztán Illés meg Énok az
Antikrisztust legyőzi.
A Szentírás szerint is ketten harcolnak az
Antikrisztus ellen. Ezeket az egyházatyák szintén Illéssel és Énokkal
azonosítják. Szerintük is Illést és Énokot majd megölik, testük
temetetlenül hever. Az Antikrisztus hatalma tetőpontján híveivel az
Olajfák hegyéről az ég ellen tör, de a szegedi hagyomány szerint is most
már Krisztus teszi tönkre; amikor az ég felhőiből eljön eleveneket és
holtakat megítélni. Parancsára most gyújtja meg a föltámasztott Énok az
eget és a földet.
A szegedi néphit szerint bármilyen szárazság
volna is különben, az esőnek esnie kell Illés próféta napján, illetőleg
táján. Ez a hiedelem az Ószövetség (Királyok Könyve I, 16 és II. 2)
ismeretes előadásán alapszik: a Karmel hegyén remetéskedő Illés
könyörgésére hosszú szárazság után eső hull az égből, ami az egyházatyák
tanítása szerint előképe a Megváltó eljövetelének, az isteni irgalom
esőjének is.
Ha még mennydörög is ezen a napon, akkor hemperegni kell a földön, hogy a hátunk ne fájjon. Sövényházán (Csongrád) tréfásan így fenyegetik meg az ünnep előtti forróságot: jaj neköd kánikulla, ha Illés próféta a nyakadat mögmossa!
Július végének sokszor viharos, égzengéses időjárására utal: Illés mög Jakab Annát kergeti. Ezt az újkígyósi szólást a naptárban egymás után következő napok értetik meg velünk.
Békési evangélikus szlovák megfelelője:
Jakub a Anna,
To je krásna panna,
Čo hrbke napráva,
A ona jich aj širki rozmetáva.
A szegedi tanyákon égiháború idején mondogatják: és az Ige testté lőn, és miköztünk lakozék.
Ezzel Jézust mintegy maguk közé igézik. Meggyújtják a szenteltgyertyát
is, megkeresztezik, azaz keresztet vetnek az égre s ezt mondják: Atyának, Fiúnak, Szentlélök Istennek. Illés próféta lassan hordd az egeket, mert az Úr Jézus Krisztus most van itt lent köztünk.
Dusnoki szólás szerint Ilija: oluja, vagyis napjára vihar szokott lenni.
Megemlíthetjük még, hogy a dohánytermelő Csanádapácának
múlt század derekán épült templomában Illésnek hatalmas arányú képe
látható, ami nyilván egyrészt a prófétának, mint az időjárás egyik
patrónusának szorongó tiszteletére, másfelől pedig a szegedi hagyományok
erejére mutat rá. A nap egyúttal a falu fogadalmi ünnepe is. A hasonló
eredetű és foglalkozású Maroslele és Pusztaföldvár
népe első kápolnáit szintén Illés tiszteletére szentelte. Későbbi
templomainak már Mária a patrónája. Talán azért, mert a papság a hívek
Illés-kultuszát babonásnak érezte.
Egyéb ismert patrociniumai: Bogyán (Bodjani, XVIII. század), Böhönye (1905).
Sümegprága szőlőhegyében Illés napján van a hegymise.
Az elragadtatott Illés látható Orbán
társaságában Szentendre római katolikus templomában, a hajdani dalmát
szőlőművesek zászlaján. Az itteni pravoszláv székesegyházban a
tabakostímár céh zászlaját (1766) őrzik a négy evangélista és a tüzes
szekéren robogó Illés képével. A pécsi Gyükés-szőlőhegy
Bertalan-kápolnájában primitív szépségű kép: Illés a tüzes szekéren.
Alighanem viharűző célzattal, fogadalomból ajánlották föl.
Baján ezen a napon nem jó a szőlőbe lépni.
Illés mintegy a szerzetesség ősatyja, ezért ábrázolásával olykor kolostorokban is találkozunk. Türje
premontrei rendházának refektóriumában Dorffmeister István
mennyezetfreskója: Illés a pusztában, mintegy utalásul arra, hogy az Úr
nem hagyja el azokat, akik érette a világot megtagadják.
Göcsejben égiháború idején ezt mondják: csatáz az Illés, hajgálódik az Illés. A mennykövet elhalt kovácsok készítik Illésnek. Kardos angyal is jár vele, aki a kardjával vagdalkozik.
Szintén a göcsejiek szerint Illésnek nem
szabad megtudnia, mikor van a neve napja, mert ha megtudná, olyan
parádét csapna, hogy még a föld is megreszketne belé, és összetörne
mindent. Kérdezgeti Istentől: Uram, mikor lesz az én nevem napja? Válaszul ezt kapja: az bizony még soká lesz! Ha később újra megkérdezi, akkor ezt a feleletet kapja; a te neved napja már régen elmúlt. Illés bosszújában ilyenkor dörögni kezd, keresi a nevenapját.* Így vélekedik Hercegszántó sokác népe is. A bátyai
katolikus „rácok” szerint Magdolnának bűnös életében sok szeretője
volt. Ez a testvérbátyját, Illést nagyon bántotta. Szégyenében két lovát
befogta a kocsiba, és végighajtott az égen. Innen a vihar, égzengés.
Vásárosmiskén mennydörgéskor azt mondják, hogy Illés most abroncsolja a hordókat. Dány öregjei szerint Illés zengeti az eget. Csíkdelne (Dolniţa) népe úgy véli, hogy égzengéskor a próféta szekere zörög.
Sajátos ormánsági kálvinista ünneprontó hiedelem szerint Illés napján varrott inget nem jó fölvenni, mert viselőjére rászáll a villám.
A göcseji Illés-hagyománynak gazdag muravidéki
szlovén párhuzamai is vannak: itt is keresi a nevenapját. Isten
megengedte neki, hogy az ördögöt üldözze. Ezt olyan buzgalommal teszi,
hogy az Úrnak kell fékeznie, különben már vége lenne a világnak. A
gonosz annyira fél tőle, hogy kereszt, keresztvető ember mögé bújik.
Illés napján nem szabad keresztet vetni, nehogy a villám az ördög
helyett bennünket találjon el. Mennydörgéskor az ostorát durrogtatja. Ő a
szlovén fuvarosok patrónusa. Ha valaki hirtelen távozik valahonnan, ezt
mondják rá: úgy megy, mint Illés.
*
Illésnek, Illés napjának a görögkatolikus hagyományban is nagy a becsülete. Egy legendamesében,*
amelyet a Talabor völgyi ruszinok ajkáról jegyeztek föl, Illés az
ottani nép fiaként jelenik meg, akit elvittek katonának. Felesége éppen
másállapotban volt. Húsz évig szolgált messze idegenben. Nem is tudtak
egymásról. Az asszony fiat szült, aki derék legénnyé vált.
Illés végre megszabadult. Jó katona volt,
ezért kitüntetésből a fegyvereit is magával vihette. Útközben egy idős
emberrel találkozott, aki újságolta neki, hogy feleségének fiatal legény
a szeretője. Megláthatja, ha házuk ablakán benéz, mint csókolóznak
egymással. Csakugyan így is volt.
Az elkeseredett Illés a legényt nyilával
szívenlőtte, az bele is halt. Bujdosni készült, de találkozott a
szomszédjával, akitől ismeretlenül felesége felől kérdezősködött. Ez
elmondta neki, hogy az asszony milyen becsületesen élt, fiát szépen
fölnevelte, és éppen most házasítja. Illés nagyon megrendült. Visszatért
a feleségéhez, és elmondta, hogy ő volt fiuknak gyilkosa. Bosszút
esküdött a gonosz öreg, vagyis az ördög ellen, és elindult a
fölkeresésére, de hiába bolyongott.
Az Úr végre megkönyörült Illésen. Tüzes
szekeret küldött érte, hogy az útját azon folytassa. Meg is találta a
vén embert. Láttára nyila rettenetes nagyot dörgött, a föld megrendült
bele, és agyonsújtotta vele az ördögöt, mert ő volt a bajszerző.
Illés most elhatározta, hogy nyilával
valamennyi ördögöt elpusztítja. A gonosz elgondolta, hogy fába, állatba,
emberbe, templomba bújik, de Illés mindenütt rátalált. A mogyoróbokorra
azonban nem gondolt. Ezért kell az embernek égiháború idején
mogyoróbokor alá menekülnie.
A monda töredékes magyar változatát Torockó népe is ismeri.
A történet a szlovének
között is él. Illés katona volt, szabadságra jött haza. Útközben
szomszédja képében az ördög elhitette vele, hogy feleségének gyermeke
Illés apjától született. Hazaérkezve, apját megöli. Csakhamar kiderült
azonban, hogy az ördög szedte rá. Istentől fegyvert kért, a villámot
kapta, hogy a gonoszt elpusztítsa.
*
Máriapócs egyik búcsúnapja Illés
próféta ünnepe, egyúttal a kegykép második könnyezésének (1715. júl.
21.) emléknapja. Másért is számontartották.
Görögkatolikus papcsaládok még a közelmúltban
is ilyenkor találkoztak Pócson egymással. Elhozták eladólányaikat is,
hogy – mint mondogatták – majd Illés adja férjhez őket. Megjelentek
rajta a szentelés előtt álló, házasulandó görögkatolikus papnövendékek
is. Így a búcsú egyúttal házasságszerző alkalom volt.
Itt nyilvánvalóan igen régi, színes hagyomány emlékezetéről, utóéletéről van szó. Ugyanis még a XVIII. század elején is Laborcfő (Kraszni bród), Pócs*, talán még Csernekhegy és Bikszád
(Bicsad) bazilita kolostorai mellett, évente két-három jeles ünnepen
sokszáz görögkatolikus, tájak szerint ruszin, román, magyar család
gyülekezett össze. Az eladólányok virággal díszített leeresztett hajjal,
az özvegyek fejükön koszorúval jelentek meg. A vőlegényjelölteket
szüleik és rokonaik is elkísérték. A legtöbb legény és lány most látta
egymást először: Ha a legénynek egy lány megtetszett, hozzálépett, kezét
nyújtotta és így szólt: ha férj kell neked, itt vagyok, gyere a paphoz.
Ha a lánynak is tetszett a legény, akkor kezet fogott vele. Ezután a
legény megegyezett a lány vételárában, majd mindkét család rokonsága
bement a monostorba esketésre. Azt sem kérdezte a pap, hogy hívják őket,
s merre van hazájuk. Az esküvő után ettek, ittak,
táncoltak, majd hazamentek. Előfordult, hogy a szülők nem is látták
többé a lányukat. Azt sem tudták, hova és kihez ment feleségül. A sok
verekedés, garázdaság, erőszakos leányrablás miatt a hatóságok
eltiltották a leányvásárnak ezt az archaikus, szilaj módját, szelídebb
formában azonban az említett búcsújáróhelyeken még századunkat is
megérte.
*
Illés napján – nyilvánvalóan a görögkeleti Illés-nap házasságszerző hagyományaitól ihletve – Hétfalu evangélikus csángó fiatalsága a múlt században párkereső mulatságot szokott tartani. Erre utal a Zajzonból származott Rab István népies románca:
|
Gyergyóbélbor (Bilbor) és Gyergyótölgyes
(Tulgheş) pásztorai a szomszédos román hegylakók hatására Illés próféta
napján medveünnepet ülnek. Lefolyásáról a puszta említésen kívül
egyelőre mit sem tudunk. Aki ilyenkor dolgozik, annak marháit a medve,
meg a mérges kígyó (Pelias berus) elpusztítja. Nem szabad most ollóval,
késsel sem járni.
Munkács környéki ruszin hiedelem
szerint Illés a névünnepén jeget dob a folyók vizébe, ettől fogva tehát
már nem jó a szabadban fürdeni.
Illés a jezsuita iskoladrámában, főleg úrnapi prefigurációs játékokban is felbukkan: Nagyszombat (1617), Trencsén (1655, 1661, 1667).
Forrás: Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése